Gå til innhold

SCSI 80mb's --> 320mb's

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg starter pcen så får jeg beskjed om at min SCSI disk kjører på 80mbs, men så står det at den kan kjøre 320mb's. Hvordan får jeg den til og kjøre 320mb's?

Mvh: Thomas

Svar ønskes snarest.

PS: Det er en Seagate cheetah 15000rpm.

Det kommer litt an på hva slags SCSI-kontroller du har. Noen SCSI-kontrollere har også forskjellig hastighet på forskjellige porter. 80MB/s tilsvarer en Ultra Wide SCSI kontroller hvis jeg ikke husker helt feil, mens du må ha en Ultra320 for å få 320 MB/s.

Lenke til kommentar
Det kommer litt an på hva slags SCSI-kontroller du har. Noen SCSI-kontrollere har også forskjellig hastighet på forskjellige porter. 80MB/s tilsvarer en Ultra Wide SCSI kontroller hvis jeg ikke husker helt feil, mens du må ha en Ultra320 for å få 320 MB/s.

80 MB/s tilsvarer Ultra2 Wide. Ultra Wide er 40 MB/s. Etter Ultra2 Wide følger Ultra160, Ultra320 etc.

Lenke til kommentar

Hvis du kikker litt i manualen, så står dedt hvertfall at det bare er kontakten nærmest bracketen som støtter U4W. Så hvis du har koblet til den disken i den kontakten som er lengst unna...så får du bare 80MB/s siden den støtter bare UW.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

80 MB/s tilsvarer Ultra2 Wide. Ultra Wide er 40 MB/s. Etter Ultra2 Wide følger Ultra160, Ultra320 etc.

Meget mulig...sjekket det ikke så nøye, og det er lenge siden jeg drev med SCSI.

Lenke til kommentar
Jeg har en Tekram DC-390 U4W. Vet dere hva som da må til for og få den til og kjøre 320mbs.

Siden du har en Cheetah 15K disk burde den detekteres som Ultra320 på din kontroller uten noe ekstra fuzz, ihvertfall om det er nyere versjon av Cheetah 15K du har (det finnes noen eldre Cheetah 15K disker som ikke er Ultra320, men ingen som er Ultra2 Wide (80 MB/s) såvidt jeg vet) . Det kan være at du ikke har terminert SCSI kjeden riktig. Pass på at du har LVD terminator i enden av kabelen og at du ikke terminerer kjeden med en passiv eller aktiv ikkeLVD terminator (såkalt single ended terminator). Har du en terminator som er single ended vil disken ikke kunne operere på verken Ultra160 eller Ultra320 (eller Ultra2 Wide for den saks skyld). Pass også på at du har en SCSI kabel som er sertifisert for LVD og at disken er aktivert som Ultra320 i SCSI biosen på kontrollern din.

Lenke til kommentar
Jeg har den nyeste cheetaen, og har sagt det hele tiden at den kjører på 80mb's men vil at den skal kjøre 320mb's. har denne kabelen http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121083&cks=PRL koblet til 2 scsi cheetah 15k disker. Hva gjør jeg. Kontakten med terminatoren sitter i kontrolleren.

Den kabelen ser jo OK ut, men kontakten med terminatoren skal IKKE sitte på kontrollern, den skal sitte ytterst på kabelen vekk fra kontrollern. Kontrollern har en innebygd terminator for SCSI kjeden.

Lenke til kommentar
Jeg har den nyeste cheetaen, og har sagt det hele tiden at den kjører på 80mb's men vil at den skal kjøre 320mb's. har denne kabelen http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121083&cks=PRL koblet til 2 scsi cheetah 15k disker. Hva gjør jeg. Kontakten med terminatoren sitter i kontrolleren.

Nevner det bare en gang til...det er bare en av de interne kontaktene på kortet ditt som støtter U4W. Sjekk at du har den i den korrekte kontaken.

Lenke til kommentar
Hvor skal terminatoren sitte da? på Harddisken eller helt utenom.

Jeg vet ikke helt hvordan den kabelen du har ser ut, men terminatoren skal sitte for seg selv helt ytterst på kabelen (vekk fra kontrollern). Diskene skal sitte i mellom kontrollern og terminatoren.

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hva jeg må gjøre http://www.tekram.com.cn:8060/storage/SCSI.../390u4qmEng.pdf håper du har acrobat reader.

For å bruke Ultra320 må du enten bruke CN1 (ekstern) eller CN2 på kontrollern. Begge Cheetah diskene dine må stå her. Du kobler så den ene enden av kabelen (den uten terminator) på kontrollern (CN1 eller CN2). Deretter sørger du for å ha en LVD terminator i den andre enden av kabelen (vet ikke om denne er integrert på kabelen eller om du trenger noe ekstra). Deretter kobles diskene på punktene i mellom terminator og kontroller. Diskene dine har antagelig SCAM så du trenger ikke tenke på SCSI ID'er, men for å være helt sikker ville jeg manuelt ha satt SCSI ID på diskene. I testøyemed ville jeg heller ikke ha koblet noen andre enheter på CN3 eller CN4. Deretter skulle det være klar for test (sjekk også SCSI biosen at diskene står som Ultra320 der).

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg SCSI biosen, og ja det er terminator i kabelen. Hvordan gjør jeg det manuelt. Forresten tusen takk for svarene dine! :D

SCSI biosen kan du som regel nå ved å trykke F1 (eller lignende) ved oppstart av PC. Det dukker som regel opp et skjermbilde med alle SCSI enhetene dine rett etter at de vanlig meldingene fra BIOS'en på hovedkortet ditt har dukket opp. Der står det "press XX to enter SCSI BIOS" (der XX er en eller annen tast). Inne i SCSI biosen kan du som regel sette hvilken hastighet hver enkelt SCSI enhet opererer på (du kan ikke blande LVD enheter med SE enheter på samme kabel, da vil i såfall hastigheten på alle enhetene være av SE typen, dvs. 40 MB/s eller lavere). Jeg sjekket produsenten av kabelen din og der står det noe om at du må kjøpe en ekstra dings for å plugge i "terminatoren" i enden av kabelen din, men er ikke sikker på om jeg misforstår eller ikke. Jeg har bare erfaring med "løse" SCSI kabler uten terminatorer og løse SCSI terminatorer kjøpt separat på mitt eget system. Kabelinfo: http://www.acryan.com/_roundcables/ACR-SC6344.shtml

Det er altså mulig du trenger en slik en eller lignende: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100394&cks=PRL

Som sagt: Jeg kjenner ikke den kabelen du har, men kjenner prinsippene for hvordan SCSI funker.

Lenke til kommentar

Hvis du har koblet kabelen i kontakten nærmest den eksterne i rekkefølgen kort - disk - disk - terminator som skrevet over, og fortsatt har problemer, så kanskje du bør sjekke om du har siste versjon av SCSI-biosen. Den kan du finne her. Mener forøvrig å huske at man trykke F2 for å gå inn i BIOS på Tekram-kort.

Lenke til kommentar
har ikke den scsi controlleren pci-x interface? kan være den ikke vil svive skikkelig med høye speeds hvis du dytter den i en pci32 slot..ytelse vil du hvertfall miste, om ikke alt så hvertfall endel.

PCI-X er bakoverkompatibelt med PCI. Greit at han ikke får PCI-X ytelse hvis at han ikke har hovedkort med PCI-X-buss, men det skal ikke påvirke hastigheten på selve SCSI-bussen, som er problemet her. Det er to forskjellige busser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...