frozen_cpu Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Hei! Leste i en tråd at det gikk an å gjøre om ADSL Modemet som følger med Telenor's startpakke om til en ruter. Modemet er Thomson SpeedTouch 510i. Det jeg lurer på er om noen eventuelt vet hvordan man gjør dette og kan forklare meg det. Link PS. Må ha det inn med teskje Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Den speedtouchen er en router. Modemdelen er bare til adsl. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Har lest at de som er levert som modem, ikke kan rekonfigureres til router. Vet ikke om dette er riktig, men om dette er mulig så er dette guiden. Motsatt vei, så er dette guiden. Andre guider. Hadde vært hyggelig om du kunne melde tilbake om dette er vellykket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Hadde selv det modemet fra Telenor. Den består av 2 deler. Et modem og en router i samme boksen. Modem delen er for kontakt med telenor eller andre nettverk via xDSL. Routerdelen er for kontakt med ditt nettverk eller pc. Siden jeg hadde en xdsl router/gateway (dlink 624) på mitt eget nettverk, satte jeg routeren fra telenor i bridged mode. Dette for å slippe dobbelt NAT. Det går ann med dobbelt NAT, men det er ikke å regne for god fransk. En plass må det legges inn routingregler og det gjode jeg næmest mitt eget nett. Bridged modus betyr all trafikk inn er tillat. Settes routeren i Routed PPPoE modus må du lage routingregler på speedtouchen. Dette funker fint hvis du ikke har et eget nett på innsiden, men kun en enkel maskin. Da står routeren i NAT modus noe som betyr at trafikk inn til din maskin må startes fra innsiden. Skal du ha trafikk inn utenom f.eks. dc++, må du lage en routingregel for den trafikken. Det går ann å konfigurer Speedtouchen gjennom telnet også. Fikk tak i over 250 sider med CLI komandoer for den, men det enkleste er å konfigurere den gjennom det innebygde web grensesnittet. Nå har jeg denne fra 3com for å slippe så mye dill og dall på hylla. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Jeg har selv Thomson modem/router. På Online.no/adsl står det en enkel guide til hvordan du skal sette opp modemet som router... Såre enkelt! Så er det bare å kjøpe en billig switch, og dele nettet. Enklere kan det vel ikke bli? Håper jeg ikke svarte på noe som andre har svart på nå da Lenke til kommentar
frozen_cpu Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 Tusen takk for mange gode svar! Håper det skal ordne seg nå, men får ikke prøvd det ut før jeg får lagt kabler ned i kjelleren. Kommer sannsynligvis med tilbakemeldinger så fort jeg får prøvd det ut Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Telenor har sendt ut to typer Thomson 510i modem. Det ene er ett låst modem (gammel type), andre er modem/router i ett (ny type). Måten å gjenkjenne dette på er å se under modemet der det står ett serienr: gammel: MBTN624MPxx ny: MBTN624MQxx Har du den gamle versjonen, kan det være at du kan få åpnet dette på en eller annen måte, men det har ikke jeg peiling på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 "gammel tråd" men fremdeles en del problemer her. En kompis har denne boxen og vi klarer ikke å koble internetttrafikken gjennom en CNet router og to PCèr, har satt telenor sitt i bridget modus, testet alle mulige varianter men ikke F*en....Funker fint på en PC Må man bruke en switch ? Lenke til kommentar
sniperdybe Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 må bruke det ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå