Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk og filserver,- trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått ny pc i forbindelse med jobben. Pga plass mangel samt en lite forståelsesfull samboer har jeg lyst til å bruke gamle pc en til å sette opp som en filserver.

Gamle pc en er et Image and shapetek serverkabinett hvor det sitter et asus p4p800 kort i og 4 x 120 gb hardisker i. Har tenkt å plassere dette i boden ute på gangen.

Boden er ca 5-6 meter unna der min nye pc er . Dette er en bygård så det er mursteinsvegg i mellom.

Er det mulig å sette opp en trådløst nettverk mellom disse to pcen slik at jeg får tilgang til alt jeg har lagret på gamle pc en og at jeg evt kan bruke denne som en filserver ? . I tillegg ønsker jeg å kunne koble opp en bærbar pc som jeg drar med meg rundt i huset?

I såfall hva slags utstyr trenger jeg for å få dette til. hvilket merke osv anbefaler dere som kan litt om det. Evt hva slags programvare anbefales det å instaler på gamlepc en.

PS har NGT med 8 mb linje. og internett acess punktet er der den nye pc er.

På fohånd takk !

Mvh

LeoX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel å sette opp en trådløs router ved "internett kontakten" og et trådløst nettverkskort i serveren og den bærbare, og en vanlig nettverkskabel mellom din PC og routeren.

Ofte er det smart å velge både router og nettverkskort fra samme produsent for å unngå problemer.

54 Mbps Router: CNet Wireless-G Router 54 Mbps 802.11g

54 mbps kort til server: CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g

11 Mbps PC-Card til Bærbar: CNet Wireless LAN PC-Card 11 Mbps 802.11b

SUM: 1350,-

I tillegg så må du ha vanlig nettverksport i hoved PC'en (regner med at den har det) og en vanlig nettverkskabel.

Grunnen til at jeg valgte et 11 Mbps kort til den bærbare, er fordi jeg antar at den primert trenger internett tilgang, og da sparer du noen kroner med et rimeligere kort.

Lenke til kommentar

Ville definitivt også valgt kort med mulighet for WPA-sikkerhet til den bærbare også. CNet CWR-800 (uten WDS) fikk forøvrig ikke særlig gode karakterer av Barbara sin test av denne.

Forøvrig har 3Com et par pakkeløsninger som denne med PC-Card og denne med USB. Har vært en fornøyd bruker av denne routeren i nesten et halvt år nå.

Mange har dessuten skrytt av ASUS WL-500G-routeren.

Det virker forøvrig som at det er mindre problemer med kompabilitet mellom 802.11g produkter, enn med 802.11b-generasjonen.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...