Gå til innhold

Treig innlogging på klientene til Windows 2003

Anbefalte innlegg

(Hw.no sitt forum var nede i går, så eg posta først på ITpro sitt supportfforum, men truri ikkje aktiviteten er like stor der (større sjangse for og få hjelp he rtrur eg ))

Når eg skal logge på maskinene tar det ca 2-3 minutter får deskopten kjem fram.

Har eit domene som vi kaller "cornel" her... domenet er cornel.local

Det skjedde etter at eg meldte maskinene inn i domenet at det tar så lang tid og logge på.

Kva er det som gjer det? Har det noko med DNS og gjere?

Servern er ein filserver, den er tilknytta internet med ISDN linje (altså ikkje permanent tilkobling) Den er altså kun server for dei på mitt lan, ikkje ut i verden.

Berre spør om du treng meir info!

Ja dns er ofte problemet med treg inlogging ja.

Du må sette opp win2k3 serveren som hoved dns, Ikke bare de dns serverene som du får av isp.

Sette opp dns suffix under tcp/ip/advanced/dns.

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
       Beskrivelse  . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 CT Network Connecti
on
       Fysisk adresse . . . . . . . . . : 0A-0C-6E-B8-CC-FD
       DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Nei
       IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.0.27
       Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0
       Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1
       DNS-servere. . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
                                          192.168.0.27

Det er på klient maskina... ser ikkje det greit ut da?

'Veit ikkje om servern kjøyrer dns tjenester, bruker kun ICS for og dele internett!

Ethernet adapter Gbit:

Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-AC-6E-06-7D-ED
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Default Gateway . . . . . . . . . :
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
                                      192.168.0.2

Her er ipconfig for servern.

kordan fixer eg dns?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
       Beskrivelse  . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 CT Network Connecti
on
       Fysisk adresse . . . . . . . . . : 0A-0C-6E-B8-CC-FD
       DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Nei
       IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.0.27
       Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0
       Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1
       DNS-servere. . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
                                          192.168.0.27

Sett ip adressen 192.168.0.2 istedenfor 192.168.0.27 her og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
XP har jo 2 dns addrsser, den eine har eg skrevet inn servern min sin, og den andre min pc, fordi eg ikkje for lov og skrive inn servern 2 ganger, (naturlig nok)

Det er ingenting som hindrer deg i å bruke samme DNS server på begge dns adressene i XP. Du har jo 2 dns adresser i 192.168.01 og 192.168.0.2. Men det kan være lurt å bruke DNS adresser fra to fysisk forskjellige DNS servere. med adressen 192.168.0.27 så sier du til klienten din at den skal gjøre DNSoppslag hos seg selv. Altså se etter navn og ipadresser hos seg selv. Har du innstallert noen DNS tjenester på en XP klient ?

Vet ikke om det er det som er feil, men for meg og slik jeg har oppfattet situasjonen er det noe som skurrer der. Vet ikke om det kjøres DNS på noen server hos deg\dere heller, men i ipconfigvinduet på serveren står det 2 ip adresser til DNS.

Kjøres det noe domene her ? Noen ruter et sted i nettverket ?

Lenke til kommentar

hmm...

Kjøyrer ikkje DNS server

Deler ISDN internet med ICS fra servern (192.168.0.1) som er domeneservern (2003)

Har på automatisk mottak av på (på ein maskin, som eg tester med) lang loggin tid der også.

Eg trur ikkje maskinene har spessielt god kontakt med domeneservern... noko som får meg til og tru det, fordi eg endr på ting i group policy saken på servern, endringane skjedde med ein gang på servern, men ikkje på klientane... der har det ikkje skjedd endå... det er no lenge sida eg gjorde endringane, har, starta beggge maskinene på nytt.

Bør eg kjøyre dns server? (og kanskje ikkje ics?)

Oppsetttet her er kun for og lære ting....

Lenke til kommentar
Bør eg kjøyre dns server? (og kanskje ikkje ics?)

Oppsetttet her er kun for og lære ting....

Hvis du har satt opp 2003 server for å lære og prøve burde du prøve deg på å sette opp DNS også. Og pass da på at du kun skriver in ip adressen til DNS serveren på klientene. Tror det er her problemet ditt ligger nå. Sitter selv på en 2003 server og prøver ting og tang. For å si det slik: Det har gått på tryne et par ganger nå :p

For å gjøre det enda mer innviklet så kan du prøve deg på Routing and Remote Access og sette opp serveren som en router der istedenfor ICS. Sette opp scoop med ip adresser, NAT etc.

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag:

Hvis du deler Internett uten å kjøre domene så bør de heller bruke "routing and remote access" under "administrative tools". Konfigurer den som en NAT-server. Det er en bedre løsning enn ICS (synes jeg da).

Installer så DNS (via add/remove programs) og sett serveren sin IP-adresse som preferred DNS-server både på klientene og på serveren. Til sist går du inn i DNS-konsollet på serveren og sett opp forwaring. (høyreklikk på serveren - properties - forwardes). Her angir du IP-adressene til DNS-serverene til din ISP.

Lenke til kommentar

Eg vil at den ikkje skal dille på internet!

Må den det?

OK! den fønker no trur eg, i allefall kom dei endringane eg gjore i group policy på klientane....

Men skal legge laptopen inni domenet no, så står den med Please Wait while the domain list is created.

Slik har den stått lenge!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Sjekk event manager på serveren. Har du feilmeldinger vedrørende dns? Slet litt med det på en ad-server, som hele tiden lette etter dnsserver. Hvis internett gikk ned, gikk hele nettverket i stå. Fant løsningen hos microsoft, man må manuelt sette dnsadresse, uansett om man har en annen dhcp-server, og peke den ene adressen til serverens egen ip. Ikke mere dns-problem.

Lenke til kommentar

Det er ein del feilmeldinger angående DNS ja!

men trur eg fikk fiksa ein del av det. men ikkje alt!

The Security System could not establish a secured connection with the server DNS/lft.ti.telenor.net. No authentication protocol was available.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Kva var det du gjorde for at den ikkje skulle gå på nettet og sjekke disse greiene?

Den har jo ikkje noko på internet og gjere. Det er jo kun internet surfing/nedlasting som trenger og gå på internet!

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i egenskaper for nettverk, innstillinger for tcp/ip, og satte dns manuelt., med den første adressen til maskinens egen ip, og den andre til nat-serveren/brannmuren, da den vil jo også fungere som dns til internett. Fungerer godt.

Event ID 5774, 5775 and 5781 - Netlogon

Symptoms: you may find Event ID 5774 and 5775 - Registration of the DNS record '<dns record>'. 600 IN SRV 0 100 3268 <domain name>.' failed with the following error: <error description>.on your AD with DNS server.

Resolutions: 1. Make sure the Domain Controller points to itself as a DNS server.

2. If you have two NICs on this server, disable one of them or point all NICs to the internal DNS.

3. If you just upgraded the server or changed the IP, you may need delete the problem record manually and restart the NETLOGON service.

http://www.webservertalk.com/archive51-2004-7-313187.html

Her er mer om det

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får Feilmelding event nr 4000 (mange ganger, spessielt ved oppstart av servern)

får også event 4011 noken ganger og 4004 4015 4007

The DNS server was unable to open Active Directory. This DNS server is configured to obtain and use information from the directory for this zone and is unable to load the zone without it. Check that the Active Directory is functioning properly and reload the zone. The event data is the error code.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...