Gå til innhold

Batterier på Bærbare PC'r (Lading)

rvenes

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestilt meg bærbar pc.

Også lurer eg på det med lading av batterier.

Har høyrt diverse ting no i det siste om lading av batteria.

Før så skulle man jo lade heilt opp og heilt ut, men da eg stod i ein butikk og høyrte på ein selger som forklarte ein kunde at han skulle klattlade batteriet på mobiltelefonen for og få det best.

Eg veit ikkje... kva er rett? Klatt lade? eller lade heilt ut og opp igjen?

Batteriet i den bærbare er eit li-ion batteri

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter sigende er det likegyldig på nye li-ion batteriene. På min nye Powerbook anbefaler apple å lade helt opp og så lade ut en gang for å kalibrere batteriet. Deretter bruke den som jeg vil. Men gjerne en hel utlading/opplading pr. måned. Batteriet er laget for å vare en viss mengde ladesykluser, og en full lading = 2 halve = 1 syklus.

Dette er ifølge apple. Regner med dette også gjelder tilsvarende batterier.

Endret av m-kane
Lenke til kommentar
Heisann!

Apple sin batteri guide er faktisk ganske god, og finnes på Norsk - les her [url="http://www.apple.com/no/batteries/"]http://www.apple.com/no/batteries/[/url]

De fleste nye laptop'er leveres med LI-ION batteri.
Kort forklart, etter første fulle inn og ut lading, er det helt i orden å klattlade de.

Det som er minuset med LI-ION batteri, er at de faktisk er selvdestruktive. Om du bruker de hver dag, eller lar de ligge i en skuff, etter ca 2-3 år er de på sitt halve av kapasitet, og etter dette går det bare unnabakke.. Så aldri kjøp ubrukte gamle batterier, det lønner seg ikke :-)

Be funky! :yes:
Lenke til kommentar
Litium ion-batterier fungerer som beskrevet. De har ikke "minne" slik andre batterier kan ha.

Jeg foreslår at du følger bruksansvisningen, og leser mer på Google når du finner ut hvilket type batteri du har.

MVH Audun

Veit jo kva batteri som er i den.

Leste Apple guiden, den var litt forklarende ja!

Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...