Dux ducis Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 (endret) Hei. Jeg kan begynne med å si at jeg har kjørt stabilt på 11*200 MHz med min xp2500+ i nesten et år.(Med standard v-core volt også) PC-en min består av et ABIT NF7-S v2 hovedkort, en TwinMOS pc3200 ram-brikke og et Gaiward Geforce Ti4200.(Er jo mer og.. ) Problemet er som følger: Grunnet den varmen som kommer med sommeren klokket jeg ned til standard xp2500 før sommeren. Alt fungerte flott, selvfølgelig. Så skulle jeg klokke opp til 11*200 i dag.. Det ville ikke skje og jeg fikk bluescreen rett etter at XP var ferdig lastet inn og login skjermen skulle komme frem. Det sto noe om "PROCESS SYS1 COULD NOT LOAD" eller noe slikt og alt det der om at det kunne skyldes en maskin- eller programmvareendring... Vel vel tenkte jeg og klokket ned til standard frekvens, alt funket fint. Som dere skjønner er dette irriterende, meget irriterende! Jeg vil ha mere MHz. Jeg har jo en Thermaltake Volcano 11+, denne viften er jo enorm temp har aldri vært på 60-tallet selv med OC. Hva er dette for noe? Vurderer faktisk også og kjøpe mer RAM, skal jeg beholde TwinMOS-en eller legge vekk? På forhånd takk! Endret 20. august 2004 av Zythius Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 husket evt justere prosessorens spennings opp? hva slags temperatur har du? du burde fint klare Xp3200+, men da burde du også helst være langt nede på 40-tallet for at det skal gå. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 Jeg har kjørt 11*200 fjellstabilt med 1.65 v... CPU-en holder seg rundt 55 i hard og lang load... Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg har kjørt 11*200 fjellstabilt med 1.65 v... CPU-en holder seg rundt 55 i hard og lang load... det er noe varmt... du kommer lengere jo kaldere det er. jeg har merket det slik at hvis man holder seg på rundt 40C grader og såvidt over klarer man å komme nokså høyt, ved 55C grader og høyere kommer man ikke så stort høyere. rydd litt i kabinett, Rens evt kjøleribben for støv som den kan ha samlet opp gjenom sommer'n... Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 Legg merke til at det var mens den var OC-et og har stått på lenge med spill... Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Legg merke til at det var mens den var OC-et og har stått på lenge med spill... okay da så. da blir det en annen sak, hmm EDIT : prøv med litt høyere Cpu spennig, f.eks 1.75volt Endret 21. august 2004 av Mekkeren Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Legg merke til at det var mens den var OC-et og har stått på lenge med spill... okay da så. da blir det en annen sak, hmm EDIT : prøv med litt høyere Cpu spennig, f.eks 1.75volt Ja, litt høyere vCore skader vel ikke så veldig mye.. EDIT: Prøv å øk vCore med ett og ett hakk, så ser du da.. Lykke til! Endret 21. august 2004 av BaX Lenke til kommentar
kevral Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Vurderer faktisk også og kjøpe mer RAM, skal jeg beholde TwinMOS-en eller legge vekk? Hva slags TwinMOS-ram har du, og hvor gammel er den? Det er sikkert ikke der problemet ligger, men TwinMOS har hatt seriøse kompatibilitetsproblemer med nForce2-chipsett. Men de påstår i en mail til meg at de "nye brikkene" (gudene vet hvor skillet mellom gammelt og nytt går) ikke skal ha noen problemer. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Må si at jeg har selv TwinMos Twister og har kjørt dette på både nForce 2, og nå nForce 3 og har aldri hatt bedre overklokkings egenskaper. Hadde selv lignende problemer som deg hvor dette skyldes en kombinasjon av dårlig RAM (kunne ikke overklokke en eneste MHZ i en periode med noname ram) og dårlig PSU (Q-Tek.. jau) Ved skifte til ny PSU og TwinMos Twister kunne eg plotselig kjøre FSB på 11 x 232Mhz... ern ern.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Vurderer faktisk også og kjøpe mer RAM, skal jeg beholde TwinMOS-en eller legge vekk? Hva slags TwinMOS-ram har du, og hvor gammel er den? Det er sikkert ikke der problemet ligger, men TwinMOS har hatt seriøse kompatibilitetsproblemer med nForce2-chipsett. Men de påstår i en mail til meg at de "nye brikkene" (gudene vet hvor skillet mellom gammelt og nytt går) ikke skal ha noen problemer. Bare for å ta liv av den påstanden din.. Jeg har selv en TwinMos brikke og en Apacer brikke kombinert i mitt oppsett. TwinMos`en er vel...ca 6-12 mdn gammel. Funke fint Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Problemet er fikset, kjører 2.4 GHz nå! Jeg hadde av en eller annen rar grunn satt timings litt for starmme(2-2-2-6), nå som de kjøreres litt slakkere(2-3-3-7) gikk 2.4 GHz fint med 1.8 vcore Så, taper jeg mye ytelse på å ha slakke timings? Hva burde jeg kjøre på? Er det mye ytelse jeg mister fra 2-2-2-6 til 2-3-3-7? EDIT: Jeg har TwinMOS PC3200 m/windbond (std timeings = 2.5-3-3-7) Jeg har også satt på Realtek kjølekappe. Endret 22. august 2004 av Zythius Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Problemet er fikset, kjører 2.4 GHz nå! Jeg hadde av en eller annen rar grunn satt timings litt for starmme(2-2-2-6), nå som de kjøreres litt slakkere(2-3-3-7) gikk 2.4 GHz fint med 1.8 vcore Så, taper jeg mye ytelse på å ha slakke timings? Hva burde jeg kjøre på? Er det mye ytelse jeg mister fra 2-2-2-6 til 2-3-3-7? du taper nærmest ingenting ved en så liten forandring. det er først og fremst de første tallene man taper mye ytelse på og øke. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Bare for å ta liv av den påstanden din.. Jeg har selv en TwinMos brikke og en Apacer brikke kombinert i mitt oppsett. TwinMos`en er vel...ca 6-12 mdn gammel. Funke fint Påstand og påstand. TwinMOS innrømmer offisielt at de hadde problemer med brikkene sine, særlig på nForce2-hk. Send dem en mail om du ikke vil tro på meg. Men at mange TwinMOS-brikker funker helt fint, er en helt annen ting. Og jeg sa da at "det er sikkert ikke der problemet ligger......" Likevel fungerte ingen av de to pc3200 TwinMOS m/ Winbond-brikkene jeg kjøpte i fjor noe videre; memtest86-feil ved rundt 175fsb og "dram error" bip-kode ved POST ved standard fsb. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Det kan vel antakelig variere, det med TwinMos-brikkene? Sjøl har jeg "gamle" 2x256Mb "billig-brikker", men de klarer uansett 200Mhz FSB på moderate timings, og på samme HK (NF7-S). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå