Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor har en 4 takter bedre Nm enn en 2 takter i


espkul

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Denne diskusjonen var jeg midt oppi i en annen tråd her på forumet, det ble da desverre veldig "of topic" etterhvert, så vi ble ikke helt enige.. :D

 

Jeg har altid vært av den oppfatning at en 4 takter har bedre bunndrag og dreiemoment enn 2 taktere..

 

Men fikk jo litt å tenke på i diskusjonen sist.

 

Min konkulusjon så langt er at det nok kommer litt an på hvordan motoren er konstruert (kan være bra dreiemoment i 2 taktere også), men da stort sett over et ganske lite turtallsspekter.

 

Jeg vil tro dette har med å gjøre at forbrenningen i en 2 takter er ganske vesentlig mye dårligere ved lavere turtall.

 

Dette løser man jo mer og mer med reed-ventiler, motstand i eksosanlegg osv, men likevel.. en 4 takter kan man ved bare å automatisk regulere tenningstidspunktet oppnå en nærmest perfekt forbrenning ved alle turtall.

 

Vil tro dette er årsaken til at en 4 takter oppleves som sterkere ved lave og mellomturtall!

 

(of topic: sedsberg, er du her? :D )

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må bare kommentere det joker sa her... en motor som slår to ganger i sekundet??? det vil da si at motoren har en rpm på 120 det! og 260 for firetakteren... :nei: ... HELT FEIL mann... En formel 1 motor komme oppi 15.000 omdreininger i minuttet den, hvilket gir den 260 omdreininger i sekundet. Men her er forklaringen: en firetakter bruker fire takter (en takt er en gang opp eller ned for stempelet) for å gjennomføre en syklus. En syklus består av innsugningsfasen, kompresjonsfasen, tenningsfasen og fasen hvor eksosen skal ut... en to takter bruker derimot bare 2 takter på dette.. derfor vil en 2 takter ofte være mer hissig, siden den slår dobbelt så ofte... men dette har sin pris: i gjengjeld klarer ikke en 2 takts motor å forbrenne bensinblandinga like bra som en firetakter, og derfor får 4 takteren mer dreiemoment pga bedre eksplosjon. I tillegg må en to takter ha motstand i eksospotta for å få effekt... og ved å endre motstanden kan man f.eks gjøre en 2 takts motor mer turtallsavhengig, gi den mer HK og gi den mer NM.

 

Og til pcp160 vil jeg bare si at tenningstidspunktet kan man også endre ved 2 takst motorer, og dette fordi det avhenger av innsprutningssystemet... (man kan ha elektronisk innsprøytning på 2 taktsmopeder som f.eks aprilia har gjort med apriliars SR 50 ditech)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...