espkul Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Hvorfor har en 4 takter bedre Nm enn en 2 takter i forhold til hestene?? 4 takteren antenner jo bare annenhver gang ?? Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Hvorfor har en 4 takter bedre Nm enn en 2 takter i forhold til hestene?? 4 takteren antenner jo bare annenhver gang ?? Må være fordi 4 taktern har en generelt sterkere "dra" kraft. Muligens seigere. Endret 17. september 2004 av Deuce Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Hei. Denne diskusjonen var jeg midt oppi i en annen tråd her på forumet, det ble da desverre veldig "of topic" etterhvert, så vi ble ikke helt enige.. Jeg har altid vært av den oppfatning at en 4 takter har bedre bunndrag og dreiemoment enn 2 taktere.. Men fikk jo litt å tenke på i diskusjonen sist. Min konkulusjon så langt er at det nok kommer litt an på hvordan motoren er konstruert (kan være bra dreiemoment i 2 taktere også), men da stort sett over et ganske lite turtallsspekter. Jeg vil tro dette har med å gjøre at forbrenningen i en 2 takter er ganske vesentlig mye dårligere ved lavere turtall. Dette løser man jo mer og mer med reed-ventiler, motstand i eksosanlegg osv, men likevel.. en 4 takter kan man ved bare å automatisk regulere tenningstidspunktet oppnå en nærmest perfekt forbrenning ved alle turtall. Vil tro dette er årsaken til at en 4 takter oppleves som sterkere ved lave og mellomturtall! (of topic: sedsberg, er du her? ) Lenke til kommentar
j0k3r Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Er det ikke sånn at 4 takteren slår 4 ganger i sekundet, men 2 takteren slår 2 ganger i sekundet...? Mulig jeg tar feil, men var noe sånt en kammerat sa til meg... Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Må bare kommentere det joker sa her... en motor som slår to ganger i sekundet??? det vil da si at motoren har en rpm på 120 det! og 260 for firetakteren... ... HELT FEIL mann... En formel 1 motor komme oppi 15.000 omdreininger i minuttet den, hvilket gir den 260 omdreininger i sekundet. Men her er forklaringen: en firetakter bruker fire takter (en takt er en gang opp eller ned for stempelet) for å gjennomføre en syklus. En syklus består av innsugningsfasen, kompresjonsfasen, tenningsfasen og fasen hvor eksosen skal ut... en to takter bruker derimot bare 2 takter på dette.. derfor vil en 2 takter ofte være mer hissig, siden den slår dobbelt så ofte... men dette har sin pris: i gjengjeld klarer ikke en 2 takts motor å forbrenne bensinblandinga like bra som en firetakter, og derfor får 4 takteren mer dreiemoment pga bedre eksplosjon. I tillegg må en to takter ha motstand i eksospotta for å få effekt... og ved å endre motstanden kan man f.eks gjøre en 2 takts motor mer turtallsavhengig, gi den mer HK og gi den mer NM. Og til pcp160 vil jeg bare si at tenningstidspunktet kan man også endre ved 2 takst motorer, og dette fordi det avhenger av innsprutningssystemet... (man kan ha elektronisk innsprøytning på 2 taktsmopeder som f.eks aprilia har gjort med apriliars SR 50 ditech) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå