Gå til innhold

kjøpe laptop, mange spm

xhenrik

Anbefalte innlegg

Blir nok bestilt en ny laptop nå snart, men trenger litt hjelp med valget. Ser primært etter en maskin som er:

*forelesnings-stille

*ikke altfor tykk og

*gjerne uten medfølgende tunvektsmesterbelte.

*Centrino

Jøss det var jo en del krav :). Hadde og satt pris på en grafikkbrikke og oppløsning som er brukbar.

Har sett litt på Fujitsu-Siemens Amilo M1420, men blir litt skremt av både den rare oppløsningen (1280x800) og det at mange tyske forumbrukere sier at den blir veldig varm (googled), og dermed kanskje bråkete (?).

Hva med Sony's maskiner. Dersom du bestiller på nettet, gjelder de oppgitte prisene da, eller kommer det noe rart i tillegg? http://shop.sonystyle-europe.com

Har sony noen aktuelle modeller som er rimelig stille og ikke altfor tunge og tykke? Noe ekstra bra/dårlig med Vaio maskinene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du har lest denne, men du bør finne noe som passer til kravene dine her... Virker som om du skal ha en pc til skolebruk...

Edit: vil ikke anbefale en pc som har oppløsning 1280x800, det beste ville være 1400 x 1050..

Endret av glotón
Lenke til kommentar
*Centrino

Det synes jeg var et meget rart krav. Tør jeg spørre hvorfor, eller er du bare opptatt av å kjøpe kun merkevarer? :dontgetit:

Kanskje fordi Centrino omsatt til praktiske egenskaper betyr:

-Moderat til lav vekt

-Svært stillegående til lydløs

-Lang batterilevetid

-I hovedsak kjølige maskiner

-Innebygget .11g wlan som ikke tar opp pc-card slot eller henger i en usb-kabel

Har en Lifebook hvor vifta enda ikke har startet bortsett fra spin-up ved oppstart, samt en helt ny HP zt3330. Sistnevnte suser svakt av og til ved belasting. Men ved å sette SpeedswitchXP til max battery starter vifta aldri.

I mine øyne den beste plattformen for bærbare, med mindre man er ute etter en desktoperstatter. Men da har vekt og batterilevetid mindre å si, og man akseptere gjerne litt mer støy under f.eks spill o.l.

Lenke til kommentar

-Moderat til lav vekt

-Lang batterilevetid

Nei, for det finnes flere "Centrino"-bærbare med høy vekt, dårlig batteritid og/eller varme/støy-problemer.

WLAN-løsningen som er innebygget i "Centrino" er noe av det dårligste som finnes på markedet, den er både utdatert og lite kompatibel.

I mine øyne den beste plattformen for bærbare, med mindre man er ute etter en desktoperstatter. Men da har vekt og  batterilevetid mindre å si, og man akseptere gjerne litt mer støy under f.eks spill o.l.

Dette er en myte siden "Centrino" bare er et markedsføringstriks, og det ser ut som reklamen har fungert bra tolket utifra hva du sier :roll:

Det finnes faktisk gode alternativer til "Centrino" som både har lav vekt, god batteritid og lavt støy/varme-nivå, men man må bare lete litt for å finne dem :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

-Moderat til lav vekt

-Lang batterilevetid

Nei, for det finnes flere "Centrino"-bærbare med høy vekt, dårlig batteritid og/eller varme/støy-problemer.

WLAN-løsningen som er innebygget i "Centrino" er noe av det dårligste som finnes på markedet, den er både utdatert og lite kompatibel.

I mine øyne den beste plattformen for bærbare, med mindre man er ute etter en desktoperstatter. Men da har vekt og  batterilevetid mindre å si, og man akseptere gjerne litt mer støy under f.eks spill o.l.

Dette er en myte siden "Centrino" bare er et markedsføringstriks, og det ser ut som reklamen har fungert bra tolket utifra hva du sier :roll:

Det finnes faktisk gode alternativer til "Centrino" som både har lav vekt, god batteritid og lavt støy/varme-nivå, men man må bare lete litt for å finne dem :)

Hva mener du med at det er den dårligste wlan-løsningen???

Lenke til kommentar

Istedenfor å bare skrive at det finnes alternativer, så er det mer informativt om du faktisk kan liste opp hvilke alternativer som finnes?

Lenke til kommentar

Du finner faktisk desktoperstattere som er bygd rundt Centrino-plattformen. Disse vil ha noe høy vekt. Over 3 kg har jeg ikke sett. Ei heller noen med varme eller støyproblemer.

At wlan-løsningen er utdatert må du dokumentere. Du er vel klar over det er andre generasjons nettverkskort som baserer seg på g- standarden i motsetning til første generasjon som kjørte b- standard. For øvrig driver jeg et lite firma som bl.a. driver med datautstyr. Har vel klargjort og solgt mellom 30 og 40 bærbare av forskjellige merker og modeller i år. Kanskje halvparten av disse er Centrino-maskiner. At wlanløsningen er utdatert eller lite kompatibel våger jeg å påstå rent tull. Noe begrenset dekning med første generasjon muligens, men kun hvis man sammenligner med de beste løsningene. Da snakker vi om et år tilbake i tid omtrentlig.

Det at du kaller Centrino et markedsføringstriks og antyder at jeg har "falt" for reklamen anser jeg som utrolig frekt all den tid jeg kun snakker av erfaring. Anbefaler en runde på vår alles utmerkede side www.barbara.no og forumet, og ellers rundt om hvor det diskuteres og omtales bærbart. Du vil finne ut at det er mange som har falt for lureriet...

Lenke til kommentar
whitebox.no, kjøp en 1557 ell cl56....

..bare en aldri så liten kommentar...

Vedkommende spør jo om erfaringer med Sony Vaio,og det må da gå aan å diskutere annet enn whitebox,elitegroup,Tundra og Dell her....

Sikler personlig også etter en Sony Vaio....,husker ikke helt typebetegnelsen(siden til Sony ligger nede for øyeblikket)...men der er blant annet en ultraportabel på 1.89 kg,13.3" widescreen+full pakke med både centrino,ram og gb og inneb. DVD+/-rw....eneste aberet er prisen,som desverre blir i overkant av 20 lapper...

Man bår i det minste et et noenlunde åpen syn,for at andre kanskje kan ha lyst på og få igang en diskusjon rundt andre merker en ovennevnte.....

Har selv en HP NX-7010 med 1.6 centrino,2.95 kg...og er veldig fornøyd med den....men skulle gjerne hatt meg en som var litt mer portapel...som f.eks endel av Sony Vaio`s modeller.....

Grunnen til jeg skriver dette nå er at sist jeg var "aktiv" her,så var det under en diskusjon der en ønsket seg erfaringer med nettopp HP NX-7010,og da var det akkurat samme leksa som dette...

Sony Vaio er et veldig spennende merke....,både angående spesifikasjoner og ikke minst design.....,minuset er at de bare selges igjennom sonystyle og at prisen derfor er ganske så høy.....

Men faktisk så går det an å "prute"...,jeg ba om pris på 2 slike,skal nemlig ha en selv og en til min datter,og da innrømmet han 5 % på strak arm...ikke så mye,men dog....

Til dere fan av Whitebox,Elitegroup,Tundra,Dell...betviler ikke at det er meg bra maskiner og at man får mye for pengene...men tross alt,så er det faktisk kjekt at noen starter topicer med nye spennende merker også....

Ellers så synes jeg forumet er veldig nyttig og interessant.....måtte bare få dette ut... :cool::w00t:

Endret av Jack_is_back
Lenke til kommentar
Blir nok bestilt en ny laptop nå snart, men trenger litt hjelp med valget. Ser primært etter en maskin som er:

*forelesnings-stille

*ikke altfor tykk og

*gjerne uten medfølgende tunvektsmesterbelte.

*Centrino

Jøss det var jo en del krav :). Hadde og satt pris på en grafikkbrikke og oppløsning som er brukbar.

Har sett litt på Fujitsu-Siemens Amilo M1420, men blir litt skremt av både den rare oppløsningen (1280x800) og det at mange tyske forumbrukere sier at den blir veldig varm (googled), og dermed kanskje bråkete (?).

Hva med Sony's maskiner. Dersom du bestiller på nettet, gjelder de oppgitte prisene da, eller kommer det noe rart i tillegg? http://shop.sonystyle-europe.com

Har sony noen aktuelle modeller som er rimelig stille og ikke altfor tunge og tykke? Noe ekstra bra/dårlig med Vaio maskinene?

...du kan jo se på denne lekkerbisken : Sony Vaio VGNS1VP.CEK...eneste aberet er at den koster 17.330,- + mva

..men lekker..det er den definitivt,og bare så synd at det ikke er andre så selger dem,slik at en kunne fått sett dem i levende live......

Vet der er en på gibud.no som skal selge en nesten ny ultraportabel Vaio(ikke den modellen jeg har beskrevet )

Uansett,lykke til med valget,hva det nå enn måtte bli :thumbup:

Lenke til kommentar
Får en sony vaio i Norge da? Med norsk tastatur og oppsett?

Kun gjennom sony.no....gå til den siden,og velg så "sonystyle" nederst til høyre...så er du der...

Husk at prisene så står der er nok + mva....

Mener sonystyle ligger i Holland....jeg har snakket med dem tidligere.....

Lenke til kommentar
Men en får norsk tastatur? Hvordan er kvalitet og materialet på sony, Sony Vaio VGNS1VP.CEK så da ikke så verst ut...

Ja,jeg mener at så lenge du bestiller den med N tastatur,så får du det....

Har aldri hatt Sony selv,men kjenner noen som har....og de er helt konge....ligger jo i navnet da...Sony er ikke akkurat kjent for å levere "nille" produkter....,men aberet er jo prisen da....rimelig stivt !?

Designmessig er det vel sannsynligvis kun Mac som kan stille opp med noe sammenlignende....men så er jo ikke akkurat de heller billige da....tilsvarende spes. i PB 12" ville nok ligget omtrent på samme prisen....

Lenke til kommentar
Jeg ser også på samme,men rimelig tykk til å være ultraportabel: 312.5X29.9-35.4X224.8 ?

35 er da ikke så galt...husk at den har innebygget DVD+/-RW....de fleste tynnere ultraportable må du som regel ha dette eksternt....tror det er en av årsakene til at den er såpass tykk...men tross alt,totalt sett med 1.89 kg i sekken så blir det ikke så galt allikevel...eller ?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...