Gå til innhold

Bush skal trekke styrker ut av Europa

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

OldWarNewWar-X.gif

Heh.

Bush sa folgende i en tale til Veterans of Foreign Wars Convention:

More than three years ago, we launched a comprehensive review of America's global force posture -- the numbers, types, locations, and capabilities of U.S. forces around the world. We've consulted closely with our allies and with Congress; we've examined the challenges posed by today's threats and emerging threats. And so, today I announce a new plan for deploying America's Armed Forces.

Over the coming decade, we'll deploy a more agile and more flexible force, which means that more of our troops will be stationed and deployed from here at home. We'll move some of our troops and capabilities to new locations, so they can surge quickly to deal with unexpected threats. We'll take advantage of 21st century military technologies to rapidly deploy increased combat power.

The new plan will help us fight and win these wars of the 21st century. It will strengthen our alliances around the world, while we build new partnerships to better preserve the peace. It will reduce the stress on our troops and our military families. Although we'll still have a significant presence overseas, under the plan I'm announcing today, over the next 10 years, we will bring home about 60,000 to 70,000 uniformed personnel, and about 100,000 members and civilian employees - family members and civilian employees.

Og til det, sa Kerry folgende, til samme Convention et par dager senere:

Finally, I want to say something about the plan that the President announced on Monday to withdraw 70,000 troops from Asia and Europe. Nobody wants to bring troops home more than those of us who have fought in foreign wars. But it needs to be done at the right time and in a sensible way. This is not that time or that way.

Let’s be clear: the President’s vaguely stated plan does not strengthen our hand in the war against terror. And in no way relieves the strain on our overextended military personnel. And this hastily announced plan raises more doubts about our intentions and our commitments than it provides real answers.

For example, why are we unilaterally withdrawing 12,000 troops from the Korean Peninsula at the very time we are negotiating with North Korea – a country that really has nuclear weapons? As Senator John McCain said, “I’m particularly concerned about moving troops out of South Korea when North Korea has probably never been more dangerous than any time since the end of the Korean War.” This is clearly the wrong signal to send at the wrong time.

Og til det, sa Kerry (den samme Kerry hvis det skulle vaere noe sporsmal) 1. august pa ABCs "This Week":

[1]10:46:54 GEORGE STEPHANOPOULOS (ABC NEWS)

(OC) Can you promise that American troops will be home by the end of your first term?

[1]10:46:57 SENATOR JOHN F. KERRY (DEMOCRATIC PRESIDENTIAL NOMINEE)

I will have significant, enormous reduction in the level of troops. We will probably have a continued presence of some kind, certainly in the region. If the diplomacy that I believe can be put in place can work, I think we can significantly change the deployment of troops, not just there but elsewhere in the world. In the Korean peninsula perhaps, in Europe perhaps. There are great possibilities open to us.

http://justoneminute.typepad.com/footnotes...kerry_john.html

Heh. Flippidy floppidy flip.

Jeg finner ikke noen kilde for at McCain skal ha sagt: "I’m particularly concerned about moving troops out of South Korea when North Korea has probably never been more dangerous than any time since the end of the Korean War."

:hmm:

Og JohnKerry.com klarer a pasta at Cheney er pa "deres side" om saken. Ved a grave opp sitater fra, wait for it..... 1991!

http://blog.johnkerry.com/rapidresponse/ar...02500.html#more

CHENEY: “In Korea, for example, we've been involved in 1991 and '92 -- involved in drawing down the size of our deployment there, shifting more of the burden to the Koreans, having them take more of a leadership role and we take more of a supporting role, and having them pick up a larger part of the economic burden. That process is underway, although we stopped any further reductions after the end of this year because of the uncertainty for now about the North, about how that's going to sort out.” [Cheney remarks, 5/22/92]

:!: :!:

Nei. Kerry er den storste jokeren jeg har sett siden... Joker Nord!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel strengt tatt ingen bombe dette. Det har tross alt vært en nedbemanning av amerikanske styrker siden den kalde krigen tok slutt. At lokale politikere (som er avhengig av arbeidsplassene styrkene genrerer) og de nasjonale (som tenker sikkerhetspolitisk) er "leie" er vel ganske så logisk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Merkelig at ingen på venstresiden synes det er galt av Bush å trekke okkupasjonsstyrken ut av Europa.

Jo, Kerry. :p

Eller... nei, kommer an pa hvilken dag av uken det er.

Om det er mandag, fredag, eller lordag, sa er Kerry imot denne planen.

Hvis det er tirsdag, onsdag, eller sondag, sa er Kerry for a trekke de ut.

Hvis det er torsdag, sa vet Kerry ikke helt.

:roll:

Lenke til kommentar
Merkelig at ingen på venstresiden synes det er galt av Bush å trekke okkupasjonsstyrken ut av Europa.

Og du vil fortsatte stemme Kerry? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Denne tråden inneholder to tema:

1) Det amerikanske presidentvalget, som jeg velger å ikke forholde meg til da jeg ser minimal forskjell mellom de to kandidatene.

2) Tilbaketrekking av amerikanske styrker fra Europa.

Som Luftbor alt har påpekt har det skjedd en betydelig og vedvarende nedbygging av det amerikanske, militære nærværet i Europa siden slutten av Den kalde krigen. Dette er en naturlig og ventet utvikling. Å ha store, tungt mekaniserte hærstyrker stående i Tyskland, uten en eneste tenkbar fiende å slåss mot, må oppfattes som en vanvittig feilprioritering av Pentagons kritikere på hjemmebane. Disse styrkene er virkelig en dino fra Den kalde krigen. Vi i Europa både har og bør ha den militære styrken til å ta ansvar for egen sikkerhet.

Sikkerhet har med mye mer enn militær styrke å gjøre. Mekaniserte infanteridivisjoner eller flybaser kan i liten grad brukes mot terrorbomber for å ta det eksempelet.

Ser vi på den rent militære biten av sikkerheten, mener jeg amerikanernes nærvær var nødvendig under Den kalde krigen, at Den kalde krigen nå er over, at vi derfor bør takke dem for innsatsen og sende med dem et par kasser øl på hjemreisen. Så mener jeg at vi (EU...) burde bruke en håndfull milliarder på noen overvåkningssatelitter og en håndfull AWACS. Bortsett fra det ser jeg ikke det store behovet for opprustning. Vi bør beholde dagens system, hvor vi er forberedt på om nødvendig å ruste opp/øke beredskapen. I en slik sammheng trener vesle Norge på om nødvendig (i et 12, 6 eller 3 måneders perspektiv, avhengig av den antatte sikkerhetstrusselen...) å reise en delvis mekanisert divisjon, bestående av tre brigader, Frankrike, Tyskland og England på å reise større styrker. O.s.v. O.s.v.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Og du vil fortsatte stemme Kerry? :thumbdown:

Nei. Jeg vurderte det nar Edwards ble med, men jeg tror at jeg kommer til a avsta fra a stemme na ettersom Kerry har bare gatt nedover og nedover og har vist at han faktisk er en falsk, lognfull idiot... Jeg vil heller risikere det som matte skje under Bushs neste termin enn a ha Kerry som president.

Lenke til kommentar

Det er flere interessante aspekter rundt uttalelsen om å trekke US styrker ut av Europa, men det som slår meg mest er den Amerikanske isoleringen fra Europa og verdens samfunnet

Amerikansk doktrine har vært preget av isolasjon og stå på egne bein politikk på flere områder. Når EU planlegger og utfører opprettelsen av en egen militær styrke gjennom Vest Unionen spiller dette inn på den militær strategiske politikken fra begge parter.

Mon tro dette er begynnelsen på dette?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Kerry hevder at han vil gjenoppbygge forholdet til Europa. Av denne enke grunn, ville jeg stemt på Kerry ved presidentvalget.

Yes, there is a sucker born every minute.

Lenke til kommentar

skinner skrev:

Når EU planlegger og utfører opprettelsen av en egen militær styrke gjennom Vest Unionen...

Europakorpset er pr i dag ikke en fungerende, militær formasjon og forsåvidt ikke ment som det heller, mer en øvelse i samarbeid mellom styrker fra Frankrike, BeNeLux og Tyskland. Derimot burde det ikke være umulig å bygge ut systemer for Command and Controll, overvåking og logistikk, som EU pr i dag mangler, i fall NATO legges ned. Både Frankrike og Storbritannia har militær ekspertise og erfaring på disse områdene. Endel fysiske systemer, som satelitter for overvåking og store AWACS fly (Storbritannia har et lite slikt fly utviklet...) måtte utvikles for at EU skulle få en militær ving, men dette burde ikke ta lang tid.

Alt burde ligge til rette for at EU med relativt små investeringer burde kunne ta ansvar for egen, militær sikkerhet.

For Norge ville derimot en evt avvikling av NATO bli en sikkerhetspolitisk katastrofe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...