Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan sette opp nettverk med mange pcer?

Anbefalte innlegg

kommer med ett spørsmål som jeg vet er besvart her mange ganger før, men jeg er så passe grønn att jeg må ha det inn med teskje.

jeg har bredbånd fra upc (chello pluss) Skal legge opp nettverk som omfatter 4 bygninger (garasje osv.) og lurte på hva jeg trenger (anbefalt utstyr)

Det har vert nettverk her tidligere men vil ordne dette på på nytt ( kablingen som eksisterer i dag er som følger: hus 1 som har bredbånd inn har en kabel som går ut til garasjen hvor det går en kabel til hus 2 & en kabel til hus 3

Hvordan skal jeg ordne dette for å kunne dele filer mellom alle maskineneog likevel kunne gå på nett .

vurderer å gå helt over på trådløst men vet ikke om det fungerer bra nok (totalt 7-8 pc på nettverket

har forklart dette rimelig dårlig så jeg beklager dette men kan ikke så mye om dette her.

PÅ forhånd takk for sikkert mange kloke svar

Endret av karmøy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et kablet nettverk og under forutsettning å bruke den "gamle" kablingen hadde jeg lagt opp til å ha en router i bygg 1, som er tilkoblet til UPC sitt brebånd (denne routeren kan du bruke som dhcp server, NAT firewall osv.). Fra routeren bruker du kable til bygg 2 (garasjen). Der setter du opp en switch som du tilkobler alle pc'er du skal ha i bygg 2 og kabel til bygg 3 og 4. Om du så vil sette opp enda flere switcher i bygg 3 og 4 eller trådløse aksesspunkter er jo valgfritt.

Muligens vil du bare sette opp nettverksstikkkontakter i bygg 3 og 4.

Du kan også sette opp en switch med trådløs aksesspunkt i bygg 2 i steden for den ren kablede for å slippe å legge opp flere tilkoblinger.

Hvis du skal være helt trådløs i 4 bygg skal disse stå rimelig nær hverandre og veggene skal helst ikke være laget av betong. Om dette i det hele tatt er mulig avhenger av infrastrukturen i byggene og avstand mellom hverandre.

Løsning 1 med bare kablet nettverk vil koste deg et sted mellom 1500 - 2000,- (priser fra komplett).

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om avstander mellom husene, størrelsen på husene, eller hvor mange maskiner det er i hvert av husene. Men ut fra beskrivelsen, så virker det fornuftig å beholde kablingen mellom husene som et backbone i nettet. Et kablet backbone gir bedre ytelse (båndbredde), og sikrer stabilitet. Alternativet er muligens et system med AP'er i garasjen og hus 2 og 3 med eksterne retningsbestemte antenner mot hus 1. Litt avhengig av hvordan de ligger i forhold til hverandre, så kan det være nødvendig med antennestolper o.l. for å oppnå fri sikt.

Trådløst scenario:

Du plasserer en trådløs router i hus 1, f.eks. denne. På denne kobler du kabelen som går til garasjen. I garasjen plasserer du samme router som foregående, bare at du konfigurerer den som Access Point (AP). Grunnen til dette, er at den har innebygget switch, slik at du slipper å ha både en AP og switch her. Til denne kobler du kablene til hus 2 og 3. Til kablene i hus 2 og 3 plasserer du en AP, f.eks. denne. Ønsker du å bedre den trådløse dekningen internt i husene fordi husene er store, eller fordi vegger demper signalene, så kan du gjøre dette uten å bruke kabel ved å plassere ut flere av AP'ene som jeg linket til sist ved å bruke den innebygde WDS-funksjonaliteten.

Kablet scenario:

Det er litt vanskelig å være særlig spesifik på dette området, fordi jeg vet ikke noe om hvordan husene ser ut (størrelser, romfordeling osv.), hvor mange PC'er i hvert hus m.m. Du skriver at du ønsker å kable på nytt. Det er ca. 10 år siden sist jeg leide inn elektrikere til å kable, men hvis jeg ikke husker feil, så var tommelfingerregelen 2000 kroner per nettverkspunkt internt i huset i eksisterende kabelgater/føringer. Mangler slik infrastruktur, så kan dette øke prisen. Jeg vil anta at dette har steget, som alt annet. Du må i tillegg vurdere om det lønner seg å plassere ut switcher i hvert av husene, eller du trekker flere kabler mellom husene.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...