Gå til innhold

Fra lydkort til forsterker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vet hva slags kabel en skal bruke for å få en digital overføring fra lydkort til forsterker. Jeg har et Soundblaster Audigy Player-kort og vil benytte den digitale utgangen hvis det er mulig. På forsterkeren har jeg digital coax-inngang. Finnes det en kabel som passer til dette?

A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til forskjell fra analoge signaler er de digitale hoeyfrekvente og man risikerer tap pga daarlig tilpasning om kabelen og in/utgangene ikke har passende egenskaper. dette er velkjent saerlig i forbindelse med antenner, naturligvis. summen av kabelens hoyfrekvens egenskaper kalles karakteristisk impedans. er den riktig i forhold til inn og utgang, er tapet minimalt. over smaa avstander kan man godt oppleve aa faa tilstrekelig med signal overfoert,selv om tilpasningen ikke er helt perfekt.

naavel, antagelig er den karakteristiske impedansen for den kabelen du boer bruke den samme som for den slags kabler som brukes mellom cd-drivverk og dac, eller i antennesammenheng osv, nemlig 75 ohm (ikke aa forveksle med ren resistiv ohm, motstand). naavel, det betyr at hvis du greier aa lodde rca plugger paa et stykke antennekabel, saa har du en saerdeles billig og god loesning. bemerk: naar det gjelder denne typen signaler, spiller kvalititen paa rca pluggene ingen rolle. dvs de behoever ikke aa vaere av gull, bare de sitter godt fast. naar det gjelder lodding, er antennekabler med flettet skjerm lettere og ha med aa gjoere, om de naa ikke er for tykke. en annen ting er at en gitt interconnect kabel som du har liggende godt kan hende aa ha en karakteristisk impendans som ikke er for langt unna i verdi, saa du kan jo forsoeke med den foerst. enten virker det eller saa virker det ikke. en tredje mulighet er aa gaa til en spesialbutikk medbringende et lass med penger. ols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...