Gå til innhold

Nikon D70 og objektiver

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bestemt meg for å kjøpe Nikon D70 DSLR :dribble:

Jeg tenkte å kjøpe pakken med 18-70mm objektivet, noe jeg har forstått at skal være et meget godt objektiv til dette kameraet? Men så over til spørsmålene mine.

Netshop selger jo dette kameraet som en pakkeløsning med to "dårligere" objektiver til samme pris som 18-70mm pakken. Jeg skjønner selvsagt at det er snakk om to objektiver av mye lavere kvalitet, men hva er forskjellen jeg vil oppleve som forbruker og hobbyfotograf?

Etter hvert kommer jeg nok til å kjøpe flere objektiver til kameraet. Jeg trenger et tele objektiv. Nikon har et Nikorr objektiv 70-300mm til rundt 1300 kr, og et annet objektiv med samme blenderåpning og zoomområde, men til nesten tre ganger prisen. Hva forsvarer denne prisøkningen? Vil et slikt teleobjektiv duge til makrofotografering forresten? Regner med at 1300 kr objektivet er helt ok for meg i første omgang, eller hva?

Hva slags andre objektiver bør jeg vurdere, og hvorfor? Gi meg noe å drømme om ;)

Uansett, la oss si at jeg kjøper 18-70mm objektivet og det dyre 70-300mm objektivet. Det er jo objektiver til 7000 kr. Vil disse objektivene utfylle kameraet mitt inntill videre? Eller bør jeg satse alt på en hest, dvs. objektiv til 7k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II til litt over 2000,- får mye skryt. Selvsagt ikke noe som proffene vil synes er noe å skru på kamerahuset, men i forhold til prisen skal det være bra. Linsa skal også være OK på macro-fotografering.

Dette er en av linsene jeg har på "ønskelista" mi :-)

Føyer meg til det forslaget der.

Jeg har D70 og kit-linsa (18-70mm) og ovennevnte linse. Den linsa er meget bra til prisen. Fin til makro også. Jeg er i alle fall godt fornøyd..

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med Nikon AF 70-300mm f/4.0-5.6D ED. Objektivet gir skarpe bilder, selv på 300mm. Det kan være litt treigt til å fokusere, men jeg har tatt en rekke sportsbilder uten problemer. Nå har jeg riktignok ikke så mye annet å sammenlikne med, men i tester har også objektivet kommet godt ut (langt bedre enn den andre 70-300mm-versjonen til 1300kr).

Lenke til kommentar

Hva slags andre objektiver bør jeg vurdere, og hvorfor? Gi meg noe å drømme om ;)

Spar i vei og kjøp en pent brukt AF-S 80-200 f/2.8. Den er en (tung) drøm i forhold til Sigma 70-300. Argumenter for: Lynrask, stillegående, skarp, lyssterk, isolerer motivet svært bra på blender 2.8.

Går for ca 6000 da mange proffer bytter til 70-200 f/2.8 VR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...