stiangodo Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg skal sette opp trådløst nettverk mellom meg og naboen. Jeg tenkte å plassere aksesspunktet hos meg i kjellervinduet (fri sikt til naboen sin husvegg). Det er ca 40 meter avstand mellom husene. I huset så må signalet gå gjennom yttervegg (tre), og 2 trevegger inne (ca 10-12m fra husvegg til PC). Jeg har testa dette med et UNEX 802.11b 11mbps aksesspunkt (ikke ekstern antenne) og en bærbar PC med UNEX MR012i trådløst kort (ikke ekstern antenne). Da rakk signalet et lite stykke inn i huset, men ikke helt frem til PC'en. Det virket ustabilt. Spørsmålet er da om signalet vil rekke dersom jeg kjøper 54mbps aksesspunkt med ekstern antenne ("pisk") og PCI kort med ekstern antenne ("pisk") ?! Forslag til utstyr? Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Har du eksterne antenner så går jo signalet fra antenne til antenne, selvfølgelig vil det fungere bedre enn hvis det må gjennomtrenge masse vegger... Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 (endret) Tror nok han mente en ekstern antenne fastsittende på routeren/kortet (sånn liten 10cm lang greie) - ikke en utendørsantenne. Jeg synes nok det burde ordnes en annen løsning for den eksterne antennen i dette tilfellet. Aner ikke hvordan, men trenger vel en forlengelse på en eller annen måte? Om ikke annet funker så kan trådstarter sette opp et access-punkt hos naboen også med standard ethernet mellom pc og access-punkt... og access-punkt i WDS bridging mode. Endret 20. august 2004 av sozo Lenke til kommentar
stiangodo Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 Hmm.. Takk for svar Er det bedre rekkevidde/signal på 54mbps aksesspunkt enn 11mbps? Lenke til kommentar
MbenzNo Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Nei, heller tvert imot. Eller mer korrekt så vil du med 54 mbps oppleve vesentlig dårligere rekkevidde for å opprettholde denne hastigheten, og etterhvert som signalet svekkes (avstand/hindringer) så reduseres hastigheten og du har i praksis samme ytelse/rekkevidde som med et 11mbps kort... Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 En får jo kjøpt større antenner for å montere på utsiden av hus o.l. Prisen på disse varierer litt, men du kan da få kontakt med routeren fra km unna (hastigheten vil jo selvsagt minke etter hvor langt unna du kommer). Ideelt sett burde en vanlig router med "pisk" fungere med 40 meter avstand, men det er vel under mere ideelle forhold. Lenke til kommentar
reset Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 I utgangspunktet så vil jeg si at det ikke finnes noe fasit svar her. For det første bør du ta utgangspunkt i hvilken trådløs teknologi du vil bruke. Vi snakker gjerne om 802.11b eller g -der den store forskjellen er hastigheten. Det sies også at g skal gi noe bedre dekning "rundt hjørner" En annen ting som spiller inn er at man aldri kan være helt sikker på hva som fungerer skikkelig (uten å prøve) når vi snakker om trådløst bredbånd. Jeg har jobbet mye med trådløst utstyr (symbol,lucent etc) og har kommet frem til følgende: Store avstander: Parabol Flere etager: Ekstern antenne (f.eks: omni el lign) Enkle rom: små pisker. En annen ting er at produktene (med samme teknologi) varierer mye i dekningsgrad/ytelse.. min mening er at Linksys er det beste for hjemmebrukere (bra dekning/ytelse - til en overkommelig pris) og cisco er det beste hvis man har mye penger Linksys er jo også et datterselskap av cisco, så flere argumenter er unødvendige. Det som er kult med Linksys (og andre trådløse produkter) er at du kan kjøpe løse antenner/koblinger og kabel -og lage til noe som fungerer skikkelig. Det tar litt ekstra tid og det koster noen ekstra kroner.. men "in the end" vil du ende opp med et nett som yter det det skal og som er stabilt over tid.. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 (endret) I ditt tilfelle anbefaler jeg å bruke eksterne antenner på utsiden av husene. Har brukt en 54 MBps D-Link AP, en 22 MBps SMC AP, og diverse LinkSys Ap'er, alle med PCI kort med tilsvarende båndbredde i PC'en som står nede i første etasjen. Routeren står i andre etasje, og signal kvaliteten ved bruk av disse AP'ene og PCI kortene ligger rundt good/low til very low. Her er det snakk om en avstand på maks 7 meter. Problemet jeg har er at det er betong mellom etasjene, men AP'ene i andre etasje og PC'en i første står rett ved siden av vinduer. Etter å ha fått tak i en ekstern antenne, har signal kvaliteten økt betraktelig. De små antennene på PCI kortene og AP'ene gjør bare ikke susen. Men du trenger ikke en gediger parabol eller YAGI-antenne heller.... :!: Endret 20. august 2004 av CosmoK Lenke til kommentar
stiangodo Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 Okey, takker for bra svar! Har ikke så mye peiling så jeg bare pøser på med nye spørsmål.. Det er mulighet for å sette på en forlengelsekabel på PCI kort som har avtagbar ekstern antenne? Dersom det er mulighet for det så har naboen faktisk mulighet for å trekke kabelen ut vinduet og feste antennen på taket. Det blir ikke helt fri sikt siden taket skråer litt - men vil dette muligens virke bedre enn gjennom vegger? Lenke til kommentar
reset Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Okey, takker for bra svar! Har ikke så mye peiling så jeg bare pøser på med nye spørsmål.. Det er mulighet for å sette på en forlengelsekabel på PCI kort som har avtagbar ekstern antenne? Dersom det er mulighet for det så har naboen faktisk mulighet for å trekke kabelen ut vinduet og feste antennen på taket. Det blir ikke helt fri sikt siden taket skråer litt - men vil dette muligens virke bedre enn gjennom vegger? Kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle fungere. Problemet er hvis det er en proprietær kontakt på kortet, men hvis det er en standardisert plugg og du får tak i det burde det ikke by på noen problemer. Jeg vil i alle tilfelle ikke anbefale deg å bruke mer enn 5m kabel. Bruker du en større antenne og monterer den på utsiden av husveggen vil jeg anta at det øker rekkevidden betraktelig. Alt avhengig av hvor sterke signaler det trådløse nettverkskortet ditt sender med. Rent personlig så hadde jeg nok prøvd det selv. Koster ikke mange kronene, og det er en relativt enkel affære å teste. Lenke til kommentar
stiangodo Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 (endret) Da tror jeg vi satser på det! :-) Så kommer vi til utstyr.. Merke osv.. Forslag? Trenger følgende: Aksesspunkt PCI kort med forlenget antennekabel (ca 5m). Endret 20. august 2004 av sgodoe Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Tror jeg hadde gått for LinkSys. www.linksys.com Så spørs det hvordan du har tenkt å koble deg til naboen. Jeg regner med dere vil bruker 802.11b standarden. AP: http://www.linksys.com/products/product.as...cid=35&prid=563 PCI kort: http://www.linksys.com/products/product.as...cid=36&prid=196 Så må du bestemme deg for hvilken antenne løsning du skal ta i bruk (trenger nok en antenne-stand og): http://www.linksys.com/products/group.asp?grid=33&scid=38 802.11g standarden har vært ute en stund nå (bruker det på D-Link'en min sjøl), men jeg har hørt at enkelte har problemer med det på noen produsenter sine wireless-g produkter. Noen AP'er trenger bare en liten software-flash for å fikse dette problemet (og PCI kortene nye drivere), men enkelte produsenter kan være VELDIG treige med å utgi nye som virker 100%. 802.11b har vært med oss såpass lenge at det er noe man kan stole på. Endret 21. august 2004 av CosmoK Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Vis dere har muligheiten, så legg ut ein kabel! Men vis ikkje det er eit alternativ så gå for trådlaust. 40 meter kabel koster ikkje mykje, det hadde vorte billigere enn trådlaust. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Vis dere har muligheiten, så legg ut ein kabel!Men vis ikkje det er eit alternativ så gå for trådlaust. 40 meter kabel koster ikkje mykje, det hadde vorte billigere enn trådlaust. så du mener de skal grave ned kabelen da eller? Lenke til kommentar
reset Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Ja det er faktisk ingen dum idè hvis det er mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå