Gå til innhold

30 siders word dokument på 175 mb noen bedre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmm merkelig

JEg laget nettopp et 50 siders word dokument med 20- 30 bilder i png-format og det var bare på 5,5 mb

og slik har det alltid vært for meg

så skjønner ikke helt hvorfor du får så stort dokument, jeg brukte word 2k da.

mvh nerd-light

Lenke til kommentar

Hmm - merkelig!

Prøvekjørte selv og satte inn 10 bilder i et Word-dokument.

Satte inn: 5 jpg-bilder, 1 gif-bilde og 4 png-bilder

Total filstørrelse på disse var 1415 KB

Total filstørrelse på Word-dokumentet ble: 1481 KB

Det kan jo tenkes at Word gjør noe rart hvis du skalerer opp noe enormt (f.eks. et bilde som i 600 dpi bare måler 1x1 cm som du skalerer opp til 30x30 cm i 600 dpi vil jo ta enormt med plass). Word lagrer bildene i bmp for å være kompatibel med andre (eldre) Word-versjoner som ikke støtter png vil jeg anta.

Store bilder = store filer -> sånn er det bare, uansett hvilket program du bruker.

Der jeg jobber mottar vi ofte helsides annonser (tabloid) i Quark-format. I utgangspunktet er Quark-dokumentet (med lavoppløselige preview-bilder) bare noen hundre KB. MEN når vi setter inn de vedlagte høyoppløselige bildene (som man må gjøre før det går til trykk) stiger ofte størrelsen til 200MB eller mer for en enkelt side.

Lenke til kommentar

"Dr. Doogie:

...noen med-studenter importerte en gang i tiden en 40kb tekstfil inn i Accsess, hvorpaa resulterende database ble paa ca. 103Mb.

Komprimertes ned til ca. 100kb.

*rister paa hodet over M$*"

Da må de ha gjort noe ille gæærnt - har en access-database med 3500 avisartikler her hos meg og den er ikke mer enn 14MB....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 18:11, Gabriel_X skrev:

"Dr. Doogie:

...noen med-studenter importerte en gang i tiden en 40kb tekstfil inn i Accsess, hvorpaa resulterende database ble paa ca. 103Mb.

Komprimertes ned til ca. 100kb.

*rister paa hodet over M$*"

Da må de ha gjort noe ille gæærnt - har en access-database med 3500 avisartikler her hos meg og den er ikke mer enn 14MB....

Tja.

PEBCAK? Niks, dette var helt standard importering.

Access har den leie "feature'n" at den blaaser opp databaser. Har selv erfart dette - det finnes en egen kommando paa meny-linjen for aa komprimere databasen, sjekk selv.

Lenke til kommentar

Quote:

Access har den leie "feature'n" at den blaaser opp databaser. Har selv erfart dette - det finnes en egen kommando paa meny-linjen for aa komprimere databasen, sjekk selv.

Kommer kanskje litt an på hva man setter hver feltstørrelse til maksimalt å være vil jeg tro. Som sagt så har vi på jobben ca. 3500 avisartikler i en base som er 14MB stor.

Ble opprinnelig bygget opp i Access 97 (jeg som gjorde det for et par år siden) men vi kjører den under Access 2000 nå uten at den ble noe merkbart større i forbindelse med overgangen.

Har riktignok bare bygget en håndfull databaser i min 'profesjonelle' karriere - noen i Access 97 og noen i Access 2000 men har aldri opplevd at filen har blitt urimelig stor i forhold til innholdet.

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-05-04 02:05 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...