dominos Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Er for tiden i Australia og Canon her nede har en 'cashback' deal på 300D. Jeg reiser tilbake til norge om en uke, men vurderer sterkt å slå til på følgende deal EOS 300D Standard Kit(camera body + EF-S 18-55 Lens ) + EF 55-200mm f/4-5.6 II USM objectiv og et Sandisk ULTRA 256MB Compact Flash Card. Prisen er ca AU$1900 (ca 9200NOK) er dette en bra deal? Noen som vet om den ekstra linsen er noe å samle på(er ganske sikker på at det er en Canon linse) Jeg kan event kjøpe bare standard settet for AU$1499 (ca NOK 7250) Bør jeg slå til eller kan jeg klare nesten like bra i Norge? regards! Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 EF 55-200mm f/4-5.6 II USM objektivet er vel ikke det som har fått aller best kritikk, og tror det selges ganske få av den i Norge. Prisen på settet (7 250) er vel helt grei, men hadde sjekket mulighet for garanti i Europa også (ev. mot en ekstra pengesum). Lenke til kommentar
johnbj Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 (endret) Tips: Kom tidlig på flyplassen og få igjen momsen på kameraet. Da sparer du enda mer penger. Selv om det bare er 10% moms i Australia er det litt å hente på dyre varer. Du har egentlig ikke lov til å ta med deg mer varer enn 6000 kroner inn i Norge, men ta kameraet ut av pakningen. Da er den med en gang brukt. Da er ikke tollene så nøe lenger. Kameraet koster 8800 på Lømork i Oslo. Dette er uten linser. De linsene som følger med er ikke verdt noe. De er laget billigst mulig for at folk skal kunne ta bilder med en gang uten å kjøpe en linse til 4-6 lapper. Problemet med D300 er at det er en forskyvelse på 1,6 når det gjelder zoom. Du trenger derfor en videre linse enn du trenger på et 35mm kanera. (D300 har 22mm). Du kommer raskt til å bytte ut den lisa som følger med uansett. Ta heller med en annen linse fra Australia. Ta en som er mer lyssterk. Av erfaring har jeg mer brukt for vidvinkel enn zoom. Jeg tror det er en del brukte zoomlinser billig til salgs i Norge. Sjekk bruktmarkedet på nett. Linser er dyrt så jeg anbefaler å kjøpe en i Australia, men sjekk priser i Norge. Særlig på Lømork (http://www.lomorks.no/velkommen.htm). Test linser i butikken og se hva du synes om zoom og vidvinkel. Gå ut på gata utenfor butikken og ta noen bilder. Det er også masse tester av linser på nett. Jeg har en Canon EF 28-135 IS USM. Den er jeg veldig fornøyd med(har ikke prøvd den på digitalt kamera). Jeg betalte 4000 i Australia. Den koster ca 6500 i Norge på de billige stedene. Jeg tror Canon har internasjonal garanti. Spør i butikken. Hvilken by er du i? I Melbourne er det en billigbutikk som har lavere priser enn de andre. Den heter Camera Exchange store og ligger ved JB i krysset mellom Elisabeth og Lonsdale street. 389 Lonsdale Street, Melbourne, 3000, Victoria. Phone: (03) 9670 4786 Endret 20. august 2004 av johnbj Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Nå har ikke Lømorks de aller beste prisene. Hadde sjekket prisguiden her på Akam først; så ser du at f.eks. FotoVideo har 300D til 8500 (kit til 9000). 28-135 USM IS koster nå fra ca. 4700 i Norge. Er ikke helt enig i at kit linsa er så dårlig optisk. Har tatt masse bra bilder med den, og den er et kupp til 500 kr (som kit linse). Og fikk solgt den etterpå for drøye tusenlappen, da jeg kjøpte 17-40 f4 L. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Heisann, sier meg enig i at kit-linsa ikke er ille. Det er iallefall mye linse for pengene. :-) Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe Canon EF 17-40 f/4L USM ganske kjapt, men etter at jeg har sett resultatene fra kit-linsa tror jeg at jeg kommer til å prioritere andre linser først... Selvsagt er det STOR forskjell mellom de to, men kvalitetsforbedringen fra digital kompakt er så enorm allerede at jeg vil heller bruke penger på en makrolinse eller zoomlinse som gir meg nye fotografiske muligheter, ikke bare bedre kvalitet... :-) Canon EF 70-200mm f/4L USM har fått ganske god kritikk. Canon EF 70-200mm f/4L USM - Kommentarer Lenke til kommentar
dominos Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 hadde sjekket mulighet for garanti i Europa også (ev. mot en ekstra pengesum). Hvis det er noen tusen å spare på å kjøpe utstyret her i stede for i Norge så er ikke garantien så veldig nøye. Reiser uansett tilbake til Australia over jul, så om jeg skulle være uheldig så kan jeg få fixet opp ting da. Kom tidlig på flyplassen og få igjen momsen på kameraet. Jepp, skal ha med meg den bonusen også Du har egentlig ikke lov til å ta med deg mer varer enn 6000 kroner inn i Norge, men ta kameraet ut av pakningen. Da er den med en gang brukt. Da er ikke tollene så nøe lenger. Har studert her nede i 3 år, så jeg prøver å få alt stasj(pc, golfutstyr, stereo, kamera, etc) som flyttegods. Tror ikke det skal bli noe problem Hvilken by er du i? I Melbourne er det en billigbutikk som har lavere priser enn de andre. Den heter Camera Exchange store og ligger ved JB i krysset mellom Elisabeth og Lonsdale street. Takk for tipset, men jeg er i Brisbane =D Her er et bilde av kittet: EOS 300D Kit Jeg har sjekket litt mer rundt, og har funnet et sted som kan selge meg det kittet for AU$1799 (NOK 8740,-). Uten tax vil det si ca 7900NOK. Jeg har drevet med foto en stund med bare med P&S kamera(Nikon 4300 og Canon A20/A40). Føler meg klar for noe litt mer spennende utstyr og tror dette settet kan levere det. Hvordan er disse linsene? Jeg skjønner at noen av dere fotofriker på dette forumet sikkert blir kvalm av å tenke på bildet gjennom en 500kroners linse, men for en som kommer fra P&S kamera vil de vel kanskje tilfredstille? Alternativet mitt til denne pakken er en adskillig dyrere D70 pakke. AU$ 2385 (ca NOK 11 600 / 10 600 taxfree) for en pakke med "Nikon D70, Tamron 19-35mm & Nikon 70-300mm G lenses, 512mb card and case." Er dette noe jeg burde vurdere? Synes D70 er bedre å holde i og at den virker mer robust, men fra det jeg har sett av bilder så liker jeg 300D bedre ... dessuten er det jo en prisforskjell på nesten 3000kr. Hvilke av de 2 kameraene vil holde seg best i pris og hvilke har best "value" ekstrautstyr (3parts utstyr etc)? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Kameraet koster 8800 på Lømork i Oslo. Dette er uten linser. Har sett det billigere enn dette i andre vanlige "gate"-butikker. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Tror det blir mye smak og behag om du velger D70 eller 300D, mange har sikkert sterkere meninger enn meg om dette Jeg har venner med både D70 og 300D. Selv valgte jeg 300D fordi jeg har lyst til å bruke prisforskjellen på ekstrautstyr, iom at bildekvaliteten på de to kameraene er ganske lik (iallefall etter en runde i PhotoShop). En ting som er bra med D70 er at den er betraktelig raskere enn 300D på seriefoto. For meg betyr ikke dette så mye, men hvis du skal fotografere sport o.l. så er det jo et poeng. Når det gjelder fremtidig pris tror jeg begge kommer til å falle uansett nå som Canon 20D er kommet, og når Nikon kommer med nye modeller... Når det gjelder zoomlinse så blir det nok Canon EF 70-200mm f/4L USM på meg. Det gode blendertallet er verdt litt ekstra. Du kan jo evt forsøke å selge linsa hjemme i Norge dersom du ikke blir fornøyd med den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå