Gå til innhold

OS på SCSI Cheetah

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke lagt inn Win XP på min ene SCSI cheetah 15k disk. hva er gærent. Jeg kjører diskene via en kontroller. Snakket med en data kyndig man, men han sa det var vanskelig å få dette til siden C disken, altså seagate barracudaen (s-ata) blir prioritert først i oppstarten. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Svar ønskes snarest!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg skjønner: Biosen oppfatter både SATA-kontrolleren og SCSI-kontrolleren som en og samme type kontroller. I biosmenyen har du valg for hvilken lagringsenhet som PC'n skal starte fra. Trolig er det kun ett valg for SATA/SCSI og når dette står prioritert så velges alltid SATA forran SCSI.

Samme problem oppstår når man har ennå flere diskkontrollere. f.eks 2 stk eller flere SATA/SCSI-kontrollere på PCI-bussen. Da får man heller ikke valgt mellom hvilken kontroller som skal brukes til oppstart.

Så jeg er helt enig med han datakyndige mannen. Dette er kinkig.

Mulig problemet kan løses hvis du bruker et hovedkort med 4 SATA-kontakter. Da kan man normalt velge mellom å bruke den interne SATA-kontrolleren i chipsettet eller den "eksterne" (egen chip fra f.eks SI eller promise som også sitter på hovedkortet.) Løsningen er å koble barracudaen til den interne SATA-kontrolleren og disable hele den "eksterne" SATA-kontrolleren i bios. Da vil bios oppfatte det som du kun har en stk ekstra diskkontroller. Når bios er inntilt på å starte fra "ekstern" diskkontroller så vil den velge SCSI-kontrolleren i stedet for Promise-kontrolleren (som nå er disablet).

Håper dette var nogenlunde oppklarende og håper også du har et hovedkort med 4 SATA-kontakter konfigurert med 2 interne og 2 "eksterne" slik at du får brukt dette trikset. Håper du får det til å fungere.

Lenke til kommentar
Samme problem oppstår når man har ennå flere diskkontrollere. f.eks 2 stk eller flere SATA/SCSI-kontrollere på PCI-bussen. Da får man heller ikke valgt mellom hvilken kontroller som skal brukes til oppstart.

Hvis man har flere kontrollere på PCI-bussen, skal BIOS velge den kontrolleren som står i PCI-slotten som har lavest nummer, hvis man har valgt at BIOS skal boote fra ekstern kontroller. Det er bare nå sjekke manualen for å sjekke i hvilken rekkefølge PCI-slottene er nummerert.

Har man en "ekstern" kontroller på integrert på hovedkortet, så har man som regel et valg i BIOS der man kan prioritere kontrollere i PCI-slotter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...