Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver å skriver en guide til SQL. Jeg er ferdig med kapittel 1-5 som tar for seg select, insert, update og delete, samt where og order by.

Jeg arbeider med å blir ferdig med de resterende kapitler innenfor emner som create, drop, alter, normalisering (kort), og programmering med MySQL (PHP 4 og 5) samt JSP (JavaServer Pages):

http://sql.devsiden.info/

Si gjerne hva dere synes, og innhold dere kunne ønske dere i guiden..

.:BoeManE:.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg driver å skriver en guide til SQL. Jeg er ferdig med kapittel 1-5 som tar for seg select, insert, update og delete, samt where og order by.

Jeg arbeider med å blir ferdig med de resterende kapitler innenfor emner som create, drop, alter, normalisering (kort), og programmering med MySQL (PHP 4 og 5) samt JSP (JavaServer Pages):

Si gjerne hva dere synes, og innhold dere kunne ønske dere i guiden..

Nå vet ikke jeg hva MySQL støtter av SQL, men det jeg ser med første øyekast er at kapittel 3 f.eks. mangler info om bl.a. å hente data fra flere tabeller (INNER/OUTER/LEFT/RIGHT JOIN), GROUP, UNION. På filtrering forklarer du ingenting om LIKE eller IN. Men det kommer vel :)

Eller synes jeg det er merkelig av du i eksempeldatabasen bruker AvdelingsNavn, som er varchar(50) til primærnøkkel og dermed også fremmednøkkel. Bruker du f.eks. en ny kolonne AvdelingsNummer som primærnøkkel så trenger ikke fremmednøkkel å endres ved endring av AvdelingsNavn.

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva MySQL støtter av SQL, men det jeg ser med første øyekast er at kapittel 3 f.eks. mangler info om bl.a. å hente data fra flere tabeller (INNER/OUTER/LEFT/RIGHT JOIN), GROUP, UNION. På filtrering forklarer du ingenting om LIKE eller IN.   Men det kommer vel  :)

Eller synes jeg det er merkelig av du i eksempeldatabasen bruker AvdelingsNavn, som er varchar(50) til primærnøkkel og dermed også fremmednøkkel. Bruker du f.eks. en ny kolonne AvdelingsNummer som primærnøkkel så trenger ikke fremmednøkkel å endres ved endring av AvdelingsNavn.

De forskjellige joins er planlagt for et senere kapittel, synes det var litt tidlig å introdusere i kapittel 3 ;) Like og In er også planlagt til senere kapitler.

Årsaken til at jeg benytter AvdelingsNavn som primær og fremmed nøkkel er at jeg ønsker at guidene skal være enkle å forstå, med så lite "ekstra" som mulig. Når det er sagt, vil jeg selvfølgelig ta opp dette når jeg skal diskutere SQL nøkler i et senere kapittel, ettersom man i og for seg aldri skal endre en primærnøkkel, selv om MySQL tillater det.

Takk for tilbakemelding!

Endret av boemane
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kapittel 6 til 8 er nå lagt ut...

Kapittel 6 tar for seg oppretting, manipulering og sletting av tabeller.

Kapittel 7 tar for seg de fire typene nøkler: Kandidat-, Primær-, Fremmed- og ikke-nøkler.

Kapittel 8 tar for seg sammenkobling av tabeller, indre og ytre joins.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ser ikkje sånn ut :no:

Nei, det er beklagelig! Jeg har vært i kontakt med webhosten flere ganger, og de jobber vistnok med å fikse problemet. Jeg kan legge inn en post her når siden er oppe igjen.

Plagsomt når webhosten gjør slike feil! nå man skulle ønske at man hadde en dedikert server... Men, men

Lenke til kommentar
Ser ikkje sånn ut  :no:

Nei, det er beklagelig! Jeg har vært i kontakt med webhosten flere ganger, og de jobber vistnok med å fikse problemet. Jeg kan legge inn en post her når siden er oppe igjen.

Plagsomt når webhosten gjør slike feil! nå man skulle ønske at man hadde en dedikert server... Men, men

Da var problemene hos webhosten fikset, og alt ser ut til å fungere som normalt igjen.

I tillegg er kapittel 9 og 10 lagt ut:

Kapittel 9 tar for seg avansert filtrering i SQL, filtrering ved hjelp av mønster, samt nøkkelordene in og not.

Kapittel 10 tar for seg normalisering av databaser, og de tre viktigste normalformene

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Utifra de tre kandidatnøklene overfor utelukker vi kandidatnøkkel nummer 3 som primærnøkkel, ettersom det er den eneste av kandidatnøklene som er bygget opp av flere kolonner. Selv om kolonnen Personnr. unikt identifiserer samtlige rader i tabellen, kan vi tenke oss situasjoner hvor det kan være upraktisk å identifisere kunder ved hjelp av person nummeret. Kandidatnøkkel 1, Kundenr, bør dermed defineres som tabellens primærnøkkel.

Det er faktisk større sannsynlighet for at kundenummer vil være upraktisk (sammenslåing av to selskaper), enn personnummer (en person skifter kjønn). En god tommelfingerregel er at primærnøkkelen ikke skal ha noen mening ut over å være primærnøkkel, også kjent som surrogatnøkkel.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...