Saviola16 Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg har lenge tenkt å gå IT etter VGS, men er ikke sikker på hvilken skole. Jeg har sett noe på NITH og NOROFF sine tilbud, men vet ikke helt hva jeg vil velge. Noen som har erfaringer fra et av de studiene? Noen som har tips til hvilken av de skolene jeg bør satse på?(Begrunn svaret) Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Heisann. Jeg går for tiden på Noroff Instituttet, Nettverk & systemadministrator. Er veldig fornøyd til nå selv om jeg benytter webstudent første året siden jeg er i førstegangstjeneste. Har en del venner som går på NITH i Stavanger, de fleste er ganske fornøyde. Men de forteller at nivået er ganske labert, gjennomgår mye av det samme som pensum i IT modulene på videregående. Jeg har planer om å ta Bachelor grad i Australia, deretter Mastergrad innen økonomi :smile: Hvis du vil ha mer informasjon om Noroff / Webstudent kan du ta kontakt med skolen på http://www.noroff.no / http://www.webstudent.no ! Eller hvis du vil ha mer informasjon om pensum og erfaringer kan du sende meg mail på [email protected] eller MS Messenger [email protected] ! For tiden er det 5 - 10% avslag på studieavgiften, som forøvrig er ganske lik NITH! Hvis du har planer om å reise utenlands for å studere senere, vil jeg anbefale Noroff :smile: Med vennlig hilsen Sindre Hellevik Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Du kan jo ta en titt her... http://web2.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/...44?OpenDocument Det virker som om NITH og andre private it-utdanninger regnes å være litt 'lettere' enn de offentlige. Slik som klimaet i bransjen er akkurat nå kommer man ikke så godt ut med en sånn utdannelse som man gjorde for et år eller to siden. Mitt råd (hvis du vil ha en datajobb) vil være å ta en ordentlig akademiisk it-utdannelse på en høyskole eller universitet. Da har du noe å gå videre på hvis arbeidsmarkedet forblir like trangt som det er i dag også. (og så sparer du 40-50k pr semester i skolepenger da, hvis det betyr noe) Lenke til kommentar
ROla Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg ville anbefalt deg å gå på NTNU. Linje for datateknikk eller kommunikasjonsteknologi. NITH og tilsvarende utdannelser = utdannelse light. MEN hvis du har lyst til å programmere resten av livet er det sikkert greit! Lenke til kommentar
Nasams Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Det som gjør at mange velger NITH er at man ikke nødvendigvis trenger 3mx eller 3 fy der. Det er bare på it-ingeniør linjen. Man får banchelor grad etter tre år. Etter dette kan du ta mastergrad i england/australia. En ting som gjør at jeg kan anbefale NITH er at de samarbeider _mye_ med næringslivet og prøver hele tiden å ligge i forkant på hva næringslivet trenger av utdanning. Uansett hva du velger, velg selv, ikke hør på andre, og velg en utdannelse med tyngde. Minumum 3 år, helst flere. De fleste firmaer idag leter etter folk med erfaring. Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Er enig med de over. det krever en del å være i "front" innen data. som artikelen i computerworld viser. Tenkte selv på å beynne til høsten,men kjører sikkert og begynner på teknisk fagskole isteden. Skal du inn på dette er du mest tjent med 4-5 års utdanning. Det som til syvende og sist avgjør er, hva har jeg mest lyst til? Ta valgene dine ut fra dette kriteriet og kjør løpet fullt ut. Lykke til Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 jeg vil anbefale en offentlig høgskole eller universitet.. for det første er det mye billigere. jeg mener og at nivået er høyere her. dette begrunner jeg med at jeg har jobbet på dph mens jeg gikk på data.ing. studie på høgskole. nivået var labert.... men det gjaldt slettes ikke for alle (men stort sett). i tillegg er disse skolene (tar vel utgangspunkt i dph som jeg kjenner - vet ikke så mye om de andre) sultne på studenter, som de er helt avhengige av. de lover gull og grønne skoger, men leverer ikke helt varene. flere av studentene mente at de ikke fikk nok igjen for pengene de betalte til skolen. hvis du ikke har matten som trengs, finnes det øk/info hvor matte som regel ikke er et krav for å komme inn. du kan og ta siv.ing med øk/inf som utgangspunkt - regner med at matten kan bli vanskelig da, men det er en mulighet. det finnes og høgmange skoler etterhvert som tilbyr siv.ing, som grimstad, stavanger, gjøvik (mener jeg), en eller annen i nord-norge har siv.ing i rom-teknologi, i tillegg til ntnu. personlig ville jeg (jeg har) valgt høgskole med siv.ing. det som er fordelen da er at du kan hoppe av etter 3 år om du er lei - og du har fremdeles data.ing tittel. det har du ikke om du hopper av ntnu etter 3 år. vi har hatt bedriftspresentasjoner hvor vi har spurt hvordan bedriftene forholder jeg til folk fra dph - noen ville ha dem, andre var overhode ikke interesserte...... men det var og bedrifter som ikke vurderte søkere med dårligere enn 2 i snitt etter siv.ing. (1 er best, 6 dårligst, stryk på dårligere enn 4 - til opplysning for de som ikke kjenner systemet) håper det hjalp - men uansett - velg det du har lyst til :smile: Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Du kan jo se litt på UiO, da nærmere bestemt IFI. Her vil du lære mye om data. MS sakene kan du jo lære på egnehånd :wink: Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Nå er det vel bare ing-studiene som krever noe spesiell matte da, og de fleste tilbyr en eller annen form for støttekurs/forkurs/tre-semester ordning for dem som ikke har det. Har selv bare 1Ma fra vgs, og har plukket noen vekttall matte likevel. Det blir litt jobb, men absollutt mulig. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Heisann. Går selv på NITH. Er bra fornøyd. Det er en rimelig solid utdanning som tar for seg det meste innen utviklig av programvare (programmering, systemutvikling, databaser osv). Jeg vet det er mange som ser "ned" på NITH og sammenligner det med IT-Akademiet osv. Jeg vil si at dette er FEIL!!!(forskjellige typer utdannelser rettet mot forskjellige deler av it-området) Diplomstudiet er en solid utdanning på 3 år. Ja, den er ikke fullt så teknisk som en ing. utdannselse (selv om dette også tilbys ved NITH). Mange velger det fordi man ikke trenger mye kunnskaper innen matte (inkludert megselv :smile:). Ja, man går også "saktere" gjennom tingene der enn ved f.eks ing. data ved en offentlig skole, men så har man heller ikke alle realfagene så tiden kan brukes bedre på de mer datatekniske fagene. Jeg liker meg ihvertfall, og tror jeg har gjort et bra valg :smile: Det er veldig bra relatert mot arbeidslivet, noe som er bra! Lykke til med valget! Lenke til kommentar
steinih Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Begynner selv på 3. året på Data Ing. datateknikk på HIST (Høgskolen i Sør-Trøndelag) etter sommeren og vil anbefalle den skolen på det sterkeste. Har rykte for å være en av de bedre skolene i landet når det gjelder 3 årig dataing utdannelse... Gode lærere, brukbart utstyr og konge studentmiljø... Når det gjelder mattekunnskaper så tror jeg nok det er litt overvurdert mtp hvor god du bør være på det, men du bør nok ikke vere helt på jordet heller... Hvis du vil ha mere info om den skola så gi beskjed.. /steinih :razz: Lenke til kommentar
Jacquiero Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Sendte denne mailen til "de store hoder" i NITH etter at jeg leste artikkelen i ComputerWorld. Fikk svar fra markedssjefen og her er hva han skrev. Lykke til i valget med skole ! Hei. Viser til artikkel i Computerworld (link nedenfor), og vil i den forbindelse stille noen spørsmål og lufte noen tanker til deg som rektor. Det som skremmer meg er ikke det faktum at Computerworld kan synes å være negativ til NITH - det får så være. Men at de siterer så mange (både i denne og tidligere artikler) fra næringslivet som er skeptiske til NITH-studentenes kompetanse gjør meg redd med tanke på min yrkeskarriere. Det hjelper svært lite at NITH selv sier at skolen er norges ledende innen IT dersom våre potensielle framtidige arbeidsgivere ikke er av samme oppfatning. Jeg er klar over at det forekommer en del faktafeil i Computerworlds artikler - dette med at NITH gir toårig utdannelse m.m., men igjen: det hjelper lite å si "jammen, jammen" fra skolens side dersom det faktisk er slik at søknadene våre i arbeidsmarkedet legges i bunnen av bunken fordi de som skal ansette oss ikke har noen høye tanker om NITH. Forhåpentligvis er den utdannelsen jeg får ved NITH bedre og mer verdt enn jeg får inntrykk av via en avis som Computerworld, men kanskje har NITH også et ansvar for å sørge for at næringslivet vet nøyaktig hva slags kompetanse studentene fra diplomstudiet ved NITH besitter? Og dersom næringslivet faktisk har et klart bilde av hva NITH gir av kompetanse men ikke ser å ha bruk for denne kompetansen, er ikke det da et klart signal om at studieopplegget ved NITH bør legges om slik at studentene får den kompetansen som virkelig trengs? Det var blant annet fordi jeg fikk intrykk av (gjennom skolens egne skrytebrosjyrer riktignok) at man ved denne skolen får den kompetansen som etterspørres, at jeg valgte å begynne på NITH. Nå er jeg over halvveis i studiet, og begynner å få litt mindre tro på at jeg skal kunne få meg en jobb raskt etter endt utdannelse ved NITH enn da jeg begynte her. Kanskje må jeg ta en del ekstra utdannelse, for eksempel i informatikk ved universitetet for å i det hele tatt få en jobb innen IT? Det jeg synes kunne være interessant å få vite er om NITH har noen som helst eksempler hvor næringslivet sier noe positivt om NITH, og hvor de sier at "ja, vi ansetter folk med bakgrunn fra NITH", som et motsvar til Computerworlds nokså ensidige svartmalte bilde av NITH? Er den utdannelsen jeg tar en "kvasiutdannelse" slik jeg får inntrykk av gjennom Computerworld, eller er det en tung og god IT-utdannlse slik skolen selv liker å gi inntrykk av? Artikkel fra Computerworld <http://web2.computerworld.no/cwi.nsf/print/846C2404.04.2002> Nei, utdanningen ved NITH er overhodet ingen kvasiutdanning, og uttalelsene fra bedriftene bærer STERKT preg av at ord og feilaktig skoleinformasjon er puttet i munnen på de intervjuede. Forøvrig noe som helt tydelig kom frem i særlig den første negative artikkelen journalisten skrev, hvor han snakket om kortvarig webutdanning (IT-akademiet type) og fikk de intervjuede personene til å være negative til slik utdanning fra NITH. Høgskolen har aldri hatt noen slik utdanning. Det er IT-akademiet (kursleverandør og ikke en høgskole) som har masseprodusert disse. Etter at IT-akademiet kom på banen, oppdaget vi at vi stadig oftere ble blandet sammen med utdanningen fra disse, og det er også en av grunnene til at vi skiftet navn og jobber for å lage en klarere profil og distansere oss enda mere vekk fra akademier/kursleverandører. Noen tiltak er overgang fra 2-årig til 3-årig IT-studium og arbeidet med utvikling av masterutdanning ved NITH i henhold til departementets ønsker om 3+2 modell i det norske utdanningssystemet. Dvs. (3 årig bachelor (diplomstudiet i dag) og mulighet for 2 år med master på toppen. Som departementsgodkjent høgskole med eksamensrett og vekttall, stilles det minst like store krav til NITH som andre høgskoler. I virkeligheten trolig høyere krav enn ved statlige utifra erfaringen jeg har ved å se på hva statlige får godkjent i forhold til private høgskoler. Ved oppstart av studier, sendes alle fagplaner, pensum, gjennomføringsplaner og lærerlister/foreleser kvalifikasjoner til undervisnings- og forskningsdepartementet. Dette går ut på faglig høring til en rekke høgskoler og universiteter før det kommer tilbake til departementet som går igjennom alle kommentarer og gir sin instilling til hvilke endringer man ønsker før godkjenning. Prosessen er utrolig detaljert og kravene er høye, men nødvendige for å sikre ekte høgskolestatus (eksamensrett) og en skille til ikke-godkjente skoler. Akademier og kursleverandører derimot slipper alt dette og kan i praksis starte et nytt kurs/studium på timen som ingen har godkjent. Det er slik utdanning som gjerne omtales som kvasiutdanning. At journalisten ikke har skjønt at NITH er en ekte høgskole og "smitter" dette over på folk han intervjuer er et alvorlig problem, og har medført at vi i morgen onsdag skal ha et møte med redaktøren i Computerworld. Problemet er at at journalister har enorm makt og vi må prøve å forklare feilkoblingen uten å såre/fornærme journalisten. De fleste høgskolene i Norge tilbyr som regel grunnutdanning fra 2 til 3 år, samt kortere vekttallstudier/kurs fra 1 vekttall og oppover. I og med den tidligere nevnte omleggingen (internasjonalisering) av det norske utdanningssystemet, kommer også alle andre høgskoler til å legge om til et normert grunnutdanningsnivå med tre-årig studieløp slik NITH alt gjorde for 2 år siden (nettopp fordi vi så at det ville bli viktigere med lenger utdanning i fremtiden). At IT-krasjet kom såpass brått og kraftig (fikk også ekstra negativ effekt av generell økonomisk nedtur og terroraksjoner på toppen) skal jeg innrømme at vi ikke hadde ventet, men desto "heldigere" og fremtidsrettet var det at høgskolen da alt hadde lagt om til 3-årig, noe fortsatt MANGE statlige ikke har gjort. Noe annet som er interessant i forbindelse med reformen, er jo at også universitetene vil gå over til 3+2 modellen i fremtiden på de fleste studiene (Universitetet i Bergen har alt begynt å legge om for å tilby nettopp 3+2 modellen slik departementet ber om og NITH gjør). Forøvrig er ikke ikke akkurat nformatikkstudiene universitetene har i dag særlig kjent for å være så fryktelig praktisk anvendelige i næringslivet, men det er en annen sak. Folk som ansetter vil alltid av ulike grunner, som kan ha basis i virkeligheten eller ikke, preferere ulike utdanningsteder. Enten det er IT-akademiet, Høgskolen i Agder, NITH, eller Universitetet i Oslo. Vi har staket ut kursen og jobber for at flest mulig arbeidsgivere skal preferere NITH. Dette er et langvarig arbeid som dessverre til tider får tilbakeslag når f.eks. uinformerte journalister lager store oppslag som bygger på feilinformasjon og feil forutsetninger. Inntil krakket kom og de måtte nedbemanne, ansatte faktisk Accenture i årevis mange fra NITH og var strålende fornøyde, i et annet stort selskap vet jeg at av en større gruppe traineestillinger, var det gruppen med studenter fra NITH som gjorde det best og som det ble ansatt mest av. Jeg er forøvrig litt overrasket over at du som går her og kjenner til studiene, fagsammensetningen og hvor krevende studiet er, går i fella til journalisten. Hvis du leser hva som etterspørres faglig i artikkelen vil du se at det er nettopp den utdanningen du får ved NITH. Noe som er uomtvistelig er at det i et hardt arbeidsmarked er viktigere med solid/lenger utdanning, selvom det alltid også vil være behov for de med kortere utdanning (men de er også desto flere). Som en mager trøst kan jeg fortelle at en bank nylig hadde en utlysning på en markedsføring trainee stilling hvor det var over 600 søkere, mange med masterudanning. Sett i lys av overtalligheten på markedsførere nå og fremover, ser det veldig mye lysere ut for IT-utdannede. Det er faktisk ikke SÅ ille som enkelte aviser vil ha det til i dag, og utviklingen går bare en vei med mer IT, og mer kompleksitet i alle deler av samfunnet. Mindre enn 3 år it-utdanning på en departementsgodkjent høgskole/universitet vil jeg ikke anbefale folk. Det er ikke alle som vil ha behov for en master på toppen heller, men i lavkonjunktur tider er en slik tilleggsutdannelse ofte smart å ta fordi man stiller sterkere i et tøft arbeidsmarked, og lettere klatrer opp til kremjobbene i gode tider. __ Med vennlig hilsen NITH Norges Informasjonsteknologiske Høgskole xxx markedssjef Lenke til kommentar
ROla Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Hvor får du den grundigste og beste tekniske utdannelsen innen IKT i Norge. NTNU SELVFØLGELIG! Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Mye av det som markedssjefen for NITH skriver i forrige innlegg er mye av det jeg sitter igjen med etter å ha snakket en del med folk innenfor datasektoren. Hvis man vil stille med noe i dagens trange arbeidsmarked bør man minst ha en 3 årig utdannelse, helst mer... Veldig avhengig av hvilket nivå man legger seg på :smile: Synes selv ingeniørtittelen er veldig misvisende siden denne ikke er beskyttet som siv.ing! Kommer bedre ut med Bachelor eller helst mastergrad fra et anerkjent universitet/høgskole i inn eller utland. Ellers ser jeg jo også at mange jeg kjenner fra diverse offentlige institusjoner rundt omkring sliter med å få jobb grunnet lite arbeidserfaring. Tror at måten en del private høyskoler bygger opp studiet med gruppearbeid/prosjekter er en grei måte å venne studentene til arbeidslivet. Ser i alle fall at det er overflod av rene akademikere som søker jobb, sist i dag fikk vi en til intervju som hadde øk.ad, 20 vekttall diverse systemutvikling og en haug med andre grader som søkt jobb som vikariat for en datalærer 1 år. Og denne søkeren gikk ut med toppkarakterer fra både vgs og høyskolene. Men manglende arbeidserfaring gjorde det nesten umulig å få jobb...:sad: Selv skal jeg satse på å skaffe meg en kompetanse som veldig få har for å prøve å gjøre meg attraktiv for arbeidsgiverne, får vel se om det er verdt alt arbeidet :smile: Det er nok av folk som tenker firkantet og følger strømmen, vanskelig å skille seg ut når man kommer ut i arbeidslivet sammen med 1000 andre studenter med NØYAKTIG samme utdannelsen. Mvh Sindre Hellevik [ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-05-03 00:19 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 00:11, ROla skrev:Hvor får du den grundigste og beste tekniske utdannelsen innen IKT i Norge. NTNU SELVFØLGELIG! Må egentlig si meg enig i det... ikke bare for at jeg er informatikk-student ved NTNU selv, men også fordi: * NTNU er statens satningsområde for teknologi, IT og naturfag. * Man får en bred utdannelse - ikke kun IT/Data men man blir også "opplært" til å tenke selvstendig og jobbe i grupper kreativt... * Tverrfagligheten; ettersom man på et universitet har et bredt spekter av faggrupper man kan velge blant samt ha samarbeid med. Men at NTNU passer for alle skal jeg ikke si. Man får selv velge hva man vil bruke noen av de viktigste årene i livet sitt til :smile: Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 00:24, borre skrev: Quote: On 2002-05-03 00:11, ROla skrev: Hvor får du den grundigste og beste tekniske utdannelsen innen IKT i Norge. NTNU SELVFØLGELIG! Må egentlig si meg enig i det... ikke bare for at jeg er informatikk-student ved NTNU selv, men også fordi: * NTNU er statens satningsområde for teknologi, IT og naturfag. * Man får en bred utdannelse - ikke kun IT/Data men man blir også "opplært" til å tenke selvstendig og jobbe i grupper kreativt... * Tverrfagligheten; ettersom man på et universitet har et bredt spekter av faggrupper man kan velge blant samt ha samarbeid med. Men at NTNU passer for alle skal jeg ikke si. Man får selv velge hva man vil bruke noen av de viktigste årene i livet sitt til :smile: Ser også fordelen med å studere ved et universitet, skal ikke ta mer enn disse 2 årene ved privat høyskole selv før jeg fortsetter i utlandet... Har høre forskjellige erfaringer med NTNU, selv ville jeg ikke reist lenger nord enn Bergen for å studere (skremt etter militærtjenesten i bardufoss)! Her har man i alle fall litt mer fleksibilitet i forhold til fagvalg og slikt, mye i motsetning til høyskolene (Hvis man ser bort fra diverse profesjonsstudier ved universitetene)... Mener selv at "ja takk, begge deler" løsninger er grei i denne sammenheng, hvis man tar seg råd til å studere et år eller tre ved privat høyskole...Siden de fleste seriøse private skolen er statlig godkjent som høyskole blir fagene godkjent med vanlige vekttall. Så kan man fortsette ved offentlige skoler etterpå, sitter igjen med fordelene fra begge sider :smile: (hmm, dette virker i alle fall bra hvis man fullfører f.eks bachelor graden i utlandet, og så fortsetter med Master, enten i norge eller andre steder...) Mvh Sindre Hellevik [ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-05-03 00:36 ] Lenke til kommentar
ROla Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Grunnen til at en lang utdannelse (SivIng, Master etc.)er bedre er at man får en grunnleggende og bred plattform med spesialisering på toppen. Når man forstår de grunnelgende prinsippene er det mye letter å tilegne seg kunnskap senere, uansett hva det måtte være. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 00:16, Stressles skrev:Synes selv ingeniørtittelen er veldig misvisende siden denne ikke er beskyttet som siv.ing! Kommer bedre ut med Bachelor eller helst mastergrad fra et anerkjent universitet/høgskole i inn eller utland. det er sant at ingeniør ikke er en beskyttet tittel, men høgskoleingeniør er en beskyttet tittel. Lenke til kommentar
howards Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Høy.ing er en like beskyttet tittel som, siv.ing. Men driftsingeniør, systemingeniør, overingeniør og dataingeniør kan hvem som helst kalle seg. Tåfisingeniør om du vil. Men dataingeniør kortformen for høyskoleingeniør innen datateknikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå