Gå til innhold

Gratis skolebøker i år også?

Anbefalte innlegg

Ett forslag jeg har fremmet på flere forum men aldri fått noe tilbakemeldinger på er å droppe skolebøkene og gi hver elev en e-bok som inneholder alle lærebøkene (som kan oppdateres når det er nødvendig over internett), leksikon (som også kan oppdateres) og diverse fagbøker som kan være nødvendig. I disse e-bøkene kan elevene notere, streke under, svare på quiz spørsmål osv. dette er både miljøvennlig, billig og bra for elever og lærere! e-boka bør eleven selvfølgelig få til odel og eige, og den følger eleven gjennom hele skolegangen, eventuelt byttes ut med en nyere modell om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ett forslag jeg har fremmet på flere forum men aldri fått noe tilbakemeldinger på er å droppe skolebøkene og gi hver elev en e-bok som inneholder alle lærebøkene (som kan oppdateres når det er nødvendig over internett), leksikon (som også kan oppdateres) og diverse fagbøker som kan være nødvendig. I disse e-bøkene kan elevene notere, streke under, svare på quiz spørsmål osv. dette er både miljøvennlig, billig og bra for elever og lærere! e-boka bør eleven selvfølgelig få til odel og eige, og den følger eleven gjennom hele skolegangen, eventuelt byttes ut med en nyere modell om det er nødvendig.

Palm/bærbar PC = NOK 3-9 000.

Med tanke på at PDAer er følsomme saker som lett går i stykker, ville det vel gjerne bli mer en bærbar PC. En bærbar PC er heller ikke altfor tolerant når det kommer til støtskader, klemskader, varme, vann, saft, juice. Mao; jeg vil frem til at det ikke er så mye penger å spare på dette... Uansett hvem som betaler..

Lenke til kommentar

Jeg synes denne ordningen er helt syk. Mamma har helt OK råd, ligger vel på gjennomsnittet, men når hun NEKTER å betale for skolebøkene mine siden det er MIN skolegang, er det da riktig at jeg skal måtte låne og sitte med gjeld i en alder av 17? Ja, vet man kan kjøpe brukt, men så er det også noen skoler som velger de nyeste bøkene - som min, og da finnes det jo ingen som har de fra før. De gamle bøkene mine har jeg ikke fått solgt nesten noe av - fordi de er for "gamle".

Som noen andre sa, lurer på hvor fort utviklingen går når bøker som er et år gamle plutselig skal fornyes..

Lenke til kommentar

Med tanke på at PDAer er følsomme saker som lett går i stykker, ville det vel gjerne bli mer en bærbar PC. En bærbar PC er heller ikke altfor tolerant når det kommer til støtskader, klemskader, varme, vann, saft, juice. Mao; jeg vil frem til at det ikke er så mye penger å spare på dette... Uansett hvem som betaler..

Det er her snakk om e-bøker, ikke en PDA. Forsåvidt er jeg for å tildele elevene bærbare datamaskiner til utlån også. e-bøkene kan lett gjøres robuste, det samme kan bærbare datamaskiner. Det koster endel i dag fordi det er relativt liten etterspørsel, men om dette blir vanlig så vil prisen synke betraktlig.

Lenke til kommentar

Det er her snakk om e-bøker, ikke en PDA. Forsåvidt er jeg for å tildele elevene bærbare datamaskiner til utlån også. e-bøkene kan lett gjøres robuste, det samme kan bærbare datamaskiner. Det koster endel i dag fordi det er relativt liten etterspørsel, men om dette blir vanlig så vil prisen synke betraktlig.

Hva er forskjellen på en e-book og en PDA? Kan du poste et bilde av hva du kaller "e-book"?

Lenke til kommentar

I flere fag er det ren grådighet som fører til stadige revisjoner av lærebøkene.

Fysikklæreren min på høgskolen fortalte om "den store fysikkboka" (husker ikke navnet) som inneholdt alle aksepterte teorier osv. Denne fantes kun i 3 revisjoner for de siste hundre år. Mens mange lærebøker som ble revidert annet hvert år bare inneholder endringer som; endre sidetall og oppgavenummer.

Noe han sa seg lei av, og aksepterte at vi hadde bøker som var en revisjon eller to gammel, siden han kopierte opp oppgavene til oss.

Jeg hater at skolebøker koster så mye. :mad:

Det er rett og slett avtaler mellom de forskjellige forlagene som holder prisene oppe. :thumbdown:

E-bøker kan hjelpe på problemet litt, for da har ikke forlagene kostnader med trykking, og skolene kan ha en slags lisensordning, slik som for programmvare. (skolen betaler for x antall i bruk samtidig). Men vil nok tro at forlagene vil finne en måte å skvise mest mulig penger ut av dette for det.

Eneste som vil hjelpe er statlig regulering og kraftig subsidiering.

Lenke til kommentar
Jeg måtte kjøpe alle bøkene nye i år.

Var ikke så mange, men 3500,- er nok å bruke på bøker.

Jeg har dødsmange timer, og må regne med opp til 4300 kr. Sykt at jeg kanskje må velge bort fag fordi jeg ikke har råd til bøkene.. :ermm:

Har du kjemi og/eller fysikk? Isåfall selger jeg unna til spottpris :)

Holder til i 4. etasje. Si ifra hvis du er interresert :)

Lenke til kommentar
Det er her snakk om e-bøker, ikke en PDA. Forsåvidt er jeg for å tildele elevene bærbare datamaskiner til utlån også. e-bøkene kan lett gjøres robuste, det samme kan bærbare datamaskiner.

Det er morsomt å høre en kommunist snakke om "tildeling av laptoper og e-bøker" i en tråd - mens i en annen tråd snakker han om å beskatte både pappa og hans venner... Jeg vet ikke om vår kommunistiske venn Olsen (og alle i Rød Ungdom/SU) er klar over dette; men tildeling av laptoper og e-books betyr jo også at "de rike" vil få tildelt goder de egentlig ikke har behov for! Absurd ikke sant?

Men, hvorfor skal man la vær å betale for skolebøker? Skal man gå gjennom hele livet uten å betale for det utstyret man benytter seg av? Utdanning er en investering på lik linje med alle andre investeringer her i livet - hvorfor skal vi da benytte oss av flere skattekroner og oljekroner på å dekke noe de fleste kan finansiere selv? Og til vennene dine olsen; det går fatkisk an å jobbe...du trenger ikke å henge på Blitzhuset dagen lang. To helger i mnd på Rimi gjør underverker, uniformen er t.o.m. rød!

Til Rød Ungdoms orientering vil jeg dessuten legge til at det i opplæringsloven står at det er utdanningen som er gratis - ikke at bøkene også skal være gratis. Om kommunen bygger en fotballbane i nabolaget, skal jeg "fengsle" politikere fordi jeg ikke også får en gratis fotball og et par fotballsko? Hvorfor ikke se på bøkene som en "egenandel" som man må betale - på lik linje med den hundrelappen du betaler på helsestasjonen?

Jeg begynte for en uke siden i 3. klasse og har ingen problemer med å dekke bøkene (jeg får 0,- fra "pappa og mamma") dessuten syns jeg at det er positivt at elever, fra ung alder av, blir lært opp til at ting koster penger og at man ikke kan sitte hjemme på ræva og vente på at Staten skal dekke absolutt alt.

Ja til det selvhjulpne mennesker! - Nei til late kommunister og sosialister!

Lenke til kommentar
Men, hvorfor skal man la vær å betale for skolebøker?

Det har seg slik at vi opererer med gratis grunnskole og videregående utdannelse her i landet, dette for å bringe viten til folket, og folket til viten. Det har sannsyneligvis betydd enormt for nordmenn. Hvorfor skal det da være gratis? For å skape et likt grunnlag for alle, slik at vi gjør ALLE i stand til å ta den utdannelsen de ønsker, uten at det er økonomisk betinget. En flott ordning, eller hva? Loven sier gratis skolegang, jeg MÅ betale flere tusen kroner årlig. Det kaller jeg lovbrudd.

Lenke til kommentar
Det er her snakk om e-bøker, ikke en PDA. Forsåvidt er jeg for å tildele elevene bærbare datamaskiner til utlån også. e-bøkene kan lett gjøres robuste, det samme kan bærbare datamaskiner.

Det er morsomt å høre en kommunist snakke om "tildeling av laptoper og e-bøker" i en tråd - mens i en annen tråd snakker han om å beskatte både pappa og hans venner... Jeg vet ikke om vår kommunistiske venn Olsen (og alle i Rød Ungdom/SU) er klar over dette; men tildeling av laptoper og e-books betyr jo også at "de rike" vil få tildelt goder de egentlig ikke har behov for! Absurd ikke sant?

Jeg ser ikke det absurde.

Men, hvorfor skal man la vær å betale for skolebøker? Skal man gå gjennom hele livet uten å betale for det utstyret man benytter seg av? Utdanning er en  investering på lik linje med alle andre investeringer her i livet - hvorfor skal vi da benytte oss av flere skattekroner og oljekroner på å dekke noe de fleste kan finansiere selv? Og til vennene dine olsen; det går fatkisk an å jobbe...du trenger ikke å henge på Blitzhuset dagen lang. To helger i mnd på Rimi gjør underverker, uniformen er t.o.m. rød!

Nei, man skal ikke gå gjennom hele livet uten å betale noe, hvordan presterer du å dra inn noe slikt i diskusjonen? Det jeg mener er jo at utdanning burde være gratis. Det er ikke alle som har tid til å jobbe, det er ikke alle som FÅR seg jobb heller. Og det er ikke sikkert jobben holder heller, når utstyr+bøker blir 10 000 kroner. Latterligjøringen din av vennene mine vil jeg ha meg frabedt.

Til Rød Ungdoms orientering vil jeg dessuten legge til at det i opplæringsloven står at det er utdanningen som er gratis - ikke at bøkene også skal være gratis. Om kommunen bygger en fotballbane i nabolaget, skal jeg "fengsle" politikere fordi jeg ikke også får en gratis fotball og et par fotballsko? Hvorfor ikke se på bøkene som en "egenandel" som man må betale - på lik linje med den hundrelappen du betaler på helsestasjonen?

At utdanningen er gratis fordrer at bøkene også er gratis. Loven er en motsigelse i seg selv. Eksempelet ditt med fotballbanen forstår jeg ikke relevansen av.

Jeg begynte for en uke siden i 3. klasse og har ingen problemer med å dekke bøkene (jeg får 0,- fra "pappa og mamma") dessuten syns jeg at det er positivt at elever, fra ung alder av, blir lært opp til at ting koster penger og at man ikke kan sitte hjemme på ræva og vente på at Staten skal dekke absolutt alt.

Så heldig du er da.

Ungdom blir opplært til at ting koster penger på alle andre områder i livet. Organisasjoner, fritidsaktiviteter, mat, kino, film osv osv. Men, kanskje vi burde la elevene kjøpe bøker allerede fra barneskolen, eller hva? Er jo viktig at elevene lærer at ting koster penger :roll:

Ja til det selvhjulpne mennesker! - Nei til late kommunister og sosialister!

Er du sosialdarwinist?

Lenke til kommentar
Jeg synes denne ordningen er helt syk. Mamma har helt OK råd, ligger vel på gjennomsnittet, men når hun NEKTER å betale for skolebøkene mine siden det er MIN skolegang, er det da riktig at jeg skal måtte låne og sitte med gjeld i en alder av 17? Ja, vet man kan kjøpe brukt, men så er det også noen skoler som velger de nyeste bøkene - som min, og da finnes det jo ingen som har de fra før. De gamle bøkene mine har jeg ikke fått solgt nesten noe av - fordi de er for "gamle".

Som noen andre sa, lurer på hvor fort utviklingen går når bøker som er et år gamle plutselig skal fornyes..

I ditt tilfelle Ananas så er det barnevernet som er løsningen siden din mor ikke tar ansvaret.

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle Ananas så er det barnevernet som er løsningen siden din mor ikke tar ansvaret.

Jeg tror ikke det at en mor ikke vil betale bøker er grunnlag nok. Det er jo tross alt min skolegang, ikke hennes.

Jeg vet bare at jeg snart har lånt 4000 av diverse venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...