Gå til innhold

Gratis skolebøker i år også?

Anbefalte innlegg

Forsøk, å se om du klarer å ordne lavere priser... Eller fin ut at det er dyrt å drive forlag... Eventuelt at du også skal tjene penger...

ja, siden du mener HalTan's fremtidige bokforlag (haha) kommer til å gå konkurs, bør ikke bøker i vgs bli gratis.

Det har jeg ikke sagt. Men det er en mulig løsning. Det jeg egentlig tenkte på var at HalTan også måtte ta 3-400 kroner per bok :

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men hva hvis haltan ikke vil bruke livet sitt på å drive en butikk? å bli kvitt et monopol bør strengt tatt ikke kreve såpass drastiske tiltak fra privatpersoner. innse at det er en veldig dårlig løsning/forslag fra din side :)

Da får HalTan få noen han kjenner som vil drive butikk til å gjøre det da... Så kan HalTan sitte i styret..

Eller, HalTan har egentlig ikke kommentert forslaget selv...

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Forsøk, å se om du klarer å ordne lavere priser... Eller finn ut at det er dyrt å drive forlag... Eventuelt at du også skal tjene penger...

Jeg er HELT sikker på at forlagene melker skolebok-kua for alt den er verdt, og jeg VET at det lar seg gjøre å selge bøkene betraktelig billigere. Men siden det ikke eksisterer noen reell konkurranse, er det uinteressant for forlagene.

Oh hail capitalism.

Lenke til kommentar
Forsøk, å se om du klarer å ordne lavere priser... Eller finn ut at det er dyrt å drive forlag... Eventuelt at du også skal tjene penger...

Jeg er HELT sikker på at forlagene melker skolebok-kua for alt den er verdt, og jeg VET at det lar seg gjøre å selge bøkene betraktelig billigere. Men siden det ikke eksisterer noen reell konkurranse, er det uinteressant for forlagene.

Oh hail capitalism.

Har kjøpt en del bøker nye selv i år. Når jeg betaler 250 kroner for en kristendomsbok synes jeg ikke det er ille.. Eller 100 for en nynorskbok. Jeg tror det blir vanskelig å få det mye billigere for å si det sånn.

Lenke til kommentar
eller når jeg betaler oppimot 1000 kroner for norskbøker som må kjøpes nye.

Det synes jeg er rart, to norskbøker pluss nynorsk for ungdomsskolen kommer nye på 700-800.. Skulle tro det var mindre marked for ungdomsskolebøker..

Vi snakker om bøker til vgs. Da koster gjerne en lærebok 450 kroner. For de som har valgt mange fag blir det endel penger...

Men: Hvis man har veldig dårlig råd er det ikke verre enn at man setter seg utenfor Norli eller universitetet og selger bøkene selv. Da skulle jeg tro man får mer penger igjen, enn om man selger bøkene til Norli.

Lenke til kommentar
Men: Hvis man har veldig dårlig råd er det ikke verre enn at man setter seg utenfor Norli eller universitetet og selger bøkene selv. Da skulle jeg tro man får mer penger igjen, enn om man selger bøkene til Norli.

Men herre. Det gjør man jo uansett! Man får uansett ikke igjen nok til å dekke en skit.

Lenke til kommentar
eller når jeg betaler oppimot 1000 kroner for norskbøker som må kjøpes nye.

Det synes jeg er rart, to norskbøker pluss nynorsk for ungdomsskolen kommer nye på 700-800.. Skulle tro det var mindre marked for ungdomsskolebøker..

Vi snakker om bøker til vgs. Da koster gjerne en lærebok 450 kroner. For de som har valgt mange fag blir det endel penger...

Klart man tjener mer på å selge direkte. Men da må man ha tid til det da..

Skulle egentlig tro at Ungdomsskolebøker var dyrere fordi det var mindre marked, men kan tyde på det motsatte.. Litt merkelig.. Sikkert en logisk forklaring.

Lenke til kommentar

Men herre. Det gjør man jo uansett! Man får uansett ikke igjen nok til å dekke en skit.

Så lur noen da!

Si at bøkene er tre ganger så dyre i innkjøp som de er eller noe å sats på å få igjen det du gav for dem :)

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Så lur noen da!

Si at bøkene er tre ganger så dyre i innkjøp som de er eller noe å sats på å få igjen det du gav for dem :)

ja, regjeringen trenger ikke å bevilge penger til skolebøker, alle kan lure hverandre isteden!!

du er så herlig usaklig noen ganger :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Litt av sjarmen med det årlige boksalget, er også at bøkene du brukte i fjor ikke kan brukes av neste kull. Naturfagsbøkene mine, med en nypris på ca. 600-700 kroner, vil hverken førsteklassinger eller bruktsjapper ta i mot. Mao. en hysterisk dårlig investering.

Lenke til kommentar
Litt av sjarmen med det årlige boksalget, er også at bøkene du brukte i fjor ikke kan brukes av neste kull. Naturfagsbøkene mine, med en nypris på ca. 600-700 kroner, vil hverken førsteklassinger eller bruktsjapper ta i mot. Mao. en hysterisk dårlig investering.

Eller kanskje en god investering i din utdannelse?

Lenke til kommentar

No har den godeste sindres nærma seg kjernen av problemet.

Vitenskapen må vere i ein rivandes utvikling sidan 2 -to- år gamle skolebøker ikkje er brukandes lenger. Derfor må forlagene gjere store forandringar i bøkene veldig ofte. Dermed er det håpløst for ein tredjeklassing å selje bøkene sine til ein andreklassing.

På grunnskolen derimot, der bøkene er finansiert av skolen, har ingenting forandra seg på 30 år. Eg hadde den samme boka som far min. Han hadde kanskje 1. opplag av boka og eg fekk utlevert 22. opplag. Det kan jo diskuteras kor bra det er med historiebøker der Kong Håkon 7. ikkje er oppført med dødsdato og år. God økonomi er det uansett!

Derfor meinar eg at det offentlige burde presse forlaga, til ikkje å forandre skolebøkene i tid og utide.

Eit anna problem er at på høgskolenivå er det stadige forandringar i læreplanen, er det blitt sånn på VGS også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...