Gå til innhold

Gratis skolebøker i år også?

Anbefalte innlegg

Problemet med en utlånsordning er at man ikke kan notere og streke i boken, altså mister man litt av læreprosessen. Det er igrunn hovedårsaken til at jeg mener gratis skolebøker er å foretrekke framfor utlånsordning. Og man har gjerne bedre ting å bruke de få kronene man har på enn en skolebok.

Nei, du har ikke sagt du er for bombingen, det er heller ikke poenget. Poenget er at man har råd til det meste om det er i henhold til ens politikk. Vi har fint råd til gratis skolebøker, og om det minker med spenn så er det bare å beskatte rikingene litt kraftigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Skulle gjerne sett at bøkene på vgs. var til utlån, slik som på grunnskolen. Gamle skolebøker har jeg hittil ikke hatt bruk for. Statens stipend er forresten håpløst lagt opp, de fleste mottagerne jeg vet om bruker knappe 10% på bøker og resten på hjemmekino. Støtte til familieøkonomien, du liksom.

Lenke til kommentar
Hmm, det kan jo hende vi kan få tråden på rett kjøl. Skolebokstipend er vel greit nok for de som har dårlig råd, mens de som vel tjener over en grense må kjøpe bøker til sine barn selv. Helt OK, spør du meg :)

Vel. Nå har det seg slik at vi har rett på helt gratis VGS, ja, HELT GRATIS, lovfestet.

Lenke til kommentar
Hmm, det kan jo hende vi kan få tråden på rett kjøl. Skolebokstipend er vel greit nok for de som har dårlig råd, mens de som vel tjener over en grense må kjøpe bøker til sine barn selv. Helt OK, spør du meg :)

Vel. Nå har det seg slik at vi har rett på helt gratis VGS, ja, HELT GRATIS, lovfestet.

Greit..

Da gjør vi som følger: Vi fjerner alt som heter barnetrygd og LÅNER ut bøker til de detter fra hverandre totalt, holder ikke at omslaget faller av... Så kaller vi det kvalitetsskole..

Men barnetrygd kan man da se langt etter...

Gi med den ene hånden, ta med den andre. Det vil i såfall bli resultatet, på en eller annen snodig måte.

Lenke til kommentar
Greit..

Da gjør vi som følger: Vi fjerner alt som heter barnetrygd og LÅNER ut bøker til de detter fra hverandre totalt, holder ikke at omslaget faller av... Så kaller vi det kvalitetsskole..

Gi med den ene hånden, ta med den andre. Det vil i såfall bli resultatet, på en eller annen snodig måte.

Eventuellt legge press på trykkeriene/forlagene slik at de ikke tjener RÅTT på monopolet sitt, og dermed kunne tilby billigere, eventuellt kjøpe billigere for så å låne ut.

Det er ikke nødvendigvis "enten eller".

Lenke til kommentar

Bøker til utlån på videregående skoler burde absolutt vært gratis. På den vgs-skolen jeg gikk på fikk vi låne bøker i noen fag, men ikke alle. Ble mellom 1000-2000 kr i bøker hvert år, men så kjøpte jeg det meste nytt.

Som Seixon sa, så er jo bøker på vgs gratiså låne i Usa til og med :)

Lenke til kommentar
Greit..

Eventuellt legge press på trykkeriene/forlagene slik at de ikke tjener RÅTT på monopolet sitt, og dermed kunne tilby billigere, eventuellt kjøpe billigere for så å låne ut.

Det er ikke nødvendigvis "enten eller".

Hvilket monopol :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hvordan er det med bokprisene nå, egentlig? Er det slik at en bok har en fast pris og bokhandlerene ikke driver med en reel priskonkurranse? Husker det ble diskutert, men ikke hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Start ett forlag, ta kontakt med forfattere av lærebøker og forsøk å få til lavere priser da :)

Å helledussen for en god løsning.

Forsøk, å se om du klarer å ordne lavere priser... Eller finn ut at det er dyrt å drive forlag... Eventuelt at du også skal tjene penger...

EDIT: Leif vil ikke gå i dag..

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...