Gå til innhold

Gratis skolebøker i år også?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt enig. :)

Nå koster jo ikke skolebøker fryktelig mye hvis du får tak i det brukt da. :) Blir vel rundt 1200 for mine bøker til VK2. I tillegg får jeg ca. 500 inn på salg av bøker. :)

Salg av bøker er kjempemoro! Kjøpte skolebøker (ungdomsskolen) for 800 kroner, solgte for 1100 :D

Ingenting slår en god handel :D

Lenke til kommentar

Jeg vet om flere som ikke har hatt råd til skolebøker hvert år. Og det med at man skal selge bøkene passer ikke for alle. Noen noterer og streker under i bøkene sine, og bøker som er full av notater og understrekinger er ikke mye verd, og man lærer mindre av den. Dessuten så kan det være greit å beholde bøkene sine, så det man har lært ikke går i glemmeboka. Gratis skolebøker skulle bare mangle, om pengene kommer fra stipend eller om bøkene blir gitt av skolen er revnende likegyldig, poenget er at bøkene skal være gratis og til odel og eie.

ellers: http://www.sosialisme.no/

Lenke til kommentar
Gratis skolebøker skulle bare mangle, om pengene kommer fra stipend eller om bøkene blir gitt av skolen er revnende likegyldig, poenget er at bøkene skal være gratis og til odel og eie.

ellers: http://www.sosialisme.no/

Det er ikke noe som heter gratis skolebøker. Kanskje du får de mens du går på VGS, men du må isåfall betale de tilbake iform av skatter eller avgifter før eller senere uansett.

Lenke til kommentar

Til odel og eie også? Du er jammen ikke snau. Skal norsk skolevesen DELE ut bøker for alltid til elevene???

Jeg vet om flere som ikke har hatt råd til skolebøker hvert år. Og det med at man skal selge bøkene passer ikke for alle. Noen noterer og streker under i bøkene sine, og bøker som er full av notater og understrekinger er ikke mye verd, og man lærer mindre av den.

Hysssssssssssssj... Jeg har akkurat solgt min historiebok full av understrekninger..

Hvis de ikke har hatt råd, hvor mange sigaretter har de røkt om dagen? Jeg mener, siden de da ikke har fått bokstipend? Eventuelt brukt stipendet på noe annet?.. ;)

Lenke til kommentar
Gratis skolebøker skulle bare mangle, om pengene kommer fra stipend eller om bøkene blir gitt av skolen er revnende likegyldig, poenget er at bøkene skal være gratis og til odel og eie.

Gratis 42 tommer flatskjerm skulle bare mangle, om pengene kommer fra staten eller noen få rike personer er revnende likegyldig, poenget er at en 42 tommer flatskjerm skal være en rett til alle, da man uten en vil miste mye kunnskap, og det vil oppstå et klasseskille mellom de som har 42 tommer flatskjerm og de som ikke har en.

42 tommer flatskjerm er en menneskerett!

Lenke til kommentar
Til odel og eie også? Du er jammen ikke snau. Skal norsk skolevesen DELE ut bøker for alltid til elevene???

Jeg vet om flere som ikke har hatt råd til skolebøker hvert år. Og det med at man skal selge bøkene passer ikke for alle. Noen noterer og streker under i bøkene sine, og bøker som er full av notater og understrekinger er ikke mye verd, og man lærer mindre av den.

Hysssssssssssssj... Jeg har akkurat solgt min historiebok full av understrekninger..

Hvis de ikke har hatt råd, hvor mange sigaretter har de røkt om dagen? Jeg mener, siden de da ikke har fått bokstipend? Eventuelt brukt stipendet på noe annet?.. ;)

Snakker om ignoranse. De røykte ingen, og brukte ikke ei krone til tull. De fikk stipend, men det kommer jo i to omganger, så det kom for seint og holdt uansett ikke. Og jeg vet om flere som har hatt "for rike" foreldre til å få stipend, men som alikevel ikke hadde råd, fordi foreldrenes formue satt i eiendommer. Og foreldrenes inntekter blir jo regnet fra to år tilbake, mye kan forandre seg på to år.

Lenke til kommentar

Snakker om ignoranse. De røykte ingen, og brukte ikke ei krone til tull. De fikk stipend, men det kommer jo i to omganger, så det kom for seint og holdt uansett ikke. Og jeg vet om flere som har hatt "for rike" foreldre til å få stipend, men som alikevel ikke hadde råd, fordi foreldrenes formue satt i eiendommer. Og foreldrenes inntekter blir jo regnet fra to år tilbake, mye kan forandre seg på to år.

Sosialkontor finnes da. Dessuten beskattes eiendom stort sett svært gunstig. Eksempelvis et sommerhus til en markedsverdi av 1 350 000 er ikke beskattet med mer enn 139 400.

Stipend skal holde. Men kanskje de kunne kjøpe noen brukte bøker istedetfor alt nytt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Uff da, om det bare hadde vaert som i USA hvor alle skoleboker lanes ut av skolen helt til man er ferdig pa videregaende......

Uff uff uff, USA e sa darlig!

:evil:

Lenke til kommentar
Dessuten så kan det være greit å beholde bøkene sine, så det man har lært ikke går i glemmeboka.

Ja jeg hadde virkelig hatt bruk for en samling mattebøker fra 1. klasse t.o.m 3. klasse på vgs. For ikke å snakke om alle religionsbøkene som i bunn og grunn er like hvert år...(iallefall nesten).

Vet du hvor mye dette vil komme til å koste? En elev har vel ca 10 bøker hvert år da mange fag krever to lærebøker. En skolebok koster ca 300-400 kroner, la oss være snille og si 300 pr. bok. 10 bøker á kr. 300 ganger tretten skoleår, blir den nette sum av 39000 kroner i bøker for hver elev! Pengene kommer hverken fra stipend eller skolene, men fra deg og meg i form av økt skatt. Når en skoleklasse skal ha bøker til odel og eie for en million kroner i løpet av skolegangen, sier det seg selv at dette vil koste hinsides mye penger. Elevene får jo allerede låne bøker i grunnskolen, så hva er vitsen med at de skal ta dem med seg hjem og stue de bort eller kaste de etter endt skoleår? Hvem ville hatt plass og lyst til å ha 120 skolebøker fra 1. til 9. kl. i hylla?

Gratis skolebøker koster alt for mye til at det vil være verdt det.

Uff da, om det bare hadde vaert som i USA hvor alle skoleboker lanes ut av skolen helt til man er ferdig pa videregaende......

Uff uff uff, USA e sa darlig!

Ja, etter min mening bør det være gratis utlån av alle skolebøker på videregående også.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Du slipper naturligvis å beholde ALLE bøkene, herrejesus. Gi de tilbake om du ikke har behov for dem. Poenget er at noen bøker er greit å beholde.

Gratis skolebøker koster mindre enn hva Norge bruker på å bombe ett av verdens fattigste land, Afghanistan.

Lenke til kommentar
Du slipper naturligvis å beholde ALLE bøkene, herrejesus. Gi de tilbake om du ikke har behov for dem. Poenget er at noen bøker er greit å beholde.

Gratis skolebøker koster mindre enn hva Norge bruker på å bombe ett av verdens fattigste land, Afghanistan.

Skal vi hjelpe Iraqerne med demokratibygging, og skal vi hjelpe afganerne med å komme seg opp, eller skal vi bruke dobbelt så mye penger på at du gjerne vil ha alle bøkene fra din skolegang hjemme?

EDIT: Hvem leverer tilbake noe de har fått til, som du sier, odel og eie?

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Så hvis det er en og annen bok man virkelig vil ha, så kan man jo unne seg den boken i nærmeste bokhandler fremfor at alle bøker skal være gratis.

Har aldri sagt jeg er for bombing av Afghanistan, og at gratis skolebøker koster mindre enn å delta i en krig er vel ikke veldig rart. Forøvrig ville det vært interessant om du kunne dokumenere påstandene med noen tall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...