Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bærbar oppkobling via mobiltelefon

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg hare en bærbar og lurer på muligheten for å koble den til nettet via mobilen.

Maskin har win 2000 installert og ie.

Må tilstå at det eneste jeg kunne fortelle ham var at det ville gå tregt og bli sabla dyrt.

Han ville likevel gjerne ha den muliheten.

Kan noen der ute hjelpe meg litt med å forklare hvordan det gjøres????

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt internett via mobilen i sommer, og det fungerte fint. Bruker en Samsung X450 med Mobyson-abonnement (av de billigste også på GPRS)

Jeg bruker en datakabel mellom den bærbare og telefonen (merk: her er det fort gjort å velge feil kabel). Da jeg aktiverte GPRS-abonnementet hos Mobyson, fikk jeg følgende info fra Mobyson (de bruker Netcom sitt nett):

Husk å lagre nye innstillinger både for GPRS WAP og MMS på telefonen din

dersom du ikke har NetCom sine innstillinger fra før. Korrekte innstillinger

finner du her:

https://netcom.no/ota/ Skru telefonen av og på etter lagring og aktivisering

av nye innstillinger.

Jeg gikk inn på siden og lastet ned innstillingene til telefonen, lastet ned EasyGPRS / GPRSWizard på bærbar-PC'en (program for å få internett på PC'en via Samsung-telefoner, finnes på Samsungs hjemmesider), koblet mobilen til den bærbare, startet GPRSWizard, og det funket på første forsøk (vel, egentlig funket det ikke før på andre forsøk, men det var fordi jeg skulle være smart og tukle med innstillingene :-)

Fungerer helt fint (stopper opp noen ganger, men det er ikke ofte). Får opptil 57,6 kbit ned og 19,2 kbit opp (enkelte telefoner støtter ikke så høy hastighet), og betaler 8 kr pr MB (dette varierer fra 7 kr til over 20 kr mellom de ulike selskapene)

Er langtfra noen guru på området, men det fungerte nå likevel :-) Men jeg har hørt om en del som har hatt problemer, så det er vel ikke alltid det går så smertefritt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...