Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Slå av PC via LAN?

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

jeg har tenk å ha en liten HD server som jeg ikke vil at skal stå på hele tiden. (bråker litt)

Kan jeg bruke cmd, telnet eller noe? Vil ikke installere noen programmer, men hvis jeg må, maks 1MB eller noe.

Så da vil jeg være på min PC og slå den av derfra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du spurte etter kommando?

Trykk start -> kjør -> skriv "shutdown /m \\192.168.0.120 /s /t 30 /c "MUHAHAHA" -> OK

Bytt ut 30 med antall sekunder du vil at maskinen skal vente med å slå seg av med meldingen MUHAHAHA. Ta bort /t og /c hvis du vil at den skal slå seg av med en gang.

Skriv bare "shutdown /i" for å få frem grafisk grensesnitt... (litt enklere)

Men du må nok være administrator på PC-en du slår av, dvs, brukernavn og passordet du er logget på med på din maskin, må vel eksistere som en admin konto på PC-en du slår av...

Quoten er fra en annen tråd her inne for en stud siden. ;)

Lenke til kommentar

I winxp prof så finner du den under System på kontroll panel

også trykker du på remote.

derifra er det ganske selv forklarende.

dersom du skal ha tilgang via net. med eventuel firewall må du forwarde(route)

via port 3389.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på "min datamaskin" -> behandle... Handling -> koble til annen datamaskin (velg maskinen i nettverket du skal skru av).. handling (ja,en gang til) -> egenskaper.. /avansert - oppstart og gjennoppretting.. så finner du resten selv :)

good luck..

arenei

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Ser ut som det virker det arenei. :yes:

Men hvis jeg lager en .bat på HD serveren, kan jeg åpne det programmet fra min PC? Så det åpnes i den PC`n

Endret av Slettet-nQdjz0
Lenke til kommentar
Høyreklikk på "min datamaskin" -> behandle... Handling -> koble til annen datamaskin (velg maskinen i nettverket du skal skru av).. handling (ja,en gang til) -> egenskaper.. /avansert - oppstart og gjennoppretting.. så finner du resten selv :)

good luck..

arenei

Den der var ny for meg også... Så lærte jeg noe nytt i dag også! :yes:

Lenke til kommentar

good luck..

arenei

Steiki, denne var genial :D

Takker og Bukker :D

Endret av Denethor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Jeg prøvde min datamaskin > behandle > handling ... men det virka vist ikke under XP home. Jeg har muligheten men når jeg prøvde å koble til fikk jeg en feilmelding:

Ingen tilgang

Det gikk ikke å lage en .bat som dette heller:

:start

shutdown /s /m \\Pc03 /t 60 /f

goto:end

:end

exit

Er den skrivi feil?

Går det ikke an å lage en som slår av en annen PC? For den virker på min når jeg bytter PC navn....

Lenke til kommentar

Hei,

Er det ikke bare å innstille HD-serveren til gå i 'Sleep Mode' efter f.eks 10 minuter. Sleep Mode er helt lydløs og bruker nesten ingen strøm (5 watt kanske).

HD-serveren og nettverkskortet ma da understøtte 'Wake On Lan' i BIOS og innstilles til dette.

Når så andre PC'er i nettverket prøver å kontakte HD-serveren - da 'våkner' den opp.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Jeg prøvde min datamaskin > behandle > handling ... men det virka vist ikke under XP home. Jeg har muligheten men når jeg prøvde å koble til fikk jeg en feilmelding:

Ingen tilgang

Det gikk ikke å lage en .bat som dette heller:

:start

shutdown /s /m \\Pc03 /t 60 /f

goto:end

:end

exit

Er den skrivi feil?

Går det ikke an å lage en som slår av en annen PC? For den virker på min når jeg bytter PC navn....

er forsåvidt en typo der, men vet ikke om en har no å si..

goto:end bør være

goto end

Men de linjene trenger du strengt tatt ikke.

hvis du skriver

shutdown /s /m \\Pc03\ /t 60 /f

hva skjer da?

funker til meg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Virka ikke med shutdown /s /m \\Pc03\ /t 60 /f nei...

Men det skal vel være goto:end? siden den går til :end og ikke bare end, men ingen virka.

Jeg gidder ikke å skrive shutdown /s /m \\Pc03\ /t 60 /f hver gang, men bare dobbelklikke på .bat fila :D

Og det er ikke bare HD som bråker så hvilemodus tingen er vel ikke så effektift, pluss at jeg må vente til den har starta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...