Gå til innhold

hvilket ekstrautstyr trenger jeg til D70?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å gå til innkjøp av et Nikon D70 np, men jeg lurer litt på hvilket ekstrautstyr jeg bør ha? Jeg har allerede blitz og stativ, men jeg mangler bæreveske, minnekortog et eventuelt filter.

Hvilken bæreveske vil dere anbefale? Gjerne en som ikke er så altfor dyr. Den bør være av typen som beskytter ved fall osv. og ha plass til et par objektiver i tilegg til huset. Gjerne litt romslig.

Minnekort da. Hvilket er egentlig raskest av alle? Tenkte meg et 512mb SanDisk Ultra II Type I Compact Flash kort. Noen innvendinger på det?

-Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har tenkt å gå til innkjøp av et Nikon D70 np, men jeg lurer litt på hvilket ekstrautstyr jeg bør ha? Jeg har allerede blitz og stativ, men jeg mangler bæreveske, minnekortog et eventuelt filter.

Hvilken bæreveske vil dere anbefale? Gjerne en som ikke er så altfor dyr. Den bør være av typen som beskytter ved fall osv. og ha plass til et par objektiver i tilegg til huset. Gjerne litt romslig.

Minnekort da. Hvilket er egentlig raskest av alle? Tenkte meg et 512mb SanDisk Ultra II Type I Compact Flash kort. Noen innvendinger på det?

-Magnus

Bæreveske: Jeg har LowePro Nova2 AW. Den passer perfekt med plass til kamera m/objektiv + 2 ekstra objektiver (evt blitz) og det du trenger av kabler, batterier, minnekort e.l.

Minnekort: Gå for Sandisk eller Lexar. Jeg gikk for et Lexar 40x kort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bæreveske: Jeg har LowePro Nova2 AW. Den passer perfekt med plass til kamera m/objektiv + 2 ekstra objektiver (evt blitz) og det du trenger av kabler, batterier, minnekort e.l.

Minnekort: Gå for Sandisk eller Lexar. Jeg gikk for et Lexar 40x kort.

Har du peiling på om det er stor forskjell på LowePro Nova2 AW og LowePro Nova1 AW? kan jeg få plass til et batterigrep i noen av veskene?

Lenke til kommentar
Har du peiling på om det er stor forskjell på LowePro Nova2 AW og LowePro Nova1 AW? kan jeg få plass til et batterigrep i noen av veskene?

Litt nysgjerrig bare; hvorfor skal du ha plass til batterigrep dersom det er D70 du skal handle...?

Edit: Såvidt meg bekjent finnes det ikke batterigrep til D70, eller?

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Litt nysgjerrig bare; hvorfor skal du ha plass til batterigrep dersom det er D70 du skal handle...?

Edit: Såvidt meg bekjent finnes det ikke batterigrep til D70, eller?

Du har rett i det, men det er ikke så veldig lenge før Harbortronics slipper batterigrep med utløserknapp.

Batterigrep fra harbortronics

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Nova2 er ikke så innmari svær, så om du har tenkt å ha batterigrep i tillegg tror jeg du heller bør gå for Nova3. Det kan også være kjekt hvis du skal ha ekstern blitz etterhvert - da blir det noe trangt i Nova2. Nova1 blir nok trang selv med bare D70 og et par objektiver..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Nova2 er ikke så innmari svær, så om du har tenkt å ha batterigrep i tillegg tror jeg du heller bør gå for Nova3. Det kan også være kjekt hvis du skal ha ekstern blitz etterhvert - da blir det noe trangt i Nova2. Nova1 blir nok trang selv med bare D70 og et par objektiver..

Ok. Nova3 blir vel ikke sinnsykt svær med bare kameraet i? Eller svær sånn eller liksom?

Lenke til kommentar

Ok. Nova3 blir vel ikke sinnsykt svær med bare kameraet i? Eller svær sånn eller liksom?

Jeg foreslår at du prøver veskene i en fotobutikk, så finner du ut hva du trenger..

Tenk gjennom hva du kommer til å drasse rundt med når du skal fotografere i dag eller om 5 år:

- blitz?

- batterigrep?

- 3 objektiver?

- stativ?

- en haug med filtre, minnekort og batterier?

Selv fant jeg ut at jeg kommer til å ha med meg dette:

- d70

- 3 objektiver

- et par filtre

- ekstra batteri

- blitz

I tillegg får jeg plass til bl.a. bruksanvisningen til kameraet. Kjekt å ha.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Hva du trenger avhenger av hva du skal bruke kameraet til.

Av filter trenger du ikke fargetoner, ettersom det gjør du digitalt. Nøytralt gråfilter og gradert gråfilter kan være nyttig i visse tilfelle.

Snor-/fjern-utløser er praktisk. Å ha kamera på stativ, og så lenge en tung hand på kameraet, er litt mot sin hensikt. Men timeren kan brukes i stedet, dersom man ikke skyter actionbilder.

Det er praktisk med mer enn ett minnekort. Det er tungvint å sitte og slette bilder på kameraet. Jeg begynte med 512MB til min EOS 10D. Nå har jeg kjøpt en 1GB i tillegg. Skal man ta virkelig mye bilder kan det lønne seg med en bærbar HD-løsning i tillegg.

Lenke til kommentar
Er det veldig viktig å lade batteriet helt opp før jeg bruker det? Blir batteriet skadet hvis jeg ikke gjør det liksom?

Ifølge bruksanvisninga var det visst ikke så viktig å lade batteriet helt ut...men hvor i bruksanvisninga jeg fant det, husker jeg ikke. Tror det var i en egen anvisning for det ekstra batteriet jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Godt å høre! Da slipper jeg å sitte på pinebenken 2 hele timer før jeg kan bruke det :p

Hehe, nettopp...da jeg fikk kameraet i posten, satte jeg straks det ene batteriet til lading, mens jeg skummet gjennom bruksanvisningen en halvtimes tid...så satte jeg batteriet inn mens jeg satte det andre til lading, og jeg tok raskt noen hundre bilder på et par timer:) så kunne jeg sette et full-ladet batteri i kameraet og var i gang. Gled deg!

Lenke til kommentar

Gjett om jeg er fornøyd! Sinnsykt fett kamera! :D

Klarte faktisk å vente en hel time før jeg satte i batteriet. Har vel tatt omtrendt 3-400 bilder og batteriet er enda fullt! Bra batterikapasitet må jeg si!

Treger ikke et sekund på at valget mitt falt på d70 med kit-linse. Ultra-raskt og fet vidvinkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...