MJG Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg har akkurat kjøpt noen senkefjører til bilen min. Disse har jeg kjøpt helt nye i en bildel foretning og jeg vet at de passer til bilen min. Men jeg hører snakk om at man må skjekke TUV papirene osv... Hva betyr dette? hvor er TUV papirene? Så er det også snakk om at man må få senkesettet godkjent på vognkortet eller noe. Må bilen inn på en eller annen sjekk når jeg har montert senkesettet? Hvor får jeg den sjekket? Koster det noe? jeg har ikke egentlig ikke peiling. jeg kan montere det, men jeg vet ikke hva jeg må gjøre etter at jeg har gjort det for å få det lovlig og eu godkjent. Trenger litt hjelp. kunne jeg fått en GUIDE eller FREMGANGSMØTE på dette. Hva skal jeg gjøre ETTER jeg har montert senkesettet for at alt skal være lovlig osv. HAr ingenting peiling så bare legg ut info! TAkker Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) tuv papirene er vel de som ligger med senkesettet, er vel godkjenningspapirene til det tyske biltilsynet tror eg da...(vist du ikke kjøpte ett billig biltemamikkmakk sett da) de fleste stifter tuv papirene sammen med vognkortet, men ideeltt sett så skal vel bilen vere en liten tur på bil tilsynet. Endret 19. august 2004 av Hypsilofodonten Lenke til kommentar
Zyon Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Husk på at etter montering av senkesett, så vil vinkelen på dekkene dine etter all sannsynlighet bli feil, så det anbefales sterkt at du tar en firehjuls-kontroll av bilen før du kjører for langt med den. Dette pga dekkslitasjen. Enkelte senkesett (f.eks Eibach) krever at du tar firehjuls-kontrollen, hvis ikke blir ikke bilen din godkjent. Det er ikke så altfor dyrt heller, ca 1100 kr, noe som er langt billligere enn å ustanselig måtte bytte nedslitte dekk TÜV-papirene må være i orden, og hvis de ikke fulgte med senkesettet ditt, så finner du de sikkert på hjemmesiden til fabrikanten. Biltilsynet foretrekker at du kommer innom med bilen for godkjenning, fremfor å stifte TÜV-papirene i vognkortet. Men ring heller ditt lokale Biltilsyn, så får du avklart det med dem, og som regel så godkjenner de bilen gratis, hvis alt er i orden. Zyon Lenke til kommentar
Opus Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 For å få senkesettet godkjent, må du gjøre følgende: Når du har satt på fjærene, kjører du bilen inn på forstillingskontroll. Når for- og bakstilling er kontrollert og justert tar du papirene på dette med til biltilsynet, som da tar en kontroll som koster 500,-. Blir senkinga godkjent på denne kontrollen, skriver biltilsynet ut et nytt vognkort med notis om at det er godkjent senkesett montert. Senkesett uten denne godkjenningen gir en 2er på eu-kontroll. Nå skal det sies at det ikke er alle verksteder som bryr seg spess om dette, noe anne er å bli stoppa av politiet. Lenke til kommentar
MJG Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 :!: Takk for responsen alle sammen! Men det er en ting jeg lurer på. Hva er firehjuls kontroll og forstillingskontroll? er det samme greie eller er det 2 forskjellige ting? Må jeg gjennom begge? Holder det heller ikke bare å ha TUV papirer til EU gdkjenninga? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Det er 3 forskjellige typer kontroller: Forstillingskontroll Bakstillingskontroll 4-hjulskontroll Om du trenger å sjekke bakstillinga også, avhenger av bilmerke og type. Holder det heller ikke bare å ha TUV papirer til EU gdkjenninga? Kommer an på verkstedet du skal til, jeg kom gjennom uten TÜV papirer, men andre plasser krever de godkjenning av biltilsynet(i vognkortet). Bla. NAF og politiet er obs på dette. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 *..* Hm..har senka golfen min. har puck og ingenting av godkjenning, stoppa av politiet for diverse..uten at noken har sagt noke på senkinga. (har ikkje fått noke bot heller for den del) bilen har _i tillegg_ vore på eugodkjenning, uten snakk om senkinga, og ja, stemmer det, det var hos biltilsynet.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 bilen har _i tillegg_ vore på eugodkjenning, uten snakk om senkinga, og ja, stemmer det, det var hos biltilsynet.. Da er de slappe der, eller ikke sett at bilen var senka. Ikke alle som merker om golfen er senka 40mm. Min golf er senka 60/60 med hjula oppunder buene, så det vises godt. Jeg skulle på eu-kontroll på NAF her i byen, men kom 5 min. for sent , da fyren kom ut for å jage meg hjem, la han merke til at bilen var senka. 15 min. senere ringte han og spurte om jeg hadde godkjent senkesettet på biltilsynet, "nei", sa jeg. Da sa han at det var like greit å få det godkjent _før_ jeg tok eu-kontrollen, ellers måtte han gi meg en 2er pga. manglende godkjenning av senkesett. Jeg ble nå mest irritert over at han ringte i det heletatt, siden han jagde meg bort pga. at jeg kom 5 min. sent. 3 dager senere trilla jeg inn på eu-kontroll på et annet verksted... De nevnte ikke et ord om senkesettet. Men trådstarter spør om den korrekte og lovlige fremgangsmåten, da må han gjøre det som står i min første post i denne tråden. Btw; forstillingskontroll bør man ta uansett om man vil godkjenne bilen, eller ei, etter senking. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Btw; forstillingskontroll bør man ta uansett om man vil godkjenne bilen, eller ei, etter senking. agreed. Ei felle eg gikk i, sia eg var intetanande om det, men det tok kun framhjula mine, "heldigvis"... Offtopic: Har forresten ikkje sett bilder av den senka golfen din Opus (hint hint) Edit: for å legge til litt OT, kan ikkje du legge bildet av bilen din ut på "min bil" tråden då? Ser forresten at du har den samme "glitchen" i støtfangeren framme som eg har på min...den ser liksom ikkje heilt bein ut om du skjønner meg... Endret 22. august 2004 av Whiteshit Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Senking bruker ikke å spise bakhjula på golf I/II. OT: 60mm senk på golfen min. Bah..Nok ot, nå. Endret 22. august 2004 av Opus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå