Gå til innhold

Mitt første prosjekt; CM STACKER

Anbefalte innlegg

Dette er mitt første prosjekt og jeg trenger konstrutiv kritikk og tips fra dere

som er "gamle i gamet" ;)

Min første worklog!

Planen var å kjøpe et stort kabinett og prøve meg på vannkjøling. CoolerMaster STACKER var et naturlig valg p.g.a størrelsen

og siden dette er min første mod så må jeg ha litt albuerom :) bildene på siden er i 640x480 eller deromkring.

Første stopp var selvfølgelig "Sparetorget" (en lokal versjon av Europris/Eurospar..) handla masse stash for den nette sum av 299,50 :p

dremel_loddebolt.jpg

dremelstash.jpg

Multiverktøy (Dremel-lookalike)

Multiverktøy-deler

Loddebolt

Limpistol

Div skrutrekkere

et par dager senere kom greiene fra microplex, jeg hadde seff skrevet feil posnummer så pakken lå 10 mil unna meg..*doh*

stash.jpg

Vannkjølings-settet består av følgene deler:

Pumpe: EHEIM 1048

GPU vannblokk: AC "Twinplex"

Radiator: AC "airplex" EVO 240

Vanntank: AC "Aquatube", blå

Vifter: 2x MIST 12cm

3x Papst 8cm

Div: AC brakett for Aquatube

Korrosjonsbeskyttelse

Kuriama slange, 3m

Det første jeg gjorde var å sette sammen delene for å se om det ble tett

vanntest1.jpg

slik sto det noen timer til jeg ble altfor lei av å vente :)

Planen var å sette både tank og pumpe i braketten fra AquaComputer og radiatoren i front. Dette viste seg ganske kjapt å være en dårlig ide, braketten fra AC hadde svært dårlig passform (det manglet 3mm på hver side for å få fronten "tett") og i tillegg måtte pumpa festes som på bildet, men da måtte jeg sette den (braketten) så langt ned at jeg hverken fikk plass til radiator eller

harddisk-rack (den 4 i 3 saken som er med kabinettet) men, men.. ny plan!

Skrudde av fronten på braketten og festa den og tanken i toppen av kabinettet (det sto ei 8cm vifte der fra før av)

vanntank_topp.jpg

Pumpa stripsa jeg til den nederste 5,25" brønnen for å bli kvitt resonans og vibrasjoner, noe som var helt forferdelig når den var festa i braketten

pumpefeste.jpg

pumpe_festet.jpg

Radiatoren la jeg bakerst i kabinettet

pre_kabler.jpg

Da jeg skulle feste viftene til radiatoren oppdaget jeg at jeg ikke hadde lange nok skruer, men en lim-pistol gjør samme nytten ikke sant :)

radiator_med_vifter.jpg

viftene sitter som støpt! Festene på radiatoren er et annet kapittel, de få festene som fins er beregnet for svært tynne

skruer (på den siden man fester viftene) og på den andre siden er det ingen ting å skru i. AC kunne kosta på seg litt bedre fester synes jeg, det kan da umulig koste dem mye..

ferdig.jpg

Anyway, vannkjølingen er oppe å går :) dere ser sikkert at det bare er GPU som er vannkjølt ennå, men CPU-blokka kommer snart.

Ting som må gjøres!

Feste radiator skikkelig

Vannkjøle CPU, seff :)

fikse front til DVD og CDRW

del 2 kommer snart ;)

EDIT: poster lokalt nå ;)

EIDT2: Leif tok turen innom :blush:

Endret av henrikw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

del 2!

Worklog 2

Etter at vannkjølingen var ferdig måtte jeg fikse litt på et par ting, viftene i strømforsyningen min bråker en del (en q-tec for testens skyld) jeg hadde to 8cm papst vifter som jeg tenkte jeg skulle prøve å bytte originalviftene med

q-tec_shite.jpg

Dette er jo ikke akkurat noe kvalitetsprodukt vi snakker om, så jeg forventa meg en vesentlig bedring. Av en eller annen grunn

har Q-tec valgt å bruke to forskjellige vifter, ikke spør meg hvorfor..

q-tec_vifte1.jpg

q-tec_vifte2.jpg

Jeg glemte selvfølgelig å ta bilder før jeg skrudde den sammen igjen, men jeg kan forsikre dere om at det er en

vesentlig forbedring i støynivå.

det andre jeg ville fikse på var fronten på en slot-in dvd-rom. Jeg tok av dekselet, lakkerte med sort lakk fra

"Sparetorget" og kutta en slot i en av 5,25" frontene som fulgte med kabinettet

slotin_deler.jpg

Det ble jo ganske stilig synes jeg :)

slotin_eksternt2.jpg

Her er den i kabinettet

slotin2.jpg

Det eneste minuset er at jeg må bruke "Løs ut" fra windows da knappen er gjemt bak dekselet (hva gjør man

vel ikke for å få det smooth :))

Ting som må gjøres:

fortsatt CPU-kjøling :p

feste radiator skikkelig

fikse fronten til CDRW'n i samme stil som DVD'n

Endret av henrikw
Lenke til kommentar

Mye bra arbeid!

Som et alternativ til å kun bruke "løs ut" fra windows kan du jo også lodde på et par ekstra ledninger på eject-knappen din i dvd-spilleren og sette på en ny knapp. Jeg gjorde dette med hell i mitt første prosjekt (skal gjøre det samme i nr 2 også). Det er jo alltid greit å ha knappen. Det eneste man trenger er en liten bryter som kortslutter kretsen en liten stund. Jeg fant min i en gammel videospiller. Med de ekstra ledningene du lodder på (du trenger ikke å fjerne den gamle knappen) kan du jo plassere knappen der du vil.

Likte dvd-fronten din!

Lenke til kommentar
Nice! Skal du ha noen uv tillsetnig i vannet ditt?

Tror ikke det.. skal ha minst mulig glossy stash i kab. ;)

Har også noen tanker om å bytte ut frontene (de perforerte 5,25"x1") med ei plate

i samme stil bare at den går helt opp/ned (5,25"x11") noen som vet hvor jeg kan få kjøpt noe som ligner på de frontene? har tenkt litt på høyttaler-griller (skjære ut et rektangel fra en 15" eller no)

Lenke til kommentar
Kjøler du berre CPU ?
Tror han kjøler bare GPU (grafikkort) :p

DVD fronten var tøff! Du kan som sagt lodde ledinger til en annen bryter til utløsning av disk. Den nye bryteren erstates med en "tøffere" en som plaseres et annet sted! :lol:

Endret av LOZER
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...