Gå til innhold

Death metal meninger

Supernaut_

Anbefalte innlegg

Veldig mye generalisering ute å går... H4ngm4n:hvor gammel er du? Og hvor lenge har du hørt på metal? Høres ut som om du prøver å hevde deg i noe du ikke vet et kløyva køllehår om....no offence...

Det er ikke så lett å skille mellom Death og Black for de som ikke hører på metal, Black metal trenger ikke å være så high pitcha som folk skal ha det til (Immortal har rimelig mørk vokal spør du meg...dere mente lydbildet generellt kanskje men...), men det er visse forskjeller i måten de komponerer riff, som regel vokal og somund som er litt mer high pitcha(liker ikke helt å bruke det uttrykket,men i mangel på bedre så...), de stemmer ikke ned gitarene(for å få mørkere lyd) like ofte i black metal som i death... Og som nevnt ovenfor og av andre titalls ganger før: de anti-kristne tekstene.

Death metal kommer i mange "varianter", og kan oppfattes veldig forskjellig. Ofte mørkere og ofte mer aggressivt enn black metal, som er mer ond og mektig på ein måde.. i death metal er ofte død,det morbide, det ekstensielle, det råtne som skjer rundt oss, osv sentralt i tekstene. Riffene spilles ikke på samme måte som i black metal heller. Black metal "harver" oftere, mens death metal bruker teknikker som "demping" ganske hyppig i forhold, men de spiller fort som f de også, bare ikke på samme måte.

Beste måten å finne ut hva forskjellen er er å høre på gode gamle black og death metal band, forskjellen blir veldig mye lettere å høre når man faktisk har hørt en del på det...vannskelig å forklare må jeg innrømme men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt uenig der, kommer an på hva du mener med "lys", ikke mørk som i death metal-ish, men den er da ikke lys...hehe, definitivt ikke i demoene i alle fall, ikke veldig ellers heller spør du meg da men...

Btw, grimmeste stemme går til Daemon eller Attila, så kommer kanskje Abbath :cool:

Edit: Abbath er rimelig unik da, så er ikke beste eksempel, ingen som høres ut som noe i nærheten av han...det var det jeg egentlig prøvde å få frem..siden du nevnte Immortal...

Endret av Skuld
Lenke til kommentar
ja det med growling er jo greit, men hva er det da som er forskjellen på black og death metal mener dere da??

Om DU ikke vil bruke tekster på å skille mellom black og death metal så har du et lite problem, fordi det er veldig viktig. Black metal skal være anti-kristent. Death metal kan egentlig handle om det meste, men er oftest om... død.

Hør 1349, Dark Funeral, Gorgoroth, Immortal eller Nargaroth (black metal).

-Lys growling

-Skarp og lys spilling

(high pitch)

Og så hør på Cannibal Corpse, Decapitated, Nile eller Suffocation (death metal).

-Mørk growling

-Dundrene og mørk spilling

(low pitch)

Hvis du fremdeles ikke hører forskjellen på black og death så har de et enda større problem.

ok, ser (hører) forskjellen nå. innser at jeg var litt på bærtur, men takk for at dere satte meg på plass. bathory og decapitated var jo ganske bra også..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt så mye på Bathory, det jeg har hørt likte jeg ikke så godt. Men når vil du si de (han?) sluttet å være BM? Hvilken plate liksom?

Bare deres(det var "de" i de første albumene ;) ) tidlige album kan regnes som black metal. Men husk, Bathory blir mer regnet som en forfader til black metal egentlig.

Men med "Blood Fire Death" og "Hammerheart" ble det mer folkeaktig og vikinginspirert metal.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt så mye på Bathory, det jeg har hørt likte jeg ikke så godt. Men når vil du si de (han?) sluttet å være BM? Hvilken plate liksom?

sånn ca. når de gav ut "Blood Fire Death"... er ikke noe überfan av Bathory jeg heller, noe bra har de jo, men har ikke hørt så mye på de på noen år...

Lenke til kommentar

mine meninger om death metal: En av verdens mest komplekse og geniale musikk sjanger som finnes, livet uten death metal blir som livet uten cola for nerder...(jeg liker ikke cola bare for å si det :p )

en liten top 10 liste(ikke etter stigende rekkefølge..):

-Death

-Obituary

-Pestilence

-Atheist

-Dismember

-At the Gates

-Decapitated

-Deicide

-Cryptopsy

-Sadus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...