Gå til innhold

Death metal meninger


Supernaut_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg setter en tydelig strek mellom black og death metal, noe death metal er bra, men ikke mye(f.eks emperor er værdt å høre på). Darkthrone, Gorgoroth o.l er uhørbart, men black metal band som Dimmu Borgir og Ram-Zet er muligens det beste jeg noen gang har hørt.

 

Death metal = rotete bråk

Black Metal = nydelige, melankolske og musikalske toner bak fete rytmer og gitar riff.

 

vet ikke hvem som innførte "growl" men det tidligste jeg hørte av det var Pantera.

Sier jo litt om dine begrensede kunnskaper eller din mangel på evne til å formulere.

 

1: Emperor var det første BLACK METAL bandet som gjorde internasjonal suksess i norge, med skivene IX Equilibrium og Promotheus - The discipline of fire and demise.

2: Darkthrone startet litt dødsmetall-aktig med Soulside Journey, men er nå et av norges mest annerkjente svartmetall-band.

3: Gorgoroth er da ikke dødsmetall? hvor fikk du det fra?

 

Kjøp de første skivene til de som laget "soundet" til black metal.

 

Bathory - Bathory

Emperor - Wrath of the tyrant

Mayhem - njaa.. De Mysteriis Dom Sathanas og Deathcrush

Immortal - Pure Holocaust

Darkthrone - A blaze in the northern sky

 

Ja, Dimmu Borgir er svartmetall det også, men noe jeg liker å putte under kategorien symfonisk svartmetall.

 

Du vet at black metal/svartmetall er en betegnelse som brukes i all hovedsak om TEKSTENE til bandene, selv om det også har blitt noe med mange tremoloriff, høy kontrast i lydbildet og skrikete vokal (btw: Venom var det første bandet som betegnet seg som et "Black Metal"? ordentlig svartmetall (les ovenfornevnte).

Deathmetal/dødsmetall er noe som omhandler ..... (kansje du klarer å gjette deg frem til hva DEATHmetall omhandler?) og har i senere tid fått noe med seige riff, nedstemte gitarer, hvesende gitarsoloer og hissige trommer og hvis det grøvles så blir det som regel brukt en mørk form for grøvl.

Et par gode deathmetall-band og et par skiver som er verdt å ha:

 

Cannibal Corpse (Vile, Tombs of the mutilated)

Slayer (seasons in the abyss, Reign in blood, South of heaven)

Behemoth (Zos Kia Cultus)

Vader (Back to the blind, Revelations, Litany)

Morbid Angel (Covenant, Gateway to annihilation)

Vomitory (Blood raptured)

Dying Fetus (Destroy the opposition, Killing on adrenalin)

Decaptitated (The Negation)

 

 

 

sånn.

Lenke til kommentar
Jeg setter en tydelig strek mellom black og death metal, noe death metal er bra, men ikke mye(f.eks emperor er værdt å høre på). Darkthrone, Gorgoroth o.l er uhørbart, men black metal band som Dimmu Borgir og Ram-Zet er muligens det beste jeg noen gang har hørt.

 

Death metal = rotete bråk

Black Metal = nydelige, melankolske og musikalske toner bak fete rytmer og gitar riff.

 

vet ikke hvem som innførte "growl" men det tidligste jeg hørte av det var Pantera.

haha. har du noen anelse hva black metal egentlig er? Darkthrone og Gorgoroth er de 2 store old school black metal-bandene i Norge. Emperor er og et gammelt black metal band.

 

Bathory regnes som det bandet som først virkelig startet black metal. Du får høre på deres første plater og se hvordan de synger? Ca alle black metal band growler.

 

Black metal blir bestemt av diverse ting. Hovedsakelig tekstene. Men image og andre måter å bringe budskapet videre på er også viktig. Ram-Zet har ikke dette. De er absolutt ikke noe black metal band. Dimmu er faktisk det. Dog helst en underkategori av black metal. Dimmu har for det meste imaget (som virker til tider parodisk spør du meg) og småsatanistiske tekster.

Lenke til kommentar
skal innrømme at jeg ikke har hørt for mye på darkthone eller gorgoroth, men har hørt noen sanger, de minner lite om det jeg eller noen av de jeg kjenner kaller for black metal....

 

Edit: Jeg definerer da black metal etter musikken og ikke etter teksten, ettersom noen vokalister ikke greier og få from teksten med growl teknikken. Mne hva skiller da på death og black metal i tekstene?

Vel. problemet er at alle andre kaller dette black metal. Gorgoroth og Darkthrone er så black metal som man får det i dagens band. Og growling er en del av budskapet, det skal høres litt jævlig ut.

Lenke til kommentar
ja det med growling er jo greit, men hva er det da som er forskjellen på black og death metal mener dere da??

jeg vil påstå at lydbildet er den forskjellen som er lettest å høre. death metal har et mye "lavere" lydbilde enn black metal, som regel. dvs at gitaren er stemt lavere, med mindre overoner, vokalen er mørk, musikken er mye mer "brutal", og trommene har som regel en større rolle. death metal-band spiller ofte mer teknisk enn black metal-band. hør på decapitated kontra 1349. nå mener jeg personlig at 1349 er et drittband av dimensjoner, men det er et black metal-band jeg kom på nå.

 

mulig dette er dårlig generalisert, og kanskje til og med feil i noens øyne, men dette er nå det jeg har observert.. :)

Lenke til kommentar
ja det med growling er jo greit, men hva er det da som er forskjellen på black og death metal mener dere da??

Om DU ikke vil bruke tekster på å skille mellom black og death metal så har du et lite problem, fordi det er veldig viktig. Black metal skal være anti-kristent. Death metal kan egentlig handle om det meste, men er oftest om... død.

 

Hør 1349, Dark Funeral, Gorgoroth, Immortal eller Nargaroth (black metal).

-Lys growling

-Skarp og lys spilling

(high pitch)

 

Og så hør på Cannibal Corpse, Decapitated, Nile eller Suffocation (death metal).

-Mørk growling

-Dundrene og mørk spilling

(low pitch)

 

Hvis du fremdeles ikke hører forskjellen på black og death så har de et enda større problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...