Gå til innhold

GlobalWin TAK68

Anbefalte innlegg

Har kjøpt denne viften og må si jeg ikke er så imponert over kjølingen den gir. Men det jeg lurer på er følgende: Ser på komplett.no at denne viften skal ha en luftstrøm som er 23,3CFM og er beregnet på prosessorer opp til 2,1GHz. Så sjekket jeg en annen mindre vifte (WBK68, opp til 1,5GHz) som har en luftflyt på 23,7CFM. Får ikke helt dette til å stemme. Skulle ikke mer luftflyt gi mer kjøling? Hva står CFM for?

TAK68 har to vifter. Er luftflyten som er oppgitt pr vite slik at totalen egentlig er 46,6CFM?

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CFM står for Cubic Feet per Minute ..

altså hvor mange kubikkfot med luft vifta flytter pr minutt...

uansett har utformingen av kjøleribba mer å si enn vifta (vifta har selvsagt masse å si men du skjønner hva jeg mener :razz: )

kjøp enn ribbe i kobber istedet, de kjøler sinnsykt mye bedre men du må oxo ha en ganske bra vifta for å lede vekk all varmen de tar opp.

Lenke til kommentar

TAK68 kjøleren har etter mitt syn bedre feste, bruker alle 6 "ørene" på socket og har etter bildene skrue på toppen som strammer fjæra. Siden TAK68 har 2 vifter har den kanskje bedre varmeledningsevne og derfor evne til å fjerne mer varme (takle større prosessor). Kikket hos Globalwin der er WBK68 oppgradert til WBK68II, gamle utgava har fra bildene hos Komplett den dårlige festeløsningen bruker kun ett "øre" på hver side av socket. For kjøleevne spiller og kabinetttemperatur inn, er det varmt i kabinettet blir prosessorkjølinga dårlig uansett kjøler. WBK68 er også 175g tyngre enn WBK68II.

Uansett hvorfor drive med kjølere med oppgitt lydnivå mellom 36 og 37 dBA?, ville heller anbefalt Taisol 760 (CGK760092) som har den gode festeløsningen (alle 6 ørene) og lavere lydnivå ca. 31 - 32 dB.

Ellers dyrere løsning: Alpha Pal 8045, (festa med skruer og fjærer til hovedkortet) med 19 eller 26dB Papst, bruker den med 26dB Papst på XP1700, har 2 12dB Papst innvifter på ca. 10V og 1 nedjustert 92mm Enermax ut over powersupply i Noise Control dempa Chieftech Tower. Kjørte Sisoft Sandra 2002 CPU Burn In en time med 22-23 grader på gulvet, fikk CPU opp i 43-44 grader , system på 35 grader og separat termometer over power ca. 29 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...