Gå til innhold

Brenne flere småfilmer til DVD


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig fått meg en NEC 2510, og kjøpt jalla-DVDer på Rimi, som jeg tenkte å prøve meg litt med før jeg kjøper litt kvalitets-plater.

Jeg kan fint lite om å brenne DVD-filmer, da jeg ikke har hatt det før.

 

Jeg har en del musikkvideoer i .avi og .mpeg som jeg gjerne skulle ha brent på en DVD-plate så det kan vises som en DVD-film. Har også andre lengre filmsnutter som jeg lurer på det samme med.

 

Hva er fremgangsmåten for å gjøre dette? Bør jeg oppgradere NEC-en til modda firmware for å støtte bitsetting først? Hvor finner jeg dette? Må jeg ha tredjeparts video-codecer for å kode om til DVD-iso og lignende?

 

All hjelp mottas gladelig! :)

 

Og håper inderlig ikke dette berører "ulovlig diskusjonsregler", da jeg kun ønsker å ta backup av mindre filmsnutter til eget bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har nylig fått meg en NEC 2510, og kjøpt jalla-DVDer på Rimi, som jeg tenkte å prøve meg litt med før jeg kjøper litt kvalitets-plater.

Jeg kan fint lite om å brenne DVD-filmer, da jeg ikke har hatt det før.

 

Jeg har en del musikkvideoer i .avi og .mpeg som jeg gjerne skulle ha brent på en DVD-plate så det kan vises som en DVD-film. Har også andre lengre filmsnutter som jeg lurer på det samme med.

 

Hva er fremgangsmåten for å gjøre dette? Bør jeg oppgradere NEC-en til modda firmware for å støtte bitsetting først? Hvor finner jeg dette? Må jeg ha tredjeparts video-codecer for å kode om til DVD-iso og lignende?

 

All hjelp mottas gladelig!  :)

 

Og håper inderlig ikke dette berører "ulovlig diskusjonsregler", da jeg kun ønsker å ta backup av mindre filmsnutter til eget bruk.

Du kan bruke Nero Vision Express til å lage de om til " DVD " format...

Husk å inst. Plugin pack ellers får du da ikkje til.....

 

PM meg , så kan eg " linke " deg til disse prog....

Lenke til kommentar

hei det letteste for deg er muligens å kjøpe en ny dvd spiller som spiller "alt"

jeg har en asono dvd spiller som er helt super, jeg brenner divx og mpg filer direkte på dvd plater. det er utrolig kjekt. den koster bare 1499,-

det er en test på dinside som du kan lese.

 

www.asono.no det er der de selger spilleren.

Lenke til kommentar
hei det letteste for deg er muligens å kjøpe en ny dvd spiller som spiller "alt"

jeg har en asono dvd spiller som er helt super, jeg brenner divx og mpg filer direkte på dvd plater. det er utrolig kjekt. den koster bare 1499,-

det er en test på dinside som du kan lese.

 

www.asono.no det er der de selger spilleren.

Nå må du gi fa... å fortelle kan han " burde " ha kjøpt ...

Han spurte om hvordan brenne flere småfilmer til DVD , IKKJE om ka DVD spiller han skulle ha kjøpt for å få sjå små avi / divx filmer i Dvd spilleren...

Hvis du ikkje kan svare på det han spør om , kan du ikkje være så SNILL å la være å svare.....

Lenke til kommentar
Og håper inderlig ikke dette berører "ulovlig diskusjonsregler", da jeg kun ønsker å ta backup av mindre filmsnutter til eget bruk.

Helt i orden, mange av oss har lovlig kjøpte CD'er med bl.a e musikkvideo eller to på som ekstramateriale. Det er helt lovlig å ta backup av slikt til privat bruk selv om visse firmaer vil stikke kjepper i hjulene våre når vi skal gjøre dette. Backup av filmer og kortfilmer i ekstramateriale fra DVD'er er underlagt samme lovgivning og er dermed også lov. Dine egenfilmede opptak har du selvfølgelig ennå større frihet med og kan distribuere til hvem som helst og evt. ta betalt for om du vil.

 

Tilbake til temaet: Hvordan har du tenkt å spille av opptakene?

Med stasjonær stueDVDspiller uten DivX-støtte:Da må filene konverteres til et format som spilleren takler, altså MPEG2. Dette valget gir den beste kompatibiliteten med alle DVD-spillere men det innføres et lite kvalitetstap i det filene konverteres.

Med PC eller DVD-spiller med DivX-støtte og aldri DVD-spillere uten DivX-støtte: Da kan du kopiere filmene rett inn på plata uten noen konvertering. Konvertering gir litt kvalitetstap så dette er det beste valget for kvaliteten.

 

Det finnes sikkert mange programvarepakker som støtter både konvertering og brenning til DVD. Jeg er ikke helt inne på dette så du får lese rådene til de andre her.

Lenke til kommentar
hei det letteste for deg er muligens å kjøpe en ny dvd spiller som spiller "alt"

jeg har en asono dvd spiller som er helt super, jeg brenner divx og mpg filer direkte på dvd plater. det er utrolig kjekt. den koster bare 1499,-

det er en test på dinside som du kan lese.

 

www.asono.no det er der de selger spilleren.

Nå må du gi fa... å fortelle kan han " burde " ha kjøpt ...

Han spurte om hvordan brenne flere småfilmer til DVD , IKKJE om ka DVD spiller han skulle ha kjøpt for å få sjå små avi / divx filmer i Dvd spilleren...

Hvis du ikkje kan svare på det han spør om , kan du ikkje være så SNILL å la være å svare.....

Poldi, du er ikke en bra person :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ser på dvd'ene jeg kjøpte at det er mulig å skvise hele 480 minutter med video inn på en dvd. Hvordan blir kvaliteten da?

Dvs. ca 600MB/time... Tja, hvis du bruker en bra codec (f.eks DivX 5.x) så kan det bli et svært bra resultat som er vanskelig å skille fra kvaliteten på orginale DVD-filmer.

Lenke til kommentar
Ser på dvd'ene jeg kjøpte at det er mulig å skvise hele 480 minutter med video inn på en dvd. Hvordan blir kvaliteten da?

Dvs. ca 600MB/time... Tja, hvis du bruker en bra codec (f.eks DivX 5.x) så kan det bli et svært bra resultat som er vanskelig å skille fra kvaliteten på orginale DVD-filmer.

Jo, men har ikke en dvd-spiller som takler divx, og litt av poenget var å kunne se film på tv'en... Så i mpeg da?

Lenke til kommentar
Ser på dvd'ene jeg kjøpte at det er mulig å skvise hele 480 minutter med video inn på en dvd. Hvordan blir kvaliteten da?

Dvs. ca 600MB/time... Tja, hvis du bruker en bra codec (f.eks DivX 5.x) så kan det bli et svært bra resultat som er vanskelig å skille fra kvaliteten på orginale DVD-filmer.

Jo, men har ikke en dvd-spiller som takler divx, og litt av poenget var å kunne se film på tv'en... Så i mpeg da?

I MPEG (VCD) og MPEG2 (SVCD) så gir 600 MB/time sånn ok kvalitet. Jeg ville ikke brukt disse formatene på filmer med storslåtte knivskarpe scener som f.eks i "Hidden Dragon croatching Tiger" (stevefeil?). Det er sikkert helt ok til middels filmer og TV-opptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...