Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

alternativ DNS ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ISPen min har problemer med DNSen sin, er det mulig å bruke en public DNS som alternativ DNS hvis min foretrukkede DNS ikke fungerer?

noen tips?

offpro

Bare finn en annen ISP sin navnetjener, de gidder sjelden å sperre for kunder fra andre nett.

Her her du f.eks powertech sine:

powertech.no. 900 IN A 195.159.0.152

powertech.no. 900 IN A 195.159.0.151

Lenke til kommentar
ISPen min har problemer med DNSen sin, er det mulig å bruke en public DNS som  alternativ DNS hvis min foretrukkede DNS ikke fungerer?

noen tips?

offpro

Bare finn en annen ISP sin navnetjener, de gidder sjelden å sperre for kunder fra andre nett.

Her her du f.eks powertech sine:

powertech.no. 900 IN A 195.159.0.152

powertech.no. 900 IN A 195.159.0.151

De fleste proffe ISP'er begrenser DNS kun til sine egne kunder, oppslag fra ikke-kunder blir sperret i en brannmur vanligvis før de kommer til DNS. Grunnen er at man kjøer ikke kraftigere server enn det man har behov for. Grøss og gru om vår DNS server på jobben hadde vært åpen for gud og hvermann....

Lenke til kommentar
De fleste proffe ISP'er begrenser DNS kun til sine egne kunder, oppslag fra ikke-kunder blir sperret i en brannmur vanligvis før de kommer til DNS.

Hvem gjør det? Og hvor lurt er det? Har jeg et legitimt spørsmål å stille en navnetjener så blir jeg irritert hvis maskinen ikke svarer.

Lenke til kommentar
De fleste proffe ISP'er begrenser DNS kun til sine egne kunder, oppslag fra ikke-kunder blir sperret i en brannmur vanligvis før de kommer til DNS.

Hvem gjør det? Og hvor lurt er det? Har jeg et legitimt spørsmål å stille en navnetjener så blir jeg irritert hvis maskinen ikke svarer.

Joda, men har du en legitim forespørsel skal dette gå til din ISP. Poenget er at ikke en bestemt ISP skal få alle DNS query fra hele nettet, mens andre ISP sin DNS kanpt blir brukt. Altså balansering og rettferdig fordeling av traffikk. Ikke alle er like flinke til dette.

DNS oppslag fra andre registrerte DNS servere fra andre ISP'er, er helt legitimt og en forutsetning at URL og domener fungerer, men det er ikke det samme som om at det kommer fra et enkeltindivid eller en enkelt maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...