jellow Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 ISPen min har problemer med DNSen sin, er det mulig å bruke en public DNS som alternativ DNS hvis min foretrukkede DNS ikke fungerer? noen tips? offpro Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 ISPen min har problemer med DNSen sin, er det mulig å bruke en public DNS som alternativ DNS hvis min foretrukkede DNS ikke fungerer? noen tips? offpro Bare finn en annen ISP sin navnetjener, de gidder sjelden å sperre for kunder fra andre nett. Her her du f.eks powertech sine: powertech.no. 900 IN A 195.159.0.152 powertech.no. 900 IN A 195.159.0.151 Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 ISPen min har problemer med DNSen sin, er det mulig å bruke en public DNS som alternativ DNS hvis min foretrukkede DNS ikke fungerer? noen tips? offpro Bare finn en annen ISP sin navnetjener, de gidder sjelden å sperre for kunder fra andre nett. Her her du f.eks powertech sine: powertech.no. 900 IN A 195.159.0.152 powertech.no. 900 IN A 195.159.0.151 De fleste proffe ISP'er begrenser DNS kun til sine egne kunder, oppslag fra ikke-kunder blir sperret i en brannmur vanligvis før de kommer til DNS. Grunnen er at man kjøer ikke kraftigere server enn det man har behov for. Grøss og gru om vår DNS server på jobben hadde vært åpen for gud og hvermann.... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Ikke noen problemer med å bruke Telenor sine: 193.212.1.10 og 11 eller catch sine 193.75.75.75 og 193.75.75.193 (enkle å huske egentlig) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 De fleste proffe ISP'er begrenser DNS kun til sine egne kunder, oppslag fra ikke-kunder blir sperret i en brannmur vanligvis før de kommer til DNS. Hvem gjør det? Og hvor lurt er det? Har jeg et legitimt spørsmål å stille en navnetjener så blir jeg irritert hvis maskinen ikke svarer. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 De fleste proffe ISP'er begrenser DNS kun til sine egne kunder, oppslag fra ikke-kunder blir sperret i en brannmur vanligvis før de kommer til DNS. Hvem gjør det? Og hvor lurt er det? Har jeg et legitimt spørsmål å stille en navnetjener så blir jeg irritert hvis maskinen ikke svarer. Joda, men har du en legitim forespørsel skal dette gå til din ISP. Poenget er at ikke en bestemt ISP skal få alle DNS query fra hele nettet, mens andre ISP sin DNS kanpt blir brukt. Altså balansering og rettferdig fordeling av traffikk. Ikke alle er like flinke til dette. DNS oppslag fra andre registrerte DNS servere fra andre ISP'er, er helt legitimt og en forutsetning at URL og domener fungerer, men det er ikke det samme som om at det kommer fra et enkeltindivid eller en enkelt maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå