Gå til innhold

Patriotisme i Norge?


Anbefalte innlegg

Nei det spørs jo sikkert litt, spørs vel også på hvor mange som blir hentet tilsvarende ut av timen, men det kan uten tvil lett forekomme. Nå er det dog ikke eneste argument da..

nei, det er sant. Jeg fks hadde ikke morsmålsundervisning ettersom jeg ikke hadde behov for det. :) Ifølge meg så er det ikke så viktig.

Nei, kanskje det er andre ting man heller burde fokusere på. Økt norskopplæring for innvandrerbarn i stedet for morsmålsundervisning!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk pedagogisk bevist at gjennom å lære sitt eget språk å kjenne lærer man fortere andre språk. Barn med tospråklige foreldre lærer også tredjespråk lettere enn andre barn.

 

Man tar ikke vekk barna fra norsk grammatikk for å lære morsmålet sitt. Det typiske er at man får mindre litteraturhistorie. De får også mindre sidemålsundervisning.

Lenke til kommentar
Men deres eget språk når de bor i Norge skal være norsk! Dessuten, de kan da vel lære det du kaller "sitt eget språk" på fritiden, enten av foreldre eller andre som foreldre setter til det.

 

Morsmålsundervisning er dyrt og unødvendig!!

Men poenget er jo at de lærer norsk fortere om de også mestrer sitt eget språk. Hva som er morsmålet deres skal du drite i, poenget er at personene det gjelder skal mestre norsk.

Lenke til kommentar
Men deres eget språk når de bor i Norge skal være norsk! Dessuten, de kan da vel lære det du kaller "sitt eget språk" på fritiden, enten av foreldre eller andre som foreldre setter til det.

 

Morsmålsundervisning er dyrt og unødvendig!!

Men poenget er jo at de lærer norsk fortere om de også mestrer sitt eget språk. Hva som er morsmålet deres skal du drite i, poenget er at personene det gjelder skal mestre norsk.

Hvordan i helvete kan noen lære norsk lettere ved å måtte ut i norsktimer??'

 

Hva for en sosialistisk pedagog har funnet ut det? ååååååååå, det glemte jeg.. 90 % av norske lærere er røde jo!

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med rød eller blå å gjøre! Det handler om hva som er pedagogisk riktig. Om eleven blir tatt ut av norsktimen når det leses Bjørnson og Hamsun har da ingenting å si for denne elevens evner i norsk! Man lærer ikke nødvendigvis norsk av å sitte i en norsktime.

Lenke til kommentar
Dette har ingenting med rød eller blå å gjøre! Det handler om hva som er pedagogisk riktig. Om eleven blir tatt ut av norsktimen når det leses Bjørnson og Hamsun har da ingenting å si for denne elevens evner i norsk! Man lærer ikke nødvendigvis norsk av å sitte i en norsktime.

Jo :).

 

Hamsun og Bjørnson er en del av vår litteraturhistorie, som er en viktig del for å forstå hvorfor sproget er som det er, og får å stimulere lesegleden.

Lenke til kommentar
Men deres eget språk når de bor i Norge skal være norsk! Dessuten, de kan da vel lære det du kaller "sitt eget språk" på fritiden, enten av foreldre eller andre som foreldre setter til det.

 

Morsmålsundervisning er dyrt og unødvendig!!

Men poenget er jo at de lærer norsk fortere om de også mestrer sitt eget språk. Hva som er morsmålet deres skal du drite i, poenget er at personene det gjelder skal mestre norsk.

Hvordan i helvete kan noen lære norsk lettere ved å måtte ut i norsktimer??'

 

Hva for en sosialistisk pedagog har funnet ut det? ååååååååå, det glemte jeg.. 90 % av norske lærere er røde jo!

I dette morsmålsopplegget er det også integrert et fag som heter NOA, som gjør det LETTERE å lære norsk.

 

Siden du mener det er unødvendig å lære ett språk ordentlig før man prøver seg på flere, har du sikkert ikke fremmedspråk, utenom engelsk. Hadde du hatt dette, ville du skjønt hvor mye lettere det er å lære språk hvis du kan norsk grammatikk godt, og klarer å knytte det opp til fremmedspråket.

Lenke til kommentar
Men deres eget språk når de bor i Norge skal være norsk! Dessuten, de kan da vel lære det du kaller "sitt eget språk" på fritiden, enten av foreldre eller andre som foreldre setter til det.

 

Morsmålsundervisning er dyrt og unødvendig!!

Men poenget er jo at de lærer norsk fortere om de også mestrer sitt eget språk. Hva som er morsmålet deres skal du drite i, poenget er at personene det gjelder skal mestre norsk.

Hvordan i helvete kan noen lære norsk lettere ved å måtte ut i norsktimer??'

 

Hva for en sosialistisk pedagog har funnet ut det? ååååååååå, det glemte jeg.. 90 % av norske lærere er røde jo!

I dette morsmålsopplegget er det også integrert et fag som heter NOA, som gjør det LETTERE å lære norsk.

 

Siden du mener det er unødvendig å lære ett språk ordentlig før man prøver seg på flere, har du sikkert ikke fremmedspråk, utenom engelsk. Hadde du hatt dette, ville du skjønt hvor mye lettere det er å lære språk hvis du kan norsk grammatikk godt, og klarer å knytte det opp til fremmedspråket.

Har jeg ikke fremmedsprog utenom engelsk? Nei vel.. Jeg har bare seks i tysk skriftelig, og fem i muntlig tysk...

 

Har bodd i engelsksprogelige land flere ganger, og har forsåvidt en tysk mor.

Lenke til kommentar

Var akkurat innom en fest hos en kompis for å kjøre en kompis av meg hjem!

 

Tror du ikke det var kaos? Det var politi all over the place, en kompis av meg var blitt slått i hodet med flaske, det var kastet flasker på huset, ting var ødelagt, folk hadde brutt seg inn!'

 

Hvem tror dere stod bak dette?

PAKISTANERE (bombe!)

 

Si hva dere vil (olsen), men de er roten til mye vondt

Lenke til kommentar
Tror du ikke det var kaos? Det var politi all over the place, en kompis av meg var blitt slått i hodet med flaske, det var kastet flasker på huset, ting var ødelagt, folk hadde brutt seg inn!'

De har bare lært seg norsk drikkekultur vettu! ;)

Slikt har aldri, jeg gjentar, ALDRI skjedd på noen fest hvor det kun har vært nordmenn. Så der tar du grundig feil, TLZ: :tease:

 

Edit: En fest jeg har vært på, altså.. Fullt mulig det har skjedd i østre Innerdal elns, men det vet jeg lite om..

Endret av dimiles
Lenke til kommentar
Tror du ikke det var kaos? Det var politi all over the place, en kompis av meg var blitt slått i hodet med flaske, det var kastet flasker på huset, ting var ødelagt, folk hadde brutt seg inn!'

De har bare lært seg norsk drikkekultur vettu! ;)

Ettersom Torsteinen ikke har inett for øyeblikket, svarer jeg på TLZ sitt innlegg etter hans instruksjoner.

 

Det er IKKE i norsk drikkekultur, å komme edru på fest med den ene simple misjon å lage faenskap, sloss og stjele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...