Gå til innhold

Patriotisme i Norge?


Anbefalte innlegg

Det at du ikke vil synge nasjonalsangen er greit. Kan du derimot vifte med et flagg og snakke ordentlig norsk? :) Da er jeg fornøyd.

Hvorfor skal du ta fra folk deres frihet til å bære egne meninger, ved å tvinge dem til å vifte med flagg?

 

Dersom jeg ikke VIL vifte med flagg, er det da riktig å tvinge meg til å vifte med flagg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihå.

 

For å gjøre det helt klart for det først, HalTan. Jeg har aldri bedt pakistanere / utlendinger om å gi slipp på sin kultur når de kommer til Norge. Det er greit for meg at når de er hjemme så kan de gjøre hva de vil og følge de pakistanske retningslinjer (eller hva de nå har). Jeg vil bare at de itillegg skal lære seg skikkene og kulturen til det landet de kommer til. Nemlig Norge. :) Jeg sier ikke at jeg mener burka bør bli ulovlig, for de skal få kle seg som de vil. (uansett hvor latterlig jeg, personlig synes det er å dekke seg helt til.) Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg reagerer jeg derimot med dette ang. burka på arbeidsplass. Jeg synes også at de i den grad de kan det Norske språket bør de bruke dette i dagliglivet. Sett at jeg hadde flyttet til Pakistan (noe som forsåvidt aldri kommer til å skje ettersom jeg liker Norge.) hadde jeg snakket språket som var der hvis jeg kunne dette. Hvis jeg ikke kunne det ville jeg lært meg det, hvis det var mulighet for det. AKKURAT som jeg mener de bør lære seg Norsk her hvis de ikke kan det.

 

Til det med flagget;

 

Greit, jeg skal ikke tvinge noen til å bære det Norske flagget. Hvis de derimot bærer det Pakistanske / <insert country> -flagget på 17.ende Mai blir jeg irritert.

 

:)

Lenke til kommentar
Heihå.

 

For å gjøre det helt klart for det først, HalTan. Jeg har aldri bedt pakistanere / utlendinger om å gi slipp på sin kultur når de kommer til Norge.

Flott. Da er vi enig om det.

 

Det er greit for meg at når de er hjemme så kan de gjøre hva de vil og følge de pakistanske retningslinjer (eller hva de nå har). Jeg vil bare at de itillegg skal lære seg skikkene og kulturen til det landet de kommer til. Nemlig Norge. :)

 

Enig, noe jeg også har gitt uttrykk for. De må integreres og gjøres kjente med norsk språk og "kodeks", samt papirfestede regler og normer.

 

  Jeg sier ikke at jeg mener burka bør bli ulovlig, for de skal få kle seg som de vil. (uansett hvor latterlig jeg, personlig synes det er å dekke seg helt til.) Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg reagerer jeg derimot med dette ang. burka på arbeidsplass.

 

Som sagt, det er ikke en burka du snakker om. Burka, altså BURKA, er for øvrig forkastelig og har egentlig kun kvinneundertrykkende effekt. Æsjameg.

 

Jeg synes også at de i den grad de kan det Norske språket bør de bruke dette i dagliglivet. Sett at jeg hadde flyttet til Pakistan (noe som forsåvidt aldri kommer til å skje ettersom jeg liker Norge.)  hadde jeg snakket språket som var der hvis jeg kunne dette. Hvis jeg ikke kunne det ville jeg lært meg det, hvis det var mulighet for det. AKKURAT som jeg mener de bør lære seg Norsk her hvis de ikke kan det.

 

Men det gjør jo det! Det er ikke ofte man møter en innvandrer som ikke forstår nork eller kan prate det til en viss grad, og de aller fleste, spesiellt de unge, snakker relativt god norsk. Det er dog klart at norsk blir et andrespråk for mange, egentlig helt naturlig. Men ja, det er viktig at man lærer seg språket.

 

Til det med flagget;

 

Greit, jeg skal ikke tvinge noen til å bære det Norske flagget. Hvis de derimot bærer det Pakistanske / <insert country> -flagget på 17.ende Mai blir jeg irritert.

 

Tja... Jeg synes det på en måte er en fin ting, jeg, når folk flagger med f.eks sitt tyske eller viatnamesiske flagg på 17. mai. Dette er stort sett mennesker som er glad i sin nasjonale arv, akkurat som du er, og "represeneterer" den på en måte som en liten fargerik klatt blandt alle flaggene. Det representerer da ikke motholdninger til Norge! Vi flagger da Norsk flagg på våre ambassader i utlandet. Det er for øvrig ekstra hyggelig om noen flagger f.eks BÅDE norsk og <insert flag here>, det er det fin symbolikk i. :)

Lenke til kommentar

HalTan, da var vi nesten enige jo, faktisk. :)

 

Utenom dette med flagget da. Hvis jeg hadde da bodd i Pakistan og det var nasjonaldagen der hadde heller jeg aldri gått med Norskt flagg den dagen. Dette med respekt for nasjonaldagen deres. Kanskje vi har forskjellige synspunkter på dette, men jeg vil kun se flagget til det landet som faktisk har nasjonaldagen, den dagen. Dette gjelder like så godt i Pakistan som i Norge. :)

 

livret%20chants%20du%2017%20mai.jpg

 

Flott? :)

Lenke til kommentar
Det at du ikke vil synge nasjonalsangen er greit. Kan du derimot vifte med et flagg og snakke ordentlig norsk? :) Da er jeg fornøyd.

Hvorfor skal du ta fra folk deres frihet til å bære egne meninger, ved å tvinge dem til å vifte med flagg?

 

Dersom jeg ikke VIL vifte med flagg, er det da riktig å tvinge meg til å vifte med flagg?

Dersom jeg vil slå tilfeldige mennesker på gaten, er det da riktig å nekte meg det?

Lenke til kommentar
Det er for øvrig ekstra hyggelig om noen flagger f.eks BÅDE norsk og <insert flag here>, det er det fin symbolikk i. :)

Hvis jeg ser noen med norsk og amerikansk flagg på 17 mai får de klem.

Jøss av meg, jeg hadde det.. :blush: (Dog, en pin på jakken..)

 

Men sånn av respekt for Norge var det nok heller ikke helt bra.. Jeg ville aldri funnet på å flagge norsk July 4, i USA.. På nasjonaldagen skal man bære landets flagg, ikke et hvilket som helst annet.

 

Enig, noe jeg også har gitt uttrykk for. De må integreres og gjøres kjente med norsk språk og "kodeks", samt papirfestede regler og normer.

 

Integreringen skal gjøre dem "norske". De kan jo selvsagt beholde sin kultur som "andre-kultur", på lik linje med at de kan beholde sproget som "andre-språk".

Morsmålsopplæring på skolene er noe tull. Det er ett hinder for integreringen.

 

Men det gjør jo det! Det er ikke ofte man møter en innvandrer som ikke forstår nork eller kan prate det til en viss grad, og de aller fleste, spesiellt de unge, snakker relativt god norsk. Det er dog klart at norsk blir et andrespråk for mange, egentlig helt naturlig. Men ja, det er viktig at man lærer seg språket.

 

Godt mulig at de forstår.. Men det hender jo en gang i uken eller mer at du støter på en innvandrer DU ikke forstår hva sier... Da er vi like langt..

Lenke til kommentar

Men seriøst da. Om jeg hadde flyttet til Pakistan eller Iraq og hatt på meg slengbukser og bygd ei kirke, hva ville ha skjedd da? Jo jeg ville ha blitt drept før jeg har fått gjort noe av delene.

 

Jeg mener at om de skal flytte hit, bør de lære seg å oppføre seg sånn som oss, eller kanskje ikke HELT som oss, men prøve sitt beste for å passe inn.

 

Det ville ihvertfall jeg gjort om jeg hadde flyttet til et slikt land.

Lenke til kommentar
Men seriøst da. Om jeg hadde flyttet til Pakistan eller Iraq og hatt på meg slengbukser og bygd ei kirke, hva ville ha skjedd da? Jo jeg ville ha blitt drept før jeg har fått gjort noe av delene.

 

Jeg mener at om de skal flytte hit, bør de lære seg å oppføre seg sånn som oss, eller kanskje ikke HELT som oss, men prøve sitt beste for å passe inn.

 

Det ville ihvertfall jeg gjort om jeg hadde flyttet til et slikt land.

Er det ikke det som er bra med Norge, nettopp at det ikke er sånn som der.

 

Fordi de er teite, betyr det at vi må være like teite?

Men nå tviler jeg på at det du sier hade skjedd, da.

Lenke til kommentar
Det er for øvrig ekstra hyggelig om noen flagger f.eks BÅDE norsk og <insert flag here>, det er det fin symbolikk i. :)

Hvis jeg ser noen med norsk og amerikansk flagg på 17 mai får de klem.

Jøss av meg, jeg hadde det.. :blush: (Dog, en pin på jakken..)

 

Men sånn av respekt for Norge var det nok heller ikke helt bra.. Jeg ville aldri funnet på å flagge norsk July 4, i USA.. På nasjonaldagen skal man bære landets flagg, ikke et hvilket som helst annet.

Jeg mener at hvis man har begge flaggene viser det at til tross for at Norge kanskje ikke er det landet man er født og oppvokst i, kan man fortsatt elske det.

Lenke til kommentar
Er det ikke det som er bra med Norge, nettopp at det ikke er sånn som der.

 

Fordi de er teite, betyr det at vi må være like teite?

Men nå tviler jeg på at det du sier hade skjedd, da.

^^ Samme sier jeg.

 

Morsmålsopplæring på skolene er noe tull. Det er ett hinder for integreringen.

 

Egentlig ikke. Det er en fin ting at de kan få opprettholde begge målformer.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Er det ikke det som er bra med Norge, nettopp at det ikke er sånn som der.

 

Fordi de er teite, betyr det at vi må være like teite?

Men nå tviler jeg på at det du sier hade skjedd, da.

^^ Samme sier jeg.

 

Morsmålsopplæring på skolene er noe tull. Det er ett hinder for integreringen.

 

Egentlig ikke. Det er en fin ting at de kan få opprettholde begge målformer.

Morsmålesopplæring hindrer integrering jo. Elevene blir tatt ut av timen, og alle skjønner at de det gjelder, de er det noe spesielt med. I tillegg gjør dette overgangen når det gjelder hvilket sprog man skal tenke på, vanskelig. Enten man fra før av tenker på norsk, eller albansk/urdu/arabisk etc etc.

 

Selvsagt er det "fint" om de kan opprettholde begge mål, men da får foreldrene betale for dette av egen lomme, og la barna bruke av sin fritid. Vi har vel eksempelvis en kinesisk språkskole i Oslo for barn som vil holde på sin kinesiske connection.

Lenke til kommentar
Morsmålsopplæring hindrer integrering? Er du fullstendig på villspor gutt? Om de mestrer sitt eget språk er det mye enklere å lære seg norsk enn om de bare kan prate sitt eget språk. Morsmålsopplæring fremmer integrering!

Da tar du grundig feil:

 

1. En elev som går glipp av andre timer for å lære sitt morsmål, mister jo naturligvis verdifull undervisningstid.

 

2. Morsmålsundervisning er ikke gratis. Ofte må det fåes inn egne lærere som kun driver med det.. Og fra min tid på barneskolen med en albaner på hele skolen, ble det faktisk ganske mye styr.. Og billig ble det neppe..

 

3. Når du har vært i ett land i en to måneders tid, og behersker språket der nogen lunde, begynner du å tenke på dette språket. Dersom man ihvertfall klarer å holde ett "inne-språk" og ett "ute-språk" går det greiere. Dersom man skal snakke "inne-språk" på skolen, vil det bli språkelig forvirring for den stakkars innvandreren.

 

4. En elev som stadig blir tatt med ut av timen kan lett bli mobbet av andre elever.. Alle skjønner at det er noe galt med en elev som hele tiden må bli med ut..

 

5. Det finnes egne språkskoler på lørdager/ettermiddager som foreldrene for egen tid og regning kan sende barna til(på?).

Lenke til kommentar
Morsmålsopplæring hindrer integrering? Er du fullstendig på villspor gutt? Om de mestrer sitt eget språk er det mye enklere å lære seg norsk enn om de bare kan prate sitt eget språk. Morsmålsopplæring fremmer integrering!

Da tar du grundig feil:

 

1. En elev som går glipp av andre timer for å lære sitt morsmål, mister jo naturligvis verdifull undervisningstid.

 

2. Morsmålsundervisning er ikke gratis. Ofte må det fåes inn egne lærere som kun driver med det.. Og fra min tid på barneskolen med en albaner på hele skolen, ble det faktisk ganske mye styr.. Og billig ble det neppe..

 

3. Når du har vært i ett land i en to måneders tid, og behersker språket der nogen lunde, begynner du å tenke på dette språket. Dersom man ihvertfall klarer å holde ett "inne-språk" og ett "ute-språk" går det greiere. Dersom man skal snakke "inne-språk" på skolen, vil det bli språkelig forvirring for den stakkars innvandreren.

 

4. En elev som stadig blir tatt med ut av timen kan lett bli mobbet av andre elever.. Alle skjønner at det er noe galt med en elev som hele tiden må bli med ut..

 

5. Det finnes egne språkskoler på lørdager/ettermiddager som foreldrene for egen tid og regning kan sende barna til(på?).

mobbing pga dem ble tatt ut i timen?

Det var da ikke noe som jeg har opplevd, og jeg har heller ikke hørt om noen andre som har blitt mobbet.

Lenke til kommentar
Nei det spørs jo sikkert litt, spørs vel også på hvor mange som blir hentet tilsvarende ut av timen, men det kan uten tvil lett forekomme. Nå er det dog ikke eneste argument da..

nei, det er sant. Jeg fks hadde ikke morsmålsundervisning ettersom jeg ikke hadde behov for det. :) Ifølge meg så er det ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...