Gå til innhold

Patriotisme i Norge?

Anbefalte innlegg

Er skammelig at vi har et så nydelig flagg, også brukes det så sjeldent. Vi er fra Norge, da må vi faen meg vise det og! :)

Hvorfor det?

Fordi Norge er et fint land, og jeg er stolt av å være fra Norge. Hvorfor ikke vise det? Itillegg er flagget vårt utrolig fint.

For all del, kle deg i rødt hvit og blått om du liker det, personlig synes jeg det er tåplig og gir lite mening og fører fort til skrullete tilstander. Men her var det jo snakk om å kle gymsaler i flagg, forandre flaggreglene, flagge hver dag og starte skoledagen med å indoktrinere unga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men her var det jo snakk om å kle gymsaler i flagg, forandre flaggreglene, flagge hver dag og starte skoledagen med å indoktrinere unga.

Det er riktig, selvom jeg ikke ville bruke ordet indoktrinere.. (forøvrig heller ikke ungA, men det er en smakssak..)

Men du har ellers oppfattet det, selv om jeg ikke skal kle alle gymsalenes vegger, synes jeg det skal stå et stort flagg på gymsalens scene ihvertfall. Ellers helt riktig.

Lenke til kommentar

Når jeg flyttet her fra Texas i 98 kan du tenke deg at jeg ble overasket over hvor lite patriotisk folk var her. Dette var før 9/11, og alikevel hadde flagget alle hver søndag, skolene flagget både The Lone Star og The Stars and Stripes. Uansett om det regnet, snødde eller var fint var flaggene alltid der, og du visste at de kom alltid til å være der. Det ga oss trygghet.

Sist jeg var i Texas dro vi på baseballkamp, og når The Star Spangled Banner kom på reiste alle seg, tok av seg capsen/hatten, og holdt det mot hjertet. Det var store menn i cowboyhatt og businessmenn som sto, med hånden på hjertet og gråt en tåre for den vakre sangen, og for landet de elsker over alt annet.

DET er patriotisme.

Og det er en fin ting.

Lenke til kommentar

Hvordan integrerer flagging og synging? Jeg vil nå heller tro at det ekskluderer, kan ikke la fedrelandet bli besudlet av ett sotrør vet du.

Fellesskap er bra, men at det man samles om er ett tøystykke og en middels god låt synes jeg blir tåplig. Det har jo ingen substans. Og som sagt så kan en slik voldsom patriotisme fort føre til at demokratiet svekkes.

Lenke til kommentar
Når jeg flyttet her fra Texas i 98 kan du tenke deg at jeg ble overasket over hvor lite patriotisk folk var her. Dette var før 9/11, og alikevel hadde flagget alle hver søndag, skolene flagget både The Lone Star og The Stars and Stripes. Uansett om det regnet, snødde eller var fint var flaggene alltid der, og du visste at de kom alltid til å være der. Det ga oss trygghet.

Sist jeg var i Texas dro vi på baseballkamp, og når The Star Spangled Banner kom på reiste alle seg, tok av seg capsen/hatten, og holdt det mot hjertet. Det var store menn i cowboyhatt og businessmenn som sto, med hånden på hjertet og gråt en tåre for den vakre sangen, og for landet de elsker over alt annet.

DET er patriotisme.

Og det er en fin ting.

Du har forstått det SteffyBoy, du har forstått det. Det er godt å se. Jeg har tenkt de samme tankene selv, selv om jeg har bodd mesteparten av livet i Norge. Etter ett år i Florida var det overraskende å komme hjem igjen. Jeg savner fortsatt FL. Det føles som mitt hjemsted (Tampa Bay).

Har også bodd i Canada tidligere, og selv om patriotismen ikke var på topp der iforhold til FL og TX, så var det fortsatt stor overgang i forhold til flagg og slikt å flytte tilbake.

Lenke til kommentar
Hvordan integrerer flagging og synging? Jeg vil nå heller tro at det ekskluderer, kan ikke la fedrelandet bli besudlet av ett sotrør vet du.

Fellesskap er bra, men at det man samles om er ett tøystykke og en middels god låt synes jeg blir tåplig. Det har jo ingen substans. Og som sagt så kan en slik voldsom patriotisme fort føre til at demokratiet svekkes.

Negere vil jeg tro glir mye lettere inn hvis de kan samles rundt det norske flagget og synge JA, VI ELSKER, samnmen med hvite naboer. Det kalles integrering.

Flagget er NORSK, Sangen er NORSK. Vi er NORSKE. Her har vi min connection.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Negere vil jeg tro glir mye lettere inn hvis de kan samles rundt det norske flagget og synge Star Sprangled banner, samnmen med hvite naboer. Det kalles integrering.

Problemet er jo at de ikke har noen hvite naboer. . .

Og er det så innmari viktig at de føler seg som nordmenn? det er jo ikke poenget, poenget er at de fungerer i samfunnet, forstår språket osv. Om naboen min startet dagen med å hente avisa og synge ja vi elsker inntullet i ett norskt flagg ville jeg antakeligvis flyttet før jeg hadde sunget ilag med ham.

Lenke til kommentar

Negere vil jeg tro glir mye lettere inn hvis de kan samles rundt det norske flagget og synge Star Sprangled banner, samnmen med hvite naboer. Det kalles integrering.

Problemet er jo at de ikke har noen hvite naboer. . .

Og er det så innmari viktig at de føler seg som nordmenn? det er jo ikke poenget, poenget er at de fungerer i samfunnet, forstår språket osv. Om naboen min startet dagen med å hente avisa og synge ja vi elsker inntullet i ett norskt flagg ville jeg antakeligvis flyttet før jeg hadde sunget ilag med ham.

Men sett at du også var en god patriot, og snakket med ham på det vi i USA kaller en patriotisk helligdag? (I norge blir vel 17. mai enestående.. Vet ikke om andre.. Dvs, 8 mai, unionsoppløsningen, kongens fødselsdag kan jo også brukes! Hvis du tar en prat med ham og synger med ham skulder ved skulder, at dere avlegger ed sammen i nabolaget ditt, så vil han føle seg mer integrert. Norsk lærer man ved å snakke med andre. Det er poenget. Patriotisme vil gi mer naturlig innpass i et nabolag f.eks. Eller på jobb. Eventuelt skole.

EDIT: Selvsagt mente jeg Ja, vi elsker. Selvsagt.. Det var en glipp..

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Argumentene for patriotisme går på fellesskapsfølelse. Fellesskapsfølelse gjør mennesker i stand til å løfte i flokk. I prinsippet skulle jeg nok ønske at menneskene en dag kunne føle tilhørighet til jorden heller enn til en nasjon, men pr i dag har vi ikke kommet dit. Derfor er nasjonen en allright greie for å få ting gjort. Patriotisme tar jo også tid å bygge opp. Mot slutten av 1700-tallet eksisterte norsk nasjonalfølelse stort sett bare blant nordmenn i København. Det tok hele 1800-tallet å bygge opp norsk nasjonalfølelse. Å løfte i fellesskap har med både lyst og plikt å gjøre. Uten plikt svikter utholdenheten. Uten lyst svikter entusiasmen. Hva man så skal løfte i fellesskap blir en politisk avgjørelse. Patriotisme kan brukes til å føre krig eller til å bygge ut en velferdsstat. En lærdom fra forrige århundre er at internasjonale bevegelser, som sosialisme, kommunisme, fredsbevegelsen, Folkeforbundet og EU, står svakt sammenlignet med nasjonalfølelsen.

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke noe særlig patriotisk når det gjelder fotball og andre slike sommersporter. Men når det kommer til Vinter OL og andre vintersportkamper viser jeg STOR patriotisme... Jeg hopper i stolen hver gang jeg ser Norge vinner en ny gullmedalje, eller sølv for den sags skyld(men er ikke så godt som gull).. Den dagen vi ikke ligger på toppen med antall gullmedaljer(og antall medaljer generelt) i vinter OL blir en svart dag. Norge har ytet så mye på denne fronten nå i de siste OLene at det blir sikkert vanskelig å toppe dette. Derfor håper jeg at neste generasjon blir like flinke i Skihopping, langrenn, skiskyting, og alle de andre grenene som gjorde nordmenn så overlegne og så gode i de 3 siste vinter OL..

Er ikke dette patriotisk sagt vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Folk kan være så patriotiske de vil for min del, bare hold meg ute av det. Trosskapserklæring har ingenting å gjøre som plikt. Er det ikke noe man skal gjøre fordi man har lyst til det? Land of the free, righto.

Støtter meg til hylekoret som mener at det ikke er vits å idolisere landet til noe mer enn det det er - hvis vi først skal forvrenge realiteten og fornuften til de som har et annet syn, la oss innføre tvungen statsreligion.

Olethros' innlegg sa alt det jeg ønsker å si. Hvorfor ble det regelrett ignorert? Alltid kjedelig når gode innlegg ender opp på slutten av en side.

Lenke til kommentar

Olethros skrev:

Er litt skuffet over den, ja. Regnet nesten med at sleivsparket om homseparader burde gi høyreradikalerene her blod på tann, men dengang ei. Tydeligvis ikke mye tak i burgeoisie-skjødehundene her i gården...

Vel, personlig har jeg ingenting imot homser, så...?

Olethros opprinnelige innlegg, hvor han viser til Balkan, viser jo nettopp at nasjonalfølelsen er en veldig sterk kraft. Serberne satt på bruene i Beograd 24/7 og var villige til å ofre livet for å motstå amerikansk bombing/invasjon enda de ikke engang likte regimet sitt.

Om burgeoisie-skjødehundene viser til JoachimR har vel ikke han egentlig vist seg som noen sterk, norsk patriot i denne tråden. Han er og forblir en veldig sterk beundrer av USA og har vel også tidligere gitt uttrykk for at han gjerne vil søke amerikansk statsborgerskap.

Amerikansk patriotisme/nasjonalfølelse, flaggvifting og svøping i flagg til tross, mener jeg er svak og lite testet. Dette kan være en bra ting eller en dårlig ting. USA er:

Land of the free, righto.

Utviklingen på sikt går helt klart vekk fra nasjonalstaten, men den har vist seg utrolig effektiv så langt i sin levetid.

Patriotisme starter forøvrig med røttene og stedet man bor:

familien - Trøndelag - Norge

Har man svak, lokal tilhørighet er man på god vei til å bli en verdensborger. Hvilket antagelig er en bra ting, forutsatt at det nye verdenssamfunnet klarer å bygge opp like mye lojalitet som den gamle nasjonalstaten. I motsatt fall ender vi i et mega egosamfunn bestående av løsrevne individualister.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
A thoughful mind, when it sees a Nation's flag, sees not the flag only, but the Nation itself; and whatever may be its symbols, its insignia, he reads chiefly in the flag the Government, the principles, the truths, the history which belongs to the Nation which belongs to the Nation that sets it forth.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...