Gå til innhold

Patriotisme i Norge?


Anbefalte innlegg

JoachimR skrev:
Flagg er så flott! Det virker samlende, det er motiver som folk kjenner igjen hvor de enn måtte gå, og som de assosierer med noe. Det er bra!

 

Akkurat der er jeg enig. Flagg er samlende, og det norske flagget er ikke knyttet til noen bestemt, politisk retning. Det var delvis slik så sent som på 1920-tallet, da arbeiderbevegelsen fortsatt var skeptisk til 17. mai og annet borgerlig "dill", men siden 1945 har det norske flagget representert Norge. Så kan hver enkelt legge det han eller hun føler er Norge i flagget. Som kirketjener, vaktmesterassistent, i militæret og nå som hjelpepleier har jeg ofte dekorert med flagg. Jeg ser ikke noe galt med flagg. Flagg er fine, synes jeg, også andre lands flagg og regionale flagg/byvåpen.

Flagg er bra ja :)

 

Men hvor ofte har en nordmann ett fylkesflagg hjemme? (eller noe tilsvarende ett statsflagg)? Sjeldent. Selv har jeg diverse amerikanske statsflagg og candiske provinsflagg. Byflagg også. Noen er stuet på en litt bortgjemt hylle, mens de flaggene jeg knytter litt følelser til, står fremme, eksempelvis på skrivebord og databord. Det at folk knytter følelser til flagg, er viktig.

 

Norge er faktisk et meget bra land å leve i.

 

Noe annet har jeg heller ikke sagt, nettopp av den grunn jeg synes vi skal være glade i landet vårt.

 

Vi MÅ IKKE bli som Amerika! Skjønner ikke hvorfor mange beundrer Amerika.

Det er de som burde beundre OSS! Amerikanerne er jo Europas barn og deres samfunn er adoptert fra vårt samfunn.

 

Hva hadde Europa vært uten USA? Et nazistisk herredømme fra Nord-Afrika til Nordkapp?

 

Vi har uendelig mye å takke amerikanerne for. Marshallhjelpen som lot oss bygge landet opp igjen, og ikke minst, at de deltok i krigen for å hjelpe oss. Gud signe dem!

 

Vi er i grunnen ett stolt folk. La oss vise det! La oss vifte med flagg og la oss synge Ja, vi elsker! Vi kan se på nordmenn i utlandet. Den mest patriotiske 17. mai jeg har feiret, var i USA. På god annenplass ligger 17. mai-feiringen i "Norske-Clubben" i Montreal. Må vi nordmenn til utlandet for å bli patrioter? NEI!

 

GUD SIGNE VÅRT FEDRELAND OG DETS INNBYGGERE!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva hadde Europa vært uten USA? Et nazistisk herredømme fra Nord-Afrika til Nordkapp?

Sorry, men jeg er lei av å høre den klisjeen. Den er like dårlig som "Hva hadde USA vært uten Europeerne? Et gigantisk indianerreservat?"

 

Tyskerne hadde sine største tap under 2VK på Østfronten. Det stemmer at amerikanerne ga russerne mye utstyr vha "lend and lease", men russerne hadde nok greid seg uten amerikanske lastebiler og hermetisk skinke, det hadde bare tatt lengre tid. Og hvor kommer det fra at det nazistiske herredømme skulle vare til år 2004? Det kunne jo ha råtnet på rot lenge før det.

 

Ellers er nordmenn minst like partoitiske som amerikanere, men på sin egen måte. En amerikaner kaller gjerne en innvandrer som nettopp har fått amerikanske statsborgerskap for en amerikaner, mens i Norge er man fremdeles utlending selvom man er annengenerasjonsinnvandrer, snakker norsk flytende og aldri har vært i hjemlandet til foreldrene. Bare se på den patriotiske fråtsingen som foregår hver gang FN peker ut Norge til verdens beste land å bo i.

 

Det er kanskje like greit at vi slipper slikt ting :)

 

pat8.jpg

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
At russerne ville klart seg uansett er en drøy påstand. Det var ikke så mye om å gjøre at tyskernes felttog ble en suksess.

Nettopp. Sovjet hadde mennesker, ubegrenset av dem.. Men det hjelper lite mot maskingevær og tanks.. Dessuten var disse "røde-gardistene" stort sett lite opplært... Sovjet ville gått nedom og hjem de også, hadde det ikke vært for USA. :)

Lenke til kommentar
At russerne ville klart seg uansett er en drøy påstand. Det var ikke så mye om å gjøre at tyskernes felttog ble en suksess.

Nettopp. Sovjet hadde mennesker, ubegrenset av dem.. Men det hjelper lite mot maskingevær og tanks.. Dessuten var disse "røde-gardistene" stort sett lite opplært... Sovjet ville gått nedom og hjem de også, hadde det ikke vært for USA. :)

Påstanden din er kanskje riktig mtp hvordan ting så ut i 42/43 eller rundt der, men når russerne først fikk igang krigsproduksjonen sin og spyttet ut T-34'er, DPM'er og annet krigsmateriell så kjapt at tyskerne ikke var i nærheten av å matche kvantiteten til russerne så var det bare et tidsspørsmål for russerne sto i Berlin.

Lenke til kommentar

Hva hadde Europa vært uten USA? Et nazistisk herredømme fra Nord-Afrika til Nordkapp?

Sorry, men jeg er lei av å høre den klisjeen. Den er like dårlig som "Hva hadde USA vært uten Europeerne? Et gigantisk indianerreservat?"

 

Tyskerne hadde sine største tap under 2VK på Østfronten. Det stemmer at amerikanerne ga russerne mye utstyr vha "lend and lease", men russerne hadde nok greid seg uten amerikanske lastebiler og hermetisk skinke, det hadde bare tatt lengre tid. Og hvor kommer det fra at det nazistiske herredømme skulle vare til år 2004? Det kunne jo ha råtnet på rot lenge før det.

 

Ellers er nordmenn minst like partoitiske som amerikanere, men på sin egen måte. En amerikaner kaller gjerne en innvandrer som nettopp har fått amerikanske statsborgerskap for en amerikaner, mens i Norge er man fremdeles utlending selvom man er annengenerasjonsinnvandrer, snakker norsk flytende og aldri har vært i hjemlandet til foreldrene. Bare se på den patriotiske fråtsingen som foregår hver gang FN peker ut Norge til verdens beste land å bo i.

 

Det er kanskje like greit at vi slipper slikt ting :)

 

pat8.jpg

ååååååååååå! Det er sånn vi vil ha det! Og det mener jeg! Flagg på biler av store og små(vindusflagg) varianter kjempeflott.

 

Vi må som sagt vise at vi er nordmenn, integrere innvandrere på en god måte, og la både negeren og de hvitere, rope hurra sammen og synge Ja, vi elsker.

 

Er 110% enig med deg her, Joachim. Synes det er bra at folk kan f.eks. sy inn norskt flagg på buksen eller jakka! Det at folk tror du automatisk er rasist da er bare tåpelig, men dessverre sant.

Napajiri :)

 

Bare se på den patriotiske fråtsingen som foregår hver gang FN peker ut Norge til verdens beste land å bo i.

 

De har ikke jeg lagt merke til? :shrug:

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
At russerne ville klart seg uansett er en drøy påstand. Det var ikke så mye om å gjøre at tyskernes felttog ble en suksess.

Hadde ikke tyskernes felttog gått i stampe pga vinteren som kom så hadde nok historien sett annerledes ut, men etter at den tyske progresjonen begynte å halte vinteren 1941 så var løpet kjørt.

Lenke til kommentar
Ett bildesøk på "flagg patriot" gir ingen treff i Google.. Test med noen mer amerikanske søkeord, og la deg overraske...

 

Hvor var patriotismen som det var så mye av sa du?

Vel, man behøver ikke ronke til flagget og bilder av kongen for å være patriot. Jeg er norgespatriot, selv om jeg mener landet vårt er skakkjørt og imperialistisk. Jeg ville ofret livet mitt for å forsvare Norge mot den amerikanske krigsmaskinen. Men jeg kler meg ikke i rødt hvit og blått av den grunn. jeg ser ingen grunn til å ha dype følelser for en nasjon, jeg ser ingen grunn til å ha flagg overalt og synge nasjonalsangen i tide og utide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...