Gå til innhold

Patriotisme i Norge?

Anbefalte innlegg

Maken til nasjonalisme man fant i Sovjetunionen har ikke jeg sett i hvert fall.

Tror nok heller det var et resultat av samme fenomen som vises i "Fluenes Herre" ;)

Nei, det er på den annen side også fullstendig feilaktig. Fjotten gjør et poeng i å fremheve nasjonalistisk politikk fra Sovjetisk tid. Stalins planer om å gjenreise et verdensrike er helt åpenbare - se bare på størrelsen, se bare på den ekspansjonen man førte gjennom så få år. Nasjonalismen er ekstrem i Russland, og det finnes spesielt ett bestemt parti der som peker seg ut. De mener i prinsippet at russiske fotsoldater skal få vaske beina i det indiske hav, som de selv så skrekkelig formulerer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De mener i prinsippet at russiske fotsoldater skal få vaske beina i det indiske hav, som de selv så skrekkelig formulerer...

Hvis ikke jeg husker feil skriver Vladimir Sjirinovski dette i boken sin som kom ut tidlig-midt på nittitallet engang. Den gang man var redd for at mannen skulle bli Russlands neste president. Ville vel også innlemme Finland i Russland.

Ellers er det jo som du sier helt rett at det finnes mange nasjonalistiske partier i Russland, av dem som vekker oppsikt i utlandet er jo dem som bruker nazistenes røde flagg med hvit sirkel i midten og hammer og sigd inni der....

Lenke til kommentar
I f.eks. tyskland blir alle flagg (bortsett fra i forbindelse med fotball..) sett på som nasjonalistisk og små-nazistisk.

Tyskland er et spesielt eksempel. Dette var et oppgjør de nærmest var tvunget til å ta etter 2. verdenskrig, en direkte konsekvens. Det som jeg synes er trist med Tyskland i dag, er en del tyskeres redsel for å si noe som helst positivt om landet - fordi det finnes. Her finner vi en balansegang. Ekstremistiske synspunkter er alltid et trist syn. Man skal ikke lukke øynene for alt annet enn sitt land, men man burde heller ikke forakte det - på den måten blir hverdagen bare grå og trist. Det beste er en gylden middelvei, som alltid.

Men jeg gjentar: Hva tenker du om du ser en gutt med norsk flagg sydd på jakken?

Jeg tenker at personen eller hans foreldre åpenbart har baktanker med sitt valg av jakke, men ressonerer ikke umiddelbart henimot brune politiske slektskap, om det er det du tror.

Andre land igjen, synes vi vaier lite med flagg.

Norge er et ganske ubetydelig land i verdenssammenheng, som et fåtall knapt kan plassere på kartet. Hvilke land har åpent gått ut og anmodet om at vi skal krydre hverdagen med ytterligere mer flagg?

Nei vel, du tenker ikke det. Fint. Jeg tør ikke gå med norsk flagg på jakken, hverken i form av pin eller påsydd. (dog, forent norsk-amerikansk går ;) )

Hvilke land sier at vi vaier mye med flagg da? INNBYGGERE av De Forente Stater, Sambands-statene om du vil; som vi har hatt på besøk har reagert på de mange tomme flaggstengene, få flagg i oppkjøringer til hus, og få flagg hengene fra svaleganger.

GUD SIGNE VÅRT DYRE FEDRELAND!!

Lenke til kommentar
GUD SIGNE VÅRT DYRE FEDRELAND!!

Og lat det som Hagen bløma?

Innbyggere i Europeiske land, deriblant Benelux-landene, Frankrike og Tyskland er skeptiske til den norske nasjonalismen. Jeg kjenner flere som har bemerket det, og jeg er absolutt enig med dem.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke flagg (uansett hva de symboliserer), jeg har generelle problemer med å sluke "tungpatriotisme" (tenk Texas, sørstatsflagg og hylserbelter i kors over brystet med det slående slagordet "Keep them degos away from ma' corn!") uten å kaste opp. Ei heller "Jokke-patriotisme". :mrgreen:

"Sportspatriotisme", som jeg velger å kalle det, er dog bare sunt. :shrug:

Lenke til kommentar

Skal man være stolt av sitt land for å være stolt av det? Det du ønsker å innføre, Jokke, minner meg stygt om inndoktrinering og vil kun styrke den herskende klasse, er ikke værre enn å se til USA. Men misforstå meg rett, jeg er nasjonalist (ehm), jeg er FOR nasjonen fordi det i dag er en hensiktsmessig organisering av verden. Det jeg er mot er å forherlige sitt land i en slik grad du ønsker. Jeg ser igrunn ingen argumenter for hvorfor du ønsker flagg her og der og flagg meg langt opp i ræva, noe som gjør det vansklig å argumentere imot deg. Slik jeg ser det så ønsker du flagg og nasjonalsangen overalt fordi du får reisning av denslags. Jeg ber deg begrunne ståstedet ditt.

Lenke til kommentar
Det spesifikke flagget som henger i amerikanske gymsaler, altså Stars and Stripes, eller det norske flagget?

La meg gjette:

Helst det amerikanske, med norsk sildesalat.

Merk at det var Fjotten som skrev dette..

Det er ikke til å komme bort i fra at amerikanerne ble samlet av September 11. Det er vel kanskje det eneste positive dette førte med seg. Hva skal til for at nordmenn skal vise at de er glad i sitt land?

Nå gadd ikke jeg å lese olsens innelegg (les: trøtt), men da han posta minnet deg meg på følgende: Hvorfor være stolt, når jeg ikke føler jeg har så mye å være stolt av? Det finnes en million grunner til å være flau over å være nordmann.

og det finnes en million grunner til å være stolt. Det er dessuten meget bedre å være stolt, enn flau.

Jeg liker ikke flagg (uansett hva de symboliserer), jeg har generelle problemer med å sluke "tungpatriotisme" (tenk Texas, sørstatsflagg og hylserbelter i kors over brystet med det slående slagordet "Keep them degos away from ma' corn!") uten å kaste opp.

Hva er galt med flagg da, kjære venn? Personlig elsker jeg flagg. Flagg er bra. Har stående ett amerikansk bordlfagg på PC-bordet, ett norsk bordflagg på skrivebordet. Sørstatsflagget står på hyllen. Flagg er så flott! Det virker samlende, det er motiver som folk kjenner igjen hvor de enn måtte gå, og som de assosierer med noe. Det er bra!

Har du vært i Texas eller sett Fahrenheit 9/11?

Slik jeg ser det så ønsker du flagg og nasjonalsangen overalt fordi du får reisning av denslags. Jeg ber deg begrunne ståstedet ditt

Jeg er glad i mitt land, og vil se flagg. Jeg liker det, selv om jeg dog ikke får reisning. Nasjonalsang og en eventuell ed er det som skal til for å gi det norske folk et mer bevisst forhold til sitt land.

Lenke til kommentar

OKEY, Det kommer tydligere fram at du ønsker noe slikt for å styrke borgerskapets makt. En befolkning som er samlet om noe tullete som ett flagg eller annet patriotisk tull har vanskligere for å gjøre opprør mot staten siden staten er sjefolainen.

Ellers, så ser jeg INGEN argumenter bortsett fra at du synes flagg og sang er bra, fint, flott og erotisk.

Lenke til kommentar
Hva skal til for at nordmenn skal vise at de er glad i sitt land?

Det holder for meg å si at jeg er glad i Norge. Og det er ikke fordi vi har mye penger, Jern-Erna på tinget, eller europas nest høyeste pølsekonsum.

og det finnes en million grunner til å være stolt. Det er dessuten meget bedre å være stolt, enn flau.

Hva er galt med flagg da, kjære venn? Personlig elsker jeg flagg. Flagg er bra. Har stående ett amerikansk bordlfagg på PC-bordet, ett norsk bordflagg på skrivebordet. Sørstatsflagget står på hyllen. Flagg er så flott!

Jeg liker rett og slett ikke flagg, SÅ enkelt er det. Har ingenting med raddisnykker å gjøre. :)

Har du vært i Texas eller sett Fahrenheit 9/11?

Jeg har ikke sett Fahrenheit 9/11. :) Uansett vet jeg godt at jeg satte det langt på spissen på en nesten tegneserieaktig måte, det var uansett bare e nstereotyp jeg ville tegne. :)

Lenke til kommentar

JoachimR skrev:

Flagg er så flott! Det virker samlende, det er motiver som folk kjenner igjen hvor de enn måtte gå, og som de assosierer med noe. Det er bra!

Akkurat der er jeg enig. Flagg er samlende, og det norske flagget er ikke knyttet til noen bestemt, politisk retning. Det var delvis slik så sent som på 1920-tallet, da arbeiderbevegelsen fortsatt var skeptisk til 17. mai og annet borgerlig "dill", men siden 1945 har det norske flagget representert Norge. Så kan hver enkelt legge det han eller hun føler er Norge i flagget. Som kirketjener, vaktmesterassistent, i militæret og nå som hjelpepleier har jeg ofte dekorert med flagg. Jeg ser ikke noe galt med flagg. Flagg er fine, synes jeg, også andre lands flagg og regionale flagg/byvåpen.

Lenke til kommentar
Maken til nasjonalisme man fant i Sovjetunionen har ikke jeg sett i hvert fall.

Tror nok heller det var et resultat av samme fenomen som vises i "Fluenes Herre" ;)

Nei, det er på den annen side også fullstendig feilaktig. Fjotten gjør et poeng i å fremheve nasjonalistisk politikk fra Sovjetisk tid. Stalins planer om å gjenreise et verdensrike er helt åpenbare - se bare på størrelsen, se bare på den ekspansjonen man førte gjennom så få år. Nasjonalismen er ekstrem i Russland, og det finnes spesielt ett bestemt parti der som peker seg ut. De mener i prinsippet at russiske fotsoldater skal få vaske beina i det indiske hav, som de selv så skrekkelig formulerer...

Jaja, men tror nok at nasjonalismen ble forsterket pga av fiendebilder o.l. under Sovjets tid.

Lenke til kommentar

Norge er faktisk et meget bra land å leve i.

Vi MÅ IKKE bli som Amerika! Skjønner ikke hvorfor mange beundrer Amerika.

Det er de som burde beundre OSS! Amerikanerne er jo Europas barn og deres samfunn er adoptert fra vårt samfunn.

Jeg synes vi skal ha den nasjonalismen vi har i Norge. Jeg tror ikke det er sunt å være som Amerika. Se hvor mye dritt som er der da! Ihvertfall i forhold til i Norge.

I Norge har vi alt vi trenger. Og vi har en flott kultur som jeg ihvertfall er stolt av!

Dessuten har vi en meget bra regjering i Norge. Vi får alt på sølvfat og glemmer det underveis. Vi er så pirkete i Norge! Vi klager og syter på den minste ting, og samtidig glemmer vi at vi har sikkerhetsnett uansett om vi skulle falle.

Trygd, sosialstøtte.

Vi må bare innse hvor fantastisk det er å bo i Norge og ikke fokusere på den minste negative ting

Lenke til kommentar

Her i norge blir det norske flagget brukt som eit kvalitetsmerke, det norske flagget er plassert på nesten alt som vi eksporterer ut av landet. Norsk laks og andre fiskeprodukt f.eks. Vi bruker det slik fordi vi trur at utleninger vil anta at sidan produktet er norskt så er det av høg kvalitet.

Det synest eg er litt feil bruk av flagget vårt, men ellers så er flagg ein fin ting.

Lenke til kommentar

Har det på noe vis forekommet dere hyperpatrioter at grunnen til at vi i likhet med de fleste andre eurpoeere ikke vifter med flagg og gauler nasjonalsanger og andre fedrelandsforherligende slagord hele tiden er at vi rett og slett vet bedre? Uten å trekke fullstendig empiriske slutninger fra mine egne begrensede observasjoner vil jeg nå hevde at flertallet av normale oppegående nordmenn stiller seg like uforstående til nytten av den konstante flaggviftingen og "God save America"-ingen vi ser fra andre enden av atlanteren som meg.

Er det så inn i hampen vanskelig for dere å fatte at slik overdreven symboldyrking og ukritisk lojalitet til et så abstrakt begrep som "fedrelandet" - som ofte ender opp som lojalitet til den sittende regjering - blir sett på med enn viss skepsis av folkeslag som har sett størstedelen av sitt eget kontinent jevnet med jorden to ganger på et århundre mye på grunn av nasjonalisme som løp helt løpsk?

Har dere tenkt på at disse tendensene til å samles om slike symboler oftere fører til splittelse mellom folk enn samling? Er det noen av dere som husker at det en gang var et land som het Joguslavia et sted på Balkan? Før folk der nede begynte å vifte med de Serbiske, Kroatiske, Albanske og Slovenske flaggene sine, selvfølgelig. Nå er det ingen som egentlig er Joguslaver der lenger. Nå er de som kjent serbere, kroater, albanere, slovenere og montenegrinere og makedonere og faen vet hva. Det eneste de er enige med hverandre om er at bare de har livets rett, og alle andre bør utryddes eller deporteres fra deres gudegitte "fedreland" med alle midler.

Kanskje burde dere spørre dere selv om hva det egentlig er som får dere til å hige etter slike abstrakte og immaterielle symboler på felleskap og ubøyelig lojalitet. Er det et undertrykt ønske om å være en del av en bevegelse som er større enn individet? Som i filmen "The Wave" kanskje. Eller er det en trang til å innfinne seg i et ordnet hierarki hvor alle har sin plassering og rang? Som Jens Bjørnebo skrev om i "om formyndermennesket" muligens. Eller kanskje dere bare liker tøy med sterke farger som vifter i vinden? Litt som en homseparade, med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...