Gå til innhold

Patriotisme i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går i 10. klasse, og folka som sier dette er både folk med veldig lave karakterer, og tålig lav intelligens, og folk med bare 5 og 6.

 

Karakterer og intelignes kan nok ikke sammentrekkes til ett.

 

Holdningene som Thorsteinen har, tror jeg han deler med 3/4 av medelevene i klassen min. Selv folk som "Bush er teit, dreper masse folk", og driver med overforenklet USA-kritikk sier for eksempel at "Hvis møter en neger/asylsøker på gata, går jeg over på den andre siden av veien". Noen av dem er faktisk veldig sterkt imot krigen i Irak, men mener allikevel at Irakere og Arabere generelt er "onde" og de kan bare dø uansett.

 

Eeeeha! Jeg skjønner at jeg må flyte til mine sørlandske røtter :p ! Eller ikke. Men du Elyas Machera, hvor mange negere og asylsøkere har dere egentlig i Kvinesdal? :dontgetit:

 

Jeg er langt fra enig i at arabere er onde. Jeg vil dem deres beste. Av den grunn, støtter jeg opp om frigjøringen som USA foretok i Iraq. Jeg går ikke over på andre siden av gaten om jeg treffer en neger. Men det gjør jeg nok hvis han/hun er en tigger eller narkoman, eller noe annet i den klassen. At du er mørk i huden holder ikke alene. (Ville vel dessuten kun gått raskt forbi, ikke gått over på andre siden..)

 

jeg tror faktisk det bare er meg, tre kamerater av meg, og ei fra Unge Høyre som ikke har mye imot utlendinger.

 

Det er jo litt ille, selv om jeg er betenkt når det gjelder antall innvandrere på ditt hjemsted. Hyggelig at han fra UH har såpass "gode" holdninger da :) Som sagt støtter jeg ikke det du forteller at "resten" av "Kvinesdølingene" gjør. Men jeg benekter nok ikke at jeg går raskt forbi en tigger, men det har ingenting med hans opprinnelse å gjøre. Nå skal det dessuten sies at de fleste tiggerne i Bogstadveien er hvite. Og narkomane.

 

Når jeg var i Afrika oppdaget jeg hvem det var som var mest rasitiske, hvite med flere negere ansatt eller kinesere? Kinesere er per definisjon ofte rasitiske. En kineser som hadde ansvar for morgenkaffen snakket om negere som direkte undermennesker, som bare "slåss og stjal" (apropos negersangen :p ).

 

 

Piranha, la oss ta det på PM, eller om du unblocker meg på MSN :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Av samme grunn som at man regner deg som venstreorientert om du går med kaffiya, eller palestinaskjerf. Av samme grunn som at du blir oppfattet som litt rebelsk om du har ring i nesen, av samme grunn som at du gjerne oppfattes som lege hvis du går i legefrakk.

 

Det er rett og slett slik at det norske flagget (dessverre) har blitt et symbol for disse latterlige nynazistene, og derfor forbinder man nok ofte norske flagg som et symbol for dette. Dessverre. Jeg er ikke nynazist, og har ingenting mot brune menn, og kan forøvrig svært gjerne tenke meg å ha et norsk flagg på jakken min, jeg har ingenting i mot å gå med et palestinaskjerf - selv om jeg ikke er så veldig venstreorientert - og legefrakk kan hvem som helst kjøpe.

 

Symboler forbindes med grupper, det er individuelt hva man forbinder med hvem, men dessverre tror jeg det norske flagget er litt besudlet av den oppmerksomheten det får fra ymse rariteter på ytterste brune høyre.

 

Men det driter jeg faktisk i. Vær stolt av flagget, og vær stolt av å være norsk. :)

Lenke til kommentar

Nordmenn er ikke nasjonalister. Vi ofrer ikke oss for landet vårt. Nordmenn er selvgode. Jeg har ingen problemer med folk som er sikkelig fans av Norge i idrett, men jeg har problemer med folk som tror at Norge er best i alt mulig. De skal alltid forsvare Norge når vi blir kritisert, havner langt bak, etc og de drar alltid frem statistikk om hvordan Norge er så perfekt.

 

Spesielt når vi skal snakke til utlendinger. Da begynner vi å kjøre på at vi har et helsetilbud til alle, og at skolen er så bra og universitetene er så bra og at vi jobber så bra og vi forteller aldri at det faktisk finnes problemer i Norge også og at Norge faktisk ikke er best i alt mulig. Turister (studenter) jeg har snakket med har ikke fått informasjon om at det er lange køer i helsevenset, at vi har problemer med intigreringen eller at Norge havner langt bak på PISA-rankinger. Heldigvis blir de ikke lurt så lett og tror ikke blindt på hva mange nordmenn sier.

 

Amerikanerene er nasjonalister, men de fleste av dem er ikke selvgode. De færreste amerikanerene jeg møtte mente at USA var best i alt. Egentlig møtte jeg bare en person og det var en av lærerene mine som satt på en film med tittelen the best of the best, US og spredde masse propaganda om hvor fantastisk USA var.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Siden du er opptatt av å ha kilder på det en snakker om tok jeg et google-søk, da jeg fant temaet du synset rundt interessant.

 

I would rather be a citizen of my country than of any other country in the world. (IPS, 2006)

United States Strongly Agree:75% Agree:15% Total:90%

Norway Strongly Agree:30% Agree:36% Total:66%

 

My country is better than most other countries. (IPS, 2006)

United States Strongly Agree:41% Agree:38% Total:79%

Norway Strongly Agree:14% Agree:48% Total:62%

 

How proud are you of being a citizen of your country? (IPS, 2006)

United States Strongly Agree:80% Agree:18% Total:98%

Norway Strongly Agree:35% Agree:53% Total:88%

 

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsourc...ionalpride.html

I sum gir dette at amerikanere i større grad enn nordmann ikke ville ha annet statsborgerskap, at ingen land er bedre enn deres og at de er stolt av å være borger i sitt land. Legg også merke til overvekten på "strongly agree".

 

Jeg sjekket også opp kanskje mer kjente "world values surveys" og de ga også lignende svar. Spørsmålet som ble stilt var "How proud are you to be [insertnationality]"

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=406200

 

De seneste tallene en kan sammeligne der gir Norge score på 3.18, USA 3,77 og et gjennomsnitt for alle de undersøkte landene på 3.38. Altså nordmenn er under gjennomsnittet stolt, mens amerikanere er kun slått av et fåtall av land i stolthet.

 

Et interessant funn fra den undersøkelsen viser en korrelasjon på bare 0,3 mellom patriotism og duty-patriotism, dvs hvor stolt du er over å være statsborger i landet mot hvorvidt du er villig å kjempe for det.

 

Så hvem vil kjempe for landet sitt? De to unedrsøkelse gir ikke tall for både Norge og USA så et kjapt søk ga følgende tabell hvor det er brukt samme datakilde "world values survey" men tallene er gamlere(1990)

http://www.nationmaster.com/graph/lif_wil_...ght-for-country

 

Norge er i toppen hvor 90% vil kjempe for landet sitt, mens 78% av amerikanerne vil gjøre det. Du har dermed rett at graden av nasjonal stolthet henger ikke sammen med hvor villig du er til å kjempe for det, men du har satt motsatt fortegn på det. Nordmenn er ikke spesielt utpreget stolt over landet sitt eller mener det er bedre enn andre land, men de fleste ville kjempe i en krig for det. Tallene er fra forskjellige år men data fra samme periode gir Norge en stolthetranking på 3.26, altså litt høyere enn tallene jeg ga ovenfor, og USA fortsatt høyt oppe med 3,73. Det bekrefter igjen det den forrige undersøkelsen viste at korrelasjonen er svak.

 

En må også huske på at slike målinger variere da f.eks. store hendelser som Vietnamkrigen, Berlinmurens fall, 9/11 osv vil påvirke slike statistikker.

 

En undersøkelsen konkludere forøvrig at amerikans patriotisme ikke er blind-patriotisme da amerikanere kan kritisere ting i samfunnet sitt, men fortsatt elske det.

http://www.aei.org/docLib/20050630_PATRIOTISM0630.pdf

 

89% mente i 2000 at USA hadde "the best goverment system in the whole world

86% mente i 2007 at USA var "the best country in the world to live in"

79% mente i 1994 at "quality of life is better in North America than in most other advanced industrial countries"

 

Samtidig kristisere de presidenten sin, at for mange kjører med amerikanske bumber stickers, at de kriger i Irak og at landet vokser fra hverandre.( Slike tinger kjenner vi forøvrig godt igjen fra daglige norske undersøkelser hvor mange er imot regjeringen, afghanistan-engasjementet og hvorvidt eldre blir tatt godt nok vare på osv.). Dvs. at de ser mange problemer i samfunnet sitt men mener fortsatt at det meste er generelt bedre enn i andre land og er ekstremt sikre på dette.

 

Det kanskje mest interessante momentet i alle undersøkelsene var følgende spørsmål.

"The world would be a better place if people from other countries were more like Americans"

Agree strongly:14% Agree:24% Neither:33% Disagree:21% Disagree strongly:4%

Her ser vi at det er en nøytral oppfatning med en liten vekting mot å være enig.

 

Til slutt vil jeg vise noe som jeg tror er mye utbredt i mange kulturer, blandt annet her på forumet(og forsåvidt også naturlig). I overnevnte undersøkelse fra 2007 svarte 20% "completely agree" og 30% "agree" når de ble stilt følgende spørsmål: "we should all be willing to fight for our country whether it is right or wrong"

 

Jeg synes vi skal slutte å "fight whether it is right or wrong". Norge og USA er begge to gode land med variasjoner. Noen trives bedre i USA, andre i Norge. Det er ingen som er verdensmestre da verden er så fullt av mangfold at det ville vært nyttesløst å prøve å framstå som det beste(selv om noen nordmenn, amerikanere, spanjoler, canadiere, syrere osv. mener det). Norge har mye å lære av USA selv om mange på dette forumet og ellers i Norge ikke mener det, og USA har mye å lære av Norge selv om mange på amerikanske forum og ellers i USA ikke mener det. Og det skjer faktisk hver eneste dag at nordmenn og amerikanere, samt tyrkere, kinesere, bolivianere , tyskere osv. utveksler erfaring og kunnskap. Det er slik kunnskap som bringer verden videre og takk for det.

 

Jeg mener at Norge er et veldig godt land i verden, selv om jeg på dette forumet klager og setter fingeren på mange ting som jeg mener bør blitt gjort bedre her i landet. Og det at Norge er et godt land det bekrefter mange statistikker, samt turister/forskere/studenter/journalister etc. som har inngående eller overfladisk kunnskap om landet, og det må det være lov til å si uten å bli kalt nasjonalist. Og det synes jeg du også bør innse at Norge faktisk er, selv om du og jeg klager på mye her i landet. Og jeg er helt enig med deg at mange her i Norge har et snevert syn på verden og hvordan den fungere, og de må vi få lov til å irettesette. Men samtidig så viser statistikken at nordmenn i forhold til mange andre land faktisk ikke mener vi er et bedre land enn andre og i forhold til hvor bra Norge scorer på mange internasjonale målinger så sier det at vi er et relativt ydmykt folkeslag. Jeg har erfart nok av kvalmende oljesmurte nordmenn i syden som breier seg ut som verdensherrer, men jeg har også fått en stor dose med tyskere, franskmenn, argentinere, spanjoler, amerikanere og russere opp igjennom tidene som skal vise hvor fantastiske de og deres land/språk er også. Og det bekrefter reisenæringen i verden: http://current.newsweek.com/budgettravel/2...k_the_worl.html

 

Når det gjelder USA synes jeg det er et fantastisk land med utrolig mange hyggelige og forskjellige mennesker som jeg synes delvis blir urettferdig ansett av nordmenn til tider. Og et vennskap/samarbeid mellom USA og Norge er viktig for begge land, det har historien vist, og vil fortsette å vise. Og jeg håper nordmenn vil fortsette å være opptatt av dette, hvis ikke så vil det være et stort tap for Norge, da USA har gjort svært mye for verden. Personlig så skal det sies at jeg ikke bor i Norge da jeg har stor glede av å bo i et annet land og det å oppleve andre muligheter enn det Norge gir. Det burde kanskje flere hvis de har interesse i andre måter å styre et land på og er villige til å legge litt arbeid i å tilpasse seg. Men det skal ikke hindre en i å påpeke "feil og mangler" i sitt hjemland og jeg vil fortsette å være oppmerksom og takknemlig for de muligheter og goder Norge gir. :)

Lenke til kommentar

Bra post. Du må huske på at de militære systemene i Norge og USA er annerledes og dermed blir det en forskjell på svarene. Når nordmenn får en undersøkelse foran seg, da blir de ofte litt besjedne. Dermed gir de ikke svaret strongly agree, og det forandrer resultatene noe.

 

Jeg tror resultatene blir litt forandret fordi nordmenn ikke svarer likt som amerikanere (mer besjedne), det er en del som hater Norge og at en del amerikanere har ingen kunnskap om resten av verden og bryr seg ikke om slikt og det er forskjell på å mene at USA er best i verden og best på enkeltsaker. Jeg bygger det fra egne erfaringer, og jeg har sett at turister blir fortalt at Norge er så fantastisk og flott og får aldri høre noe negativt. Når jeg var i USA var det mange som fortalte meg om negative ting i USA. I tilegg hører jeg ofte utsagnet, Norge er verdens beste land fra veldig mange selv om en undersøkelse av mange puttet Norge på topp. Det er en grunn til at det var et sjokk når PISA-undersøkelsene kom først, fordi vi trodde vi hadde et godt system og forsatt benekter folk at den norske skolen er ikke i god standard (vi har god demokratiforståelse :nei: ) Det er typisk norsk å være god. Ikke sant? I USA ville ikke dette vært et sjokk, fordi de fleste som snakker om slike emner tror ikke USA er verdensmester på alt. Som sagt de er nasjonalister, men ikke selvgode.

 

Jeg har vært mye rundt om i verden, men jeg har aldri vært et sted hvor de har reklamert for seg selv i like stor grad som i Norge. Feil og mangler jeg vil refere til Norge kommer av min politiske oppfatning. Jeg ønsker ikke et norsk samfunn, fordi jeg synes ikke det er et godt samfunn. Derfor skal jeg flytte snart ut igjen og prøve noe nytt.

 

Det med selvgodhet kan illusteres fra denne lenken http://www.google.no/search?hl=no&q=norge+best&meta=

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvorenn mye jeg misliker å se flagg på klær, møbler og husdyr, og hvorenn mye jeg avskyr blind patriotisme, så er jeg stolt på staten Norges vegne. Jeg vet at jeg ikke har noen grunn til å være stolt av å være fra nasjonen Norge. Jeg kan være stolt av den kulturen jeg har, mine politiske ideer, og min moral, men jeg er på ingen måte berettiget til å være stolt over å være heldig nok til å vinne fødselslotteriet og bli plassert i Norge. På akkuratt samme måte som føler jeg meg stolt av den delen av Amerika som med glede ønsker helsereformen velkommen, på samme måte jeg kan være stolt av Sør-Afrikanerne som prøver å rydde opp i landet deres, kan jeg være stolt på vegne av de som har hjulpet til å bygge det jeg mener per i dag er verdens mest vellykkede stat. Jeg har ingen problemer med å si at Norge er langt fra perfekt, og vil med glede lære av andre land, som har kommet opp med løsninger som fungerer bedre enn de vi har i Norge i dag.

Lenke til kommentar

desverre er det blitt slik at patriot/nasjonalist/følelse = nazist!!. beklageligvis.. :( og slik jeg ser det har ikke dette landet noe selvfølelse eller livets rett i hele tatt!. vi er frinasjon og redningsmann for forbrytere fra hele verden, vi skal jo redde alle og enhver ikke sant :s

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Siden du er opptatt av å ha kilder på det en snakker om tok jeg et google-søk, da jeg fant temaet du synset rundt interessant.

 

I would rather be a citizen of my country than of any other country in the world. (IPS, 2006)

United States Strongly Agree:75% Agree:15% Total:90%

Norway Strongly Agree:30% Agree:36% Total:66%

 

My country is better than most other countries. (IPS, 2006)

United States Strongly Agree:41% Agree:38% Total:79%

Norway Strongly Agree:14% Agree:48% Total:62%

 

How proud are you of being a citizen of your country? (IPS, 2006)

United States Strongly Agree:80% Agree:18% Total:98%

Norway Strongly Agree:35% Agree:53% Total:88%

 

Når du ser på prosentane.

Er det første menn og dt andre kvinner?

 

Altså:

 

I would rather be a citizen of my country than of any other country in the world. (IPS, 2006)

United States Strongly Agree:75%(menn) Agree:15%(kvinner) Total:90% (Til smme)

Norway Strongly Agree:30%(menn) Agree:36%(kvinner) Total:66% (til sammen)

Lenke til kommentar

Jeg er takknemlig for at jeg bor i Norge. Jeg syns ikke landet Norge eller norsk kultur er "bedre" enn noen andre land eller kulturer. See the difference?

 

Å være stolt av sitt eget land og sin egen kultur er det samme som å se ned på resten av verden. Og det er latterlig imo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...