Gå til innhold

Patriotisme i Norge?


Anbefalte innlegg

Har sikkert tatt dette opp før, men klarte ikke finne noen egen tråd da jeg søkte. Uansett er det vel en tid siden..

 

Hva er det med nordmenn's nasjonalfølelse? Etter WWII var visstnok folk mye mer patriotiske enn nå.. Nå blir ikke folk patriotiske av en landskamp, langt mindre nasjonalsangen vår. Med Norsk flagg på jakken ville vel de fleste annta at du er nazist eller noe i den rettning. Det synes jeg er ille. Andre folkeslag, deriblant amerikanerne, med den smeltedigelen av "raser" dette innebærer har mer nasjonalfølelse enn oss nordmenn, et relativt homogent folk.

 

Hva feiler det norsk patriotisme? Hva har gjort at norsk flagg på jakken får folk (meg inkludert..) til å tenke nazist med en gang? Hvorfor tar vi nasjonalsangen med så knusende ro at vi ikke en gang reiser oss? Eller på fotballkamp, hvorfor roper ikke folk mer?

 

EDIT: Lure treordsgrensen.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og for dere som lurer på hva jeg mener med patriotisme;

 

Because some sporting events have been cancelled you say the terrorists have won.

The terrorists have NOT won.

We who are AMERICANS are united in our strength and our love of country. So a few games aren't played. Big deal. Did the terrorists win because Disneyland was closed for a day? I don't think so. AMERICA isn't a few ball games. AMERICA is the heart and soul of a people.

AMERICA is FREEDOM. AMERICA is LIBERTY. AMERICA is the BILL OF RIGHTS and the CONSTITUTION.

AMERICA is LIFE, LIBERTY and the PURSUIT OF HAPPINESS. AMERICA is the DREAM in a world where often is found only the nightmare.

The terrorist DIDN'T win.

After the Japanese bombed Pearl Harbor they realized that, oops, they had just awakened a sleeping tiger. We are AMERICAN. Hear us ROAR!

Puma.Catamount. Cougar. Panther. Mountain Lion. American wildcat....

Can you hear us meow? Meow as in GRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!! Maybe.............

Out of the flames of the burning inferno of the World Trade Center flew an eagle --- the eagle as phoenix of a united people, a melting pot of every race, every creed. A people who believe in LIBERTY, a people of a great nation representing FREEDOM to many enslaved people in this world. I am HONORED to have been born in this wonderful country. I am proud to be an AMERICAN. GOD BLESS AMERICA!

NO, the terrorists have NOT won. All their acts of cowardice has done has been to make us, as AMERICANS, love each other and love our country more.

 

er dette noe jeg skulle sett mer av i Norge. KJÆRLIGHET til hjemstedet sitt er utrolig viktig.

Lenke til kommentar

JoachimR skrev:

Eller på fotballkamp, hvorfor roper ikke folk mer?

 

Når det gjelder akkurat sport synes jeg nordmenn er mer enn nok patriotiske. Fjernsyn og aviser renner over av landskamper og skirenn.

 

Amerikanere er veldig opptatt av sport, og sportsbegivenheter er veldig viktige der borte, med mye flaggvifting et.c, men i forhold til folketall (det er jo enormt mange amerikanere...) vet jeg ikke om de har større arrangement enn oss europeere. Tyskland har 1/3, snart bare 1/4, av USAs befolkning, men de har da like store fotballarenaer som de største, amerikanske stadionene.

 

Vi har kanskje mer lokalpatriotisme?

Lenke til kommentar
JoachimR skrev:
Eller på fotballkamp, hvorfor roper ikke folk mer?

 

Når det gjelder akkurat sport synes jeg nordmenn er mer enn nok patriotiske. Fjernsyn og aviser renner over av landskamper og skirenn.

 

Amerikanere er veldig opptatt av sport, og sportsbegivenheter er veldig viktige der borte, med mye flaggvifting et.c, men i forhold til folketall (det er jo enormt mange amerikanere...) vet jeg ikke om de har større arrangement enn oss europeere. Tyskland har 1/3, snart bare 1/4, av USAs befolkning, men de har da like store fotballarenaer som de største, amerikanske stadionene.

 

Vi har kanskje mer lokalpatriotisme?

På landskamper sitter jo folk rolig og ser på med halvannet øye. Det er ikke noe roping av klasse når du tenker over det..

 

Når det gjelder fotballag er det nok en del lokalpatriotisme. Men se mitt eksempel over. Hvor ofte ser vi noe sånt skrevet av en nordmann?

Lenke til kommentar

JoachimR skrev:

Men se mitt eksempel over. Hvor ofte ser vi noe sånt skrevet av en nordmann?

 

Nå er ikke Norge i krig, slik USA er, da. Under andre verdenskrig skrev til og med kommunistiske forfattere patriotiske dikt om Norge.

 

Vi har 17. mai. Hverken danskene eller svenskene har noe tilsvarende. Jeg tror unge nasjoner har større behov for å vise kjærlighet til landet de bor i enn gamle nasjoner. Norge er ung som selvstendig nasjon. USA er også en ung nasjon.

Lenke til kommentar
JoachimR skrev:
Men se mitt eksempel over. Hvor ofte ser vi noe sånt skrevet av en nordmann?

 

Nå er ikke Norge i krig, slik USA er, da. Under andre verdenskrig skrev til og med kommunistiske forfattere patriotiske dikt om Norge.

 

Vi har 17. mai. Hverken danskene eller svenskene har noe tilsvarende. Jeg tror unge nasjoner har større behov for å vise kjærlighet til landet de bor i enn gamle nasjoner. Norge er ung som selvstendig nasjon. USA er også en ung nasjon.

Nei, vi er ikke i krig på samme måte. Men vi hadde da ett par norske soldater som døde. Uten at det fikk så mye oppmerksomhet i annen form enn propaganda fra venstresiden. Den norske ambassaden (og sheraton-hotellet ved siden av..) på Filipinene (hvis jeg ikke husker galt) ble sprengt i luften i fjor sommer. Vi deltar i kampen mot terror. Hvorfor tar vi ikke dette mer på alvor?

 

Og det gjelder også fotball, basket og andre publikumssporter... Hvorfor roper vi ikke mer enn det vi gjør? Vi roper jo såvidt heia Norge.. Enten det er på fotballtribunen, i slalombakker, hoppbakker, skiløyper ol. JEG VIL SE FLERE NORSKE SYMBOLER OG FLAGG!

 

Norge har 17. mai, men det er vel snart det eneste. 8. mai flagger vi knapt, og unionsoppløsningen (25?) forbigåes enda stillere. Vi burde kanskje også fjerne regelen om at flagg kun skal henge i dagslys, så ville folk skiftet ut vimplene sine med ordentlig flagg. Flagg er viktige!

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, jeg synes da nordmenn på utenlandske idrettsarrangement både maler flagget i ansiktet, tar på vikinghjelmer i plastikk (med ikke, historisk korrekte horn...) og gauler både høyt og lenge... :dontgetit:

 

17. mai er en fin begivenhet. Vi går mann av huse for å se unger spise is og pølser til de spyr. Jeg har alltid likt 17. mai. Enkelte år har jeg stått opp grytidlig for å legge ned krans på krigsminnesmerker sammen med gamle krigsgubber, som i hvert fall er to, noen ganger tre, generasjoner eldre enn meg, men jeg forstår jo at de fleste av min generasjon ikke orker drive med det i dag. Krigen fant sted lenge, lenge før de overhodet var påtenkt. Svenskene synes vi er kraftpatriotiske som har 17. mai.

Lenke til kommentar

Norge har overhodet ikke mistet nasjonalismen - på sett og vis kan vi si at den står sterkere enn noensinne. Som du selv sier, JoachimR, var oppgjøret med krigen og gjenoppbyggingen av landet en ny blomstringsfase for nasjonalismen. Dette gav folk tro på nasjonen. Dete ble ytterligere forsterket med oljeeventyret. En av de siste og svært utslagsgivende nasjonalistiske bølgene i Norge var så sent som i 1994 - OL-arrangementet plasserte Norge på kartet, og nordmenn takket i samme åndedrag nei til ethvert europeisk samarbeid i EU-spørsmålet.

 

Som Baldviking sier, den enorme og etter min mening beklagelige dekningen av sport i mediene øker fokuset på nasjonen Norge, og fjerner det fra viktige hendelser som for eksempel pågående humanitære katastrofer som i Sudan, og nå de siste ukene også i Uganda og i grenseområdet mellom Kongo og Rwanda hvor det nå blusser opp til ny krig. Det er ikke lenge siden nyheten om Solskjærs helsetilstand fullstendig dominerte nyhetsbildet. Det vitner om en ekstrem nasjonalisme. Verden stenges ute, og symboler som Solskjær skal virke samlende. Det er forferdelig trist.

 

Nordmenn veiver med flagg hvorhen de går. Dette vekker oppmerksomhet blant andre i Europa. Folk forundres over vår ekstreme bruk av det norske flagget i alle sammenhenger - på bursdager, på juletreet, på kransekaken - på alt. Oppfatningen din om at det norske flagget sjelden benyttes, er direkte feil JoachimR, og det vet du svært godt.

 

Jeg har igrunn alltid vært en motstander av nasjonalisme - ikke bare fordi det gir meg kalde gufs fra historien, men fordi det for meg er gammelmodig. Vi må åpne øynene mot verden, og ikke stenge den ute. Jeg har ingenting direkte imot det norske flagget, men det burde ikke vise seg så ofte som det gjør nå. Nasjonalsangen er definitvt ikke stort å rope hurra for - der den i verste falske toner brer seg over nasjonen en dag i mai, skrevet av en selvbestaltet forfatter hvis ord noen knapt forstår i dag.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Som Den Røde Tsar så riktig påpeker, JoachimR, er du især ikke-patriotisk ved å fremheve din sterke følelse overfor USA. En nasjonalist er opptatt av proteksjonisme og selvreisning (smak på det ekle ordet). Proteksjonismen er et brudd med USA, som baserer sin rikdom og filosofi på nettopp alt annet.

Lenke til kommentar
Vi har mye å lære fra våre naboer i øst. En troskapsed bør innføres i skoleverket her til lands.

Eksakt! Hvor mange ganger har jeg ikke foreslått troskapsed??

 

Jeg personlig liker ikke flagget pga korset, det representerer ikke meg.

 

Jeg liker ikke sport, end of story, men jeg er glad i landet mitt, Jokke, du er en elendig patriot siden du er altfor USA lapdog...

 

Hvis jeg først blir lurt med på fotballkamp, vil jeg ihvertfall få litt patriotisme inn ved at noen skriker litt! Vikinghjelmer er flotte. De skaper, særlig i utlandet, en nasjonal følelse. Dette kan også en troskapsed hjelpe på.

 

Nordmenn veiver med flagg hvorhen de går. Dette vekker oppmerksomhet blant andre i Europa. Folk forundres over vår ekstreme bruk av det norske flagget i alle sammenhenger - på bursdager, på juletreet, på kransekaken - på alt. Oppfatningen din om at det norske flagget sjelden benyttes, er direkte feil JoachimR, og det vet du svært godt.

 

I f.eks. tyskland blir alle flagg (bortsett fra i forbindelse med fotball..) sett på som nasjonalistisk og små-nazistisk. Heldigvis er det ikke slik i Norge.. Men jeg gjentar: Hva tenker du om du ser en gutt med norsk flagg sydd på jakken?

 

Andre land igjen, synes vi vaier lite med flagg.

 

Jeg er neppe den perfekte patriot, noe annet har jeg heller ikke sagt.

Lenke til kommentar
JoachimR, noe annet flott jeg alltid ser fra amerikanske skoler på TV er det store flagget som henger i gymsalen, dette vil jeg ha her i landet også!

Jeg vil ha nasjonalsangen spilt hver dag også... (selv om jeg faktisk har en lærer som innleder hver time med nettopp det ;) ) Flagg ved offentlige kontorer, rektors kontor og på gymsalens scene hjelper på nasjonalfølelsen.

Lenke til kommentar
I f.eks. tyskland blir alle flagg (bortsett fra i forbindelse med fotball..) sett på som nasjonalistisk og små-nazistisk.

Tyskland er et spesielt eksempel. Dette var et oppgjør de nærmest var tvunget til å ta etter 2. verdenskrig, en direkte konsekvens. Det som jeg synes er trist med Tyskland i dag, er en del tyskeres redsel for å si noe som helst positivt om landet - fordi det finnes. Her finner vi en balansegang. Ekstremistiske synspunkter er alltid et trist syn. Man skal ikke lukke øynene for alt annet enn sitt land, men man burde heller ikke forakte det - på den måten blir hverdagen bare grå og trist. Det beste er en gylden middelvei, som alltid.

 

Men jeg gjentar: Hva tenker du om du ser en gutt med norsk flagg sydd på jakken?

Jeg tenker at personen eller hans foreldre åpenbart har baktanker med sitt valg av jakke, men ressonerer ikke umiddelbart henimot brune politiske slektskap, om det er det du tror.

 

Andre land igjen, synes vi vaier lite med flagg.

Norge er et ganske ubetydelig land i verdenssammenheng, som et fåtall knapt kan plassere på kartet. Hvilke land har åpent gått ut og anmodet om at vi skal krydre hverdagen med ytterligere mer flagg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...