Gå til innhold

Kjøleskap............

Anbefalte innlegg

har fått tak i eit gammalt kjøleskap. Har røska ut kjølesystemet og sitter her og lurer på korleis eg skal få dette inn i kabinettet.

Kjøleribba frå kjøleskapet er ca 1 meter høgt og "kjøleboksa" frå kjøleskapet er ca 40x40x20

Har testa det og det funker flott :smile:

men korleis skal eg få dette inn i eit kabinett?!

tenkte på å ha ribba utanfor og bøye den over kabinette og klippe opp "kjøleboksa og legge den under hovudkorte men er dette nokon god ide?

kom gjerne med forslag :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er problematisk siden den kjøleren når -30 grader ( kondens ). Modifisering av fordamperen/kjøleren er også vanskelig fordi da lekkker kuldemediumet ut. Bøyer du får mye på kopperørene til fordamperen så vil metalltretthet føre til sprekker og gass lekasje.. Konklusjon: Det er ikke lett å modifisere et anlegg som er fylt med gass.

Lenke til kommentar

hmmm............. det var litt dumt altså....

men har ikkje tenkt å kjøre den til -30..

tenkte på ca 10 grader eller noko sånt...

men hadde vore kult å fått til noko sånt...

kanskje eg skal prøve å montere heile PC-en i kassa som eg snakka om :smile: hehe

andre forslag?!

Lenke til kommentar

Du fyller ikke vann, sprit etc inn i rørene... gjør du det får kompressoren veskeslag og blir knust.

Du legger den kalde delen du har nå ( fordamperen heter det ) ned i en vanntank og lar vannet sirkulere fra den tanken til kjøleblokk på cpu. Hadde vært artig å sett hva man hadde fått ut av det :wink:

Lenke til kommentar

hva med å ta disse kobber ledningen og feste dem til en kobber blokk som du så fester til cpu, tror det ville funke fint. Men hva du enn gjør ikke la gassen bare slippe ut, kontakt en kjøleskap forhandler/mekaniker ellernosånt og få han/hun til å fjerne gassen for deg. Eller bare fest den til kabbinette som først tenkt. I så fall burde du mekke et nytt kabinett fra bunnen av med to rom ett med data + et med kompressor ok slikt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 16:20, fat_guy skrev:

hva med å ta disse kobber ledningen og feste dem til en kobber blokk som du så fester til cpu, tror det ville funke fint. Men hva du enn gjør ikke la gassen bare slippe ut, kontakt en kjøleskap forhandler/mekaniker ellernosånt og få han/hun til å fjerne gassen for deg. Eller bare fest den til kabbinette som først tenkt. I så fall burde du mekke et nytt kabinett fra bunnen av med to rom ett med data + et med kompressor ok slikt.

Hadde det bare vært så enkelt :smile: Med en gang du forandrer på rørlengder, fordamper osv ( les indre volum ) så må det beregnes en ny mengde kuldemedium som skal være inni systmet. Stupeventilen ( dette tilfellet sikkert et tynt rør, kapilærrør )må også forandres legnde på, for å få rett trykkforhold mellom trykk og sugeside. Selve gassen,sikkert R12/diklordifluormetan på gamle anlegg, er ikke giftig for oss mennesker, den er kun giftig hvis den kommer i kontakt med åpen flamme, da katalyseres det en gass som tar knekken på deg.

Bare lodde sammen to rør krever endel. Bly i loddet kan reagere med kuldemediet og kan dermed ikke brukes. Når man varmer opp et kopperør så oksiderer det og det dannes et belegg som flasser av, innvendig i røret dannes dette belegget hvis det ikke brukes en dekkgass som forhindrer denne oksidasjonen. Dette belegget, som flasser av kan tette igjen strupeventilen og føre til problemer. Derfor føres det inn argon eller en annen inaktiv gass i rørene man lodder, da dannes ikke dette oksidet som skaper problemer.

Enkelt å lage til kjøling med kompressor ? Nei, det er mye man må huske på :smile: Og det jeg har fortalt om er bare å rispe på overflaten.

Lenke til kommentar

Jeg har drømt om å få tak i noe sånt lenge.

Hva mener folket om følgende:

- Få tak i et vanlig vannkjølingsystem.

- Bygg en godt issolert tank (mot kondens).

- Monter kjøleelementet fra kjøleskapet i tanken.

- Monter tank og kompressor i et spesialbygd kabinett.

- Kjøl vannet til -25 grader eller noe rundt det området.

- Overklokk noe sinnsykt and have fun.

Anborn

[ Denne Melding var redigert av: Anborn på 2002-05-02 21:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 18:43, Hondaen skrev:

Quote:

On 2002-05-02 16:20, fat_guy skrev:

.

Hadde det bare vært så enkelt :smile: Med en gang du forandrer på rørlengder, fordamper osv ( les indre volum ) så må det beregnes en ny mengde kuldemedium som skal være inni systmet. Stupeventilen ( dette tilfellet sikkert et tynt rør, kapilærrør )må også forandres legnde på, for å få rett trykkforhold mellom trykk og sugeside. Selve gassen,sikkert R12/diklordifluormetan på gamle anlegg, er ikke giftig for oss mennesker, den er kun giftig hvis den kommer i kontakt med åpen flamme, da katalyseres det en gass som tar knekken på deg.

Bare lodde sammen to rør krever endel. Bly i loddet kan reagere med kuldemediet og kan dermed ikke brukes. Når man varmer opp et kopperør så oksiderer det og det dannes et belegg som flasser av, innvendig i røret dannes dette belegget hvis det ikke brukes en dekkgass som forhindrer denne oksidasjonen. Dette belegget, som flasser av kan tette igjen strupeventilen og føre til problemer. Derfor føres det inn argon eller en annen inaktiv gass i rørene man lodder, da dannes ikke dette oksidet som skaper problemer.

Enkelt å lage til kjøling med kompressor ? Nei, det er mye man må huske på :smile: Og det jeg har fortalt om er bare å rispe på overflaten.

ehe, kanskje du ikke forstod hva jeg mente.

jeg mente med denne blokk greia til cpu at han skulle lage et spor i blokka, som passet med røra (sef er både blokka og røra i kobber eller alu)

og så lime det med termisk lim. dessverre fungerer ikke det serlig bra så derfor heller bygge et nytt kabinett som var tillpassa det dette kjøle systemet til kjøleskapet, og plasere dette i kassa.

Hvis en skulle forandre på kjølesystemet må en tilkalle fagfolk

skull.gif

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-05-04 17:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 20:57, Anborn skrev:

Jeg har drømt om å få tak i noe sånt lenge.

Hva mener folket om følgende:

- Få tak i et vanlig vannkjølingsystem.

- Bygg en godt issolert tank (mot kondens).

- Monter kjøleelementet fra kjøleskapet i tanken.

- Monter tank og kompressor i et spesialbygd kabinett.

- Kjøl vannet til -25 grader eller noe rundt det området.

- Overklokk noe sinnsykt and have fun.

Anborn

hva med å gjøre det lettere ved å kjøpe seg en kompressor og set det på vannkjølings settet.

fungerer bedre (tror jeg)

Lenke til kommentar

Anborn: Det vil fungere, et problem jeg ser er å få plass til tank + fordamper + pumpe + kompressor, inni kabinettet. Isolering av tank, pumpe og rør til cpu vil være svært viktig, slik at kjølesystemet ikke henter unødvendig varme fra omgivelsene. Jeg vet ikke hvor lave temp. en akvariepumpe kan operere i, men vet de brukes utendørs helt til isen fryser på fiskedammen. Om akvariepumpen er laget for å kunne sirkulere sterk glykolholdig veske er også et spørsmål, kraftige saker det der. Vannet må tilsettes glykol for ikke fryse ja.. sikkert i en 50/50 løsning, må vel se på en tabell. Dette er mye enklere enn å bygge om hele kompressorsystemet, billigere også. Men du må finne en kompressor som klarer hente ut varmen, og mer til. Husk at varmen fra cpu + varme hentet fra omgivelsene skal ut kondensatoren ("radiatoren") til kompressoranlegget. Du får det varmt på rommet om sommeren :wink:

Hadde vært artig om noen hadde giddet gjøre dette :smile:

Lenke til kommentar

Det skal da i "PRINSIPP" kunne bruke radiatoren som du bruker i hvilket som helst vannkjølt system + ein kompressor så skal du kunne ha eit MiniFrys eller Minikjøleanlegg ... det er berre noen minus .. når du har HARDLODDA alle kobberrøra inne i PC-en sammen til eit lukka system så skal du fylle på F12 eller FREON å til dette kreves det utstyr .. du skal ha FreonFlasker å utstyr til å fylt dette systemet ... å kjøpe ein ny kompressor er heller ikke billig ... du kunne jo ha brukt ein som du finner i eit kjøeskap, men dette vil da kreve at du da ikkje slipper ut freongassen ovs. å koble på igjen alle rør ovs. Inne i PC-en å så HardLodde dette til rørsystemet som du har i PC-en ... dette er jo en tidkrevende prosess , å jeg tviler du kan spare så mye på det ... Vist du har ein kompis som gåt KjøleMontør på VGS. eller noe så kan du lik så godt kjøpe deg ein VapoChil ferdig montert ... Da slipper du allt dette med utstyr ovs. for å kjøre neg ein kompressor i kjøleskapet for å så kjøre oppigjen systemet i PC-en ... Du går med andre ord inn på ting du aldri i grunnen bør fingre med for mykje uten at du har VIRKLIG peiling på kjølesystemer ... du bør i grunnen slå deg i lag med ein som kan "Faget" å veit hva han gjør ... ein slik person vil da også kunne vite om plasser der du kanskje kunne få lønt det utstyret som skal til for å kunne gjere slikt mulig ... for min eigen del så ville jeg ha holdt meg til Vannkjøling på vanlig måte + eit PeltierElement ... Dette burde holde + at det ville ha vert billigere enn alt dette med Kompressor, Ny Freon gass ovs.

Lenke til kommentar

Det skal da i "PRINSIPP" kunne bruke radiatoren som du bruker i hvilket som helst vannkjølt system + ein kompressor så skal du kunne ha eit MiniFrys eller Minikjøleanlegg ... det er berre noen minus .. når du har HARDLODDA alle kobberrøra inne i PC-en sammen til eit lukka system så skal du fylle på F12 eller FREON å til dette kreves det utstyr .. du skal ha FreonFlasker å utstyr til å fylt dette systemet ... å kjøpe ein ny kompressor er heller ikke billig ... du kunne jo ha brukt ein som du finner i eit kjøeskap, men dette vil da kreve at du da ikkje slipper ut freongassen ovs. å koble på igjen alle rør ovs. Inne i PC-en å så HardLodde dette til rørsystemet som du har i PC-en ... dette er jo en tidkrevende prosess , å jeg tviler du kan spare så mye på det ... Vist du har ein kompis som gåt KjøleMontør på VGS. eller noe så kan du lik så godt kjøpe deg ein VapoChil ferdig montert ... Da slipper du allt dette med utstyr ovs. for å kjøre neg ein kompressor i kjøleskapet for å så kjøre oppigjen systemet i PC-en ... Du går med andre ord inn på ting du aldri i grunnen bør fingre med for mykje uten at du har VIRKLIG peiling på kjølesystemer ... du bør i grunnen slå deg i lag med ein som kan "Faget" å veit hva han gjør ... ein slik person vil da også kunne vite om plasser der du kanskje kunne få lønt det utstyret som skal til for å kunne gjere slikt mulig ... for min eigen del så ville jeg ha holdt meg til Vannkjøling på vanlig måte + eit PeltierElement ... Dette burde holde + at det ville ha vert billigere enn alt dette med Kompressor, Ny Freon gass ovs.

Lenke til kommentar

Hondaen: Må bare innrømme at jeg ikke har særlig peiling på kjøleskap og den slags. Når vi snakker om kompressoren mener vi den svarte runde "saken" som står i bunnen på baksiden av kjøleskapet med tilkoblet "kjøleribbe" som dekker hele baksiden av skapet? I så fall; holder ikke den som er på kjøleskapet fra før? Og for oss overklokkere; går det rett og slett ann å overklokke et kjøleskap ved å skaffe en større/mer effektiv kompressor? Det vil vel føre til masse vanskelige omkoblinger og påfylling av nytt kjølemedium osv...?

Anborn

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å bruke et demontert kjøleskap, tror jeg det blir vanskelig å gjøre på noen annen måte enn å bruke kjøleskap-kondensatoren (eller hva nå den kalde platen heter) til å avkjøle vannet fra et vannkjølingssystem. Da slipper du å fikle med noe som ikke bør fikles med.. :smile: Jeg tror det vil være enklest, og ytelsen i et slikt todelt system er sikkert heller ikke å forakte..

Hvis du i tillegg setter på en heftig peltier på prosessoren, tror jeg dette kan bli riktig så vellykket! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 23:46, Anborn skrev:

Hondaen: Må bare innrømme at jeg ikke har særlig peiling på kjøleskap og den slags. Når vi snakker om kompressoren mener vi den svarte runde "saken" som står i bunnen på baksiden av kjøleskapet med tilkoblet "kjøleribbe" som dekker hele baksiden av skapet? I så fall; holder ikke den som er på kjøleskapet fra før? Og for oss overklokkere; går det rett og slett ann å overklokke et kjøleskap ved å skaffe en større/mer effektiv kompressor? Det vil vel føre til masse vanskelige omkoblinger og påfylling av nytt kjølemedium osv...?

Anborn

Raskt om oppbygning:

Kompressoren er den svarte runde saken ja :smile: Gassen går ut fra den kompressoren og inn på kondensatoren ( "kjøleribbe" ). Så går det et rør fra kondensatoren til strupeventilen, ofte et tynt langt rør, kalles kapilærrør. Strupeventilen munner ut i fordamperen. Fordamperen er den delen som blir kald. Så går det et rør fra fordamperen til et tørrefilter, dette er en klump med silikagel inni; fjerner vann fra gassen..vann i gassen tetter igjen strupeventilen, derfor er det viktig at det er svært lite med vann inni systemet. Røret videre fra tørrefilteret ned til kompressoren igjen.

Raskt om virkemåte:

Kompressoren trykker sammen gassen, da blir det høyere trykk og varme dannes ( tenk på at en sykkelpumpe blir varm når du pumper ). Denne varme gassen, som nå er under høyt trykk blir avkjølt i kondensatoren, varmen går ut til omgivelsene. Hva sitter vi igjen med nå ? Jo vi har gass under høyt trykk som er blitt kondensert til veske. Neste steg er strupeventilen, den gjør at trykket minskes og vesken koker, ja den pleier faktisk koke med -30 grader ( dette er forskjellig fra kuldemedium til kuldemedium ). Når vesken koker så trekker den til seg varme. Krever varmeenergi for å gå fra veske til gass. Når vesken koker, så blir det dannet gass igjen ja.. denne gassen går gjennom tørrefilteret, som fjernet vannet i gassen, fra tørrefilteret går gassen videre til kompressoren som igjen trykker sammen gassen...da får vi ut igjen varmen vi hentet når kuldemediet kokte :smile: :smile:

(overklokke et kjøleskap ? Du trenger større kompressor og større volum på rør osv.. liten vits siden alt er avstemt nøyaktig for å fungere )

Håper du ble litt klarere nå, hvordan dette fungerer :=)

Lenke til kommentar

Så at på Vapoen er det noen som heter kondensator, er dette en slags kondens fjerner?

--------------------------------------------------

Jeg tror du må isolere kabinettet ditt i hvertfall,

eller bare bygge inn hele pc`en inn i kjøleskapet..

[ Denne Melding var redigert av: Klette på 2002-05-04 17:00 ]

Lenke til kommentar

Kondenseren er den som gir fra seg varme, det er den svarte "metallgrillen" bakpå kjøleskapet, den går det væske igjennom (som er blitt komprimert i fra gass av kompressoren). Evaporatoren er kjøleplata inni kjøleskapet, den går det gass igjennom og den tar til seg varme.

Dersom en har demontert et kjøleskap og skal ha evaporatoren i en vanntank, så bør den tanken isoleres utenpå, slik at den tar til seg minst mulig varme utenfra.

Det enkleste er å la kjøleskapet være inntakt og bare ha en tank med vann og frostvæske inni som en har evaporatoren oppi, og har vannpumpe og slanger oppi den tanken og kobler som vanlig vannkjøling (Det er dette jeg skal gjøre med et gammelt kjøleskap jeg fant).

I denne tråden er det mye info om kjøleskapskjøling http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.p...&threadid=66635 , les gjennom den, så forstår du en god del mer (jeg ble i alle fall endel klokere etter å ha lest/klikket på linker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...