Gå til innhold

Potensiel lynskade i PCen?

Anbefalte innlegg

I dag lynte det og tordnet noe voldsomt i stavanger. I farta glemte jeg å skru av PCen. Etter en stund merket jeg at den hadde rebootet seg selv, og startet noenlunde normalt opp.

Når jeg gik i win xp var bakgrunnsbildet helt vridd, og jeg kom ikke inn på noen disker\kataloger\filer, fikk ikke starta my computer heller.

Jeg skrudde av PCen, tokl sikringen i sikrings skapet, og ventet til lyne og torden var over.

Når jeg nå har starta PCen, oppfører seg den som normalt, bortsett fra at den booter når den finner det for godt. kjører jeg 3dmark 03 testen, rebooter den.

Skal teste andre applikasjoner og spill senere, men jeg tror nok noe er galt.

Spørsmålet mitt er hva? Disk, hovedkort, RAm, CPu ?

Vennligst ingen: "duh, skru av pcen, ha overpsennings vern" osv. Jeg sliter skikkelig, og trenger ikke etterpåklokskap, heller gode råd :)

V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere uheldige i dag..en kamerat er på vei med sin pc ned til meg nå.

Svart skjerm..bor i haugesund..

Har selv lynvern så det gikk fint hos meg..

Har du flere rambrikker i maskinen så kan du først prøve å plukke dei ut og kjøre 1 og en..

Lenke til kommentar

Kan godt være at du har fått en lynskade. Det første du bør få på det rene er hvor problemet ligger. At den rebooter ved 3dmark testen er et godt ugangspunkt, den kan du bruke til å sjekke. Hvis du ikke har reserve deler selv, bør du prøve å alliere deg med noen som kan låne deg deler/PC. Strømforsyninga er noe av det første du bør sjekke. Jeg har vært borti at lynnedslag kan ødelegge flere enn en komponent, så ideelt sett burde du sjekke dine deler på den andre maskina.

Hvis delene dine er skadet, ligger det an til nytt innkjøp. Hvis problemet ditt ligger på hardisken, evt. software er det litt mer mikk makk å finne ut av (f.eks. installere alt på nytt)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...