marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Vi har akkurat flyttet inn i en leilighet i underetasjen hos vår nye "landlord". Hun vil gjerne dele internett med oss, og i den forbindelse lurte jeg på om anbefalinger går på trådløst eller kabel. Jeg regner med at hun betaler for alle utgifter i forbindelse med nettet, men hva behøver jeg for å fordele internettet? For jeg regner med at det sikkert kommer til å bli en del fildeling, tvtitting over nettet, og litt gaming, slik at nettet kommer til å bli brukt ganske flittig, av begge parter. Hvordan kan jeg sette opp nettet på en slik måte at jeg får fordelt nettet mest mulig rettferdig (det vil si 65 % til meg, og 35 % til henne :-) )?. Hva trenger jeg å kjøpe inn? Hvis det skal være trådløst, trenger jeg en ruter, men siden dette er et murhus, trenger jeg en kraftig ruter, eller forsterker ned til oss i underetasjen. Hva kjøper jeg da? Hvis jeg skal ha kabel, trenger jeg fortsatt en ruter, men også en tp-kabel?, og den må jo eventuelt være på 15-20 meter minimum. Hvor mye kommer det til å kostè? Det hadde vært veldig fint med tilbakemeldinger om råd og tips. På forhånd takk -b- Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) For å fordele trafikken så finnes det vell 3 forskjellige metoder: 1 Switch med management 2 Sette opp en linux boks som router med f.eks Clarkconnect 3 Innstallere et program alá Nettlimiter på alle maskinene og bruk en switch med router Løsning 1 er dyrest, løsning 2 er best til ditt bruk for da har du jo firewall og masse andre kjekke funksjoner, løsning 3 er lettest og fungerer (jeg bruker en slik løsning hjemme) Siden det er et mur hus så kan det vell bli litt vanskelig og mye jobb å borre hull til TP kabel så trådløst må vell være tingen. Endret 19. august 2004 av phoen|x Lenke til kommentar
joker Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Hvis du velger bluecom får du jo opptil 3 ekte ipadreser da trenger du bare en hub eller switch eventuelt netlimiter for og begrense bånnbreden .. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Personlig ville jeg foretrukket kabel, spesielt siden det er et murhus. Mur DREPER signalene - og her hos meg har jeg aldri klart å få WLAN'et stabilt. Siden du skal kjøre mye trafikk, ville jeg helt klart gått for en kabelbasert løsning. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) En hardware router med QoS er vel den beste og enkleste løsningen. Begynner å komme en del "billige" routere med sånn funksjonalitet i dag, men jeg har ingen spesifikke å anbefale siden jeg ikke har vært noe borti dem. Kanskje noen har noe erfaringer? Endret 19. august 2004 av TheBoz Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Er det noen som har tips om en switch med ruter (?!?) som er noenlunde billig? Jeg må i tillegg ha kun en ip-adresse ut. Det finnes jo de som ikke liker at mange maskiner er på en adresse. Netlimiter er en god ide. Det er vel gratis, er det ikke? Trickset er vel egentlig at jeg er litt bekymret for at jentungens mp3-nedlasting i overetasjen skal påvirke min maniske avhengighet av battlefield 1942 :-) Eller andre tjenester som innebærer stor virksomhet av opp- og nedlasting... Hvis jeg skal kjøre kabel hva må jeg ha da? En ruter / hub som kan fordele signalene, og en veldig lang krysset kabel ned til min maskin i underetasjen? Hvordan blir sikkerheten ivaretatt, da jentungen i overetasjen sikkert installerer kazaa media desktop og annet dritt? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Bare en liten kommentar til netlimiter, den er utrolig enkel å deaktivere, og dermed komme rundt begrensningen. Men om du stoler på personen så er jo det en grei nok løsning det.. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Personlig ville jeg foretrukket kabel, spesielt siden det er et murhus. Mur DREPER signalene - og her hos meg har jeg aldri klart å få WLAN'et stabilt. Siden du skal kjøre mye trafikk, ville jeg helt klart gått for en kabelbasert løsning. Kabel basert er det beste, kan jo ha gbit lan også som alternativ. Ikke at jeg bryr meg, men er det lov å dele med naboen? Har en kamerat som konstant bruker internett forbindelsen til besteforeldrene sine som bor over veien til å surfe og sjekke mail med gjenom trådløst LAN Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Personlig ville jeg foretrukket kabel, spesielt siden det er et murhus. Mur DREPER signalene - og her hos meg har jeg aldri klart å få WLAN'et stabilt. Siden du skal kjøre mye trafikk, ville jeg helt klart gått for en kabelbasert løsning. Har du noen gang borret i et murhus? Det er et slit! Snakker av erfaring. Jeg ville laget et slikt opp sett: Internett <--> Asus WL 500G <--> Asus WL 330B <--> Din PC | "Landlord PC" Sett opp WL 500G i et vindu i andre etasje og WL 330B i et vindu i kjelleren. På den måten slipper du å borre i mur. Dette forutsette jo at begge AP'ene er på samme side av huset, for mur/betong dreper virkelig signal styrken. Du kan jo også strekke en kabel på yttersiden via lufteventil eller borre i vinduskarmen. Bare en liten kommentar til netlimiter, den er utrolig enkel å deaktivere, og dermed komme rundt begrensningen. Men om du stoler på personen så er jo det en grei nok løsning det.. Nå er det jo snakk om at jenta i over etasjen er snill nok til å dele internett linje som hun betaler for så hvis hun vil deaktivere den en stund så skulle jo det bare mangle. Dette er uansett noen jeg syns det burde diskutere å bli enig om på forhånd. Hvis bono_head merker at han ikke får "sin del" av linjen så er det jo ikke værre enn at han tar en prat meg jenta. Men så lenge han ikke betaler noe av regningen så syns jeg ikke har kan komme å kreve noe som helst. Endret 19. august 2004 av phoen|x Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 phoen|x- Borre i mur og betong tungt? Right tools for the job mann! Nytter ikke pirke med batteridrevet drill og treborr da hehe. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) phoen|x- Borre i mur og betong tungt? Right tools for the job mann! Nytter ikke pirke med batteridrevet drill og treborr da hehe. Slagdrill og murbor, men fremdeles tyngre enn å sette opp et trådløst system Edit: Var riktig nok et litt sløvt bor.. Endret 19. august 2004 av phoen|x Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Er det noen som har tips om en switch med ruter (?!?) s Ruter med switch iallefall. Switch er en layer2 sak, ruter er en layer3 sak. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Nå er det jo snakk om at jenta i over etasjen er snill nok til å dele internett linje som hun betaler for så hvis hun vil deaktivere den en stund så skulle jo det bare mangle. Dette er uansett noen jeg syns det burde diskutere å bli enig om på forhånd. Hvis bono_head merker at han ikke får "sin del" av linjen så er det jo ikke værre enn at han tar en prat meg jenta. Men så lenge han ikke betaler noe av regningen så syns jeg ikke har kan komme å kreve noe som helst. Tror du missforsto litt nå. Programmet netlimiter må ligge på maskinen som skal begrenses, så om han skal ta hele linja så kan han bare deaktivere programmet. (altså hos dere om jeg har forstått det riktig..) Endret 19. august 2004 av TheBoz Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Tror du missforsto litt nå. Programmet netlimiter må ligge på maskinen som skal begrenses, så om han skal ta hele linja så kan han bare deaktivere programmet. (altså hos dere om jeg har forstått det riktig..) Jeg har ikke misforstått noe, brukes NetLimiter selv. Har brukt det i snart 1 år. Det må jo selvfølgelig innstalleres på begge maskinene og de må bli enig om hvor mye av linja hver skal ha. Selv om han deaktiverer NetLimiter så betyr det ikke at han får hele linja, hvis hun oppe sitter å makser ut "sin del" av linja så bli ikke den båndbredda automatisk tildel bono_head Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Drev og tittet hos naboen min i går, og har bestemt meg for at det ikke blir noe deling av internettlinje. Det var rimelig tykke vegger med mur å bore igjennom, og med min elektriske tannbørste, vil det være vanskelig, og ta altfor lang tid. Nå har jeg bestilt meg adsl gjennom nextgentel, og håper de ikke vil bruke så altfor lang tid før de har installert det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå