reset Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Går utfra du tenker på Knoppix / Snøfrix o.l distroer. Helt korrekt det du sier, men grensesnittet kan ofte virke veldig tregt, da info skal lese fra en CD og ikke en harddisk. Oppstarten kan og være veldig treg, avhengig av hardware. xcomiii, Dette skal ikke være en arbeidsstasjon, boksen skal konfigureres og stå i fred. Min erfaring er at en cd-rom basert distro starter raskt nok, typisk 30-45 sec og med en oppetid på 200 dager glatt -er noen sekunder ekstra i oppstarten noe jeg er villig til å tåle. Grensesnittet tregt? Hvordan da? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 En ting å være oppmerksom på om du skal kjøre serversoftware på en windows 2000-box er at du må kjøre server-versjoner. Pro duger ikke. Windows 2000 Pro og windows XP har begrensninger på hvor mange nettverkstilkoblinger man kan ha (både TCP/UDP og SMB-tilkoblinger). Tror de CS og Q3-serverne våre begynte å kutte ut ved rundt 14-15 brukere tilkoblet..... Og for Guds skyld: det er enklere å stappe inn en CD med Clarkconnect og installere det på en router enn det er å surre med en Windows 2000 box med Remote Access. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 hmm, er du så sikker på det.. jeg har KUN erfaringer fra windows. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 hmm, er du så sikker på det.. jeg har KUN erfaringer fra windows. Er nettopp derfor jeg sier det. Tviler på at du har lekt alt for mye med Remote Access i Windows Server. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 øhm ehm NEI!! men clarkconnect, hva er det? og jeg vil fremdeles ha pc'en til å dele ut IPer, skal vi kjøpe på ekstra firewall og sånn blir det dyrere Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) www.clarkconnect.org er en linuxbasert firewalldistro som har innebygget: firewalling (doh) DHCP webserver DNS-proxy packetshaping (båndbreddebegrensning) FTP og SAMBA-server (SAMBA == SMB == Windows Fildeling) All administrasjon av den foregår i et oversiktelig webbasert administrasjonssystem. Edit: hardwarekravet er vel rundt 200MHz. Jeg har kjørt en tidligere versjon på en 133MHz med 128MB RAM og på webtjenesten var det til tider rundt 200 samtidige besøkende.... (webserver for et dataparty med 150 deltagere; akkurat rundt billettslipp ol. var det ganske mange besøkende) Endret 21. august 2004 av laaknor Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 men det forutsetter jo at du har linux, og når vi skal kjøre gameserver, filserver og filmvisning på samme maskin kan det bli litt trøblete? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) men det forutsetter jo at du har linux, og når vi skal kjøre gameserver, filserver og filmvisning på samme maskin kan det bli litt trøblete? Hvis det er CS server (som du har nevnt) du skal kjøre + filserver + filmvisning så funker linux vel så bra som windows, for å ikke si bedre. Linux er en populær platform å kjøre CS server på. Samba filesharing funker knallbra mot windows og linux klienter. Filmvisning? Hva du mener? Spille av PÅ boksen eller streame ifra? Uansett, det funker bra. Siden du i tillegg skal kjøre router og slikt så er og blir linux det beste valget. Endret 21. august 2004 av johneinar Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 men det forutsetter jo at du har linux, og når vi skal kjøre gameserver, filserver og filmvisning på samme maskin kan det bli litt trøblete? gameserver og filserver på samme box har jeg prøvd før. Aldri hørt gaymerne skrike så mye som når pingen gikk opp i over 1000 fordi noen fant ut at de skulle dra over en film. Gjett hvor stabil pingen dems ble når alle 200 deltagere fant ut om at serveren hadde 250GB med splitter nye filmer (dette er 3 år siden, vanlige var toppen 40GB pr. maskin) Man _MÅ_ ha forskjellige maskiner til ting. Alt på en maskin går dårlig. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 kan jo ha bra hw da! 3ghz cpu og 1gb dual-ram er jo litt bedre enn 486 Lenke til kommentar
reset Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 kan jo ha bra hw da! 3ghz cpu og 1gb dual-ram er jo litt bedre enn 486 Det hjelper ikke en dritt.. Ta til fornuft skaff mer hardware og avlutt tråden. Det er grenser for hvor mange ganger det skal være nødvendig å si de samme tingene. Problemet ditt er at du har et litt feil bilde på hvordan ting fungerer, og du håper på å finne et svar som bekrefter det bildet du ser for deg. Det eneste som gjenstår nå er at du enten tar det som blir sagt for god fisk, eller at du prøver begge deler.. trust me.. jeg vet hvordan begge scenarier ser ut i praksis, og jeg vet hva som går og ikke går. 1 stk Filbox + 1 stk MultimediaBox + 1 stk FW/GW box = En bra løsning som holder på sikt 1 stk alt-i-ett-box = Kommer aldri til å bli bra.. Ikke meninga å virke irritert, men noen ganger er behovet for å si ting i klartekst sterkere enn andre.. Lykke til, og meld tilbake hvordan ting utvikler seg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 øhm ehm NEI!! men clarkconnect, hva er det? og jeg vil fremdeles ha pc'en til å dele ut IPer, skal vi kjøpe på ekstra firewall og sånn blir det dyrere Skaff deg en gammel P200 med 64 eller 128MB RAM og kjør smoothwall eller Clarkconnect som router, brannvegg og DHCP-server. Ekstremt stabilt, svært enkelt og sette opp og bruke og koster kr 0,- hvis du har maskinen og to nettkort, krever ingen skjerm eller tastatur under drift i og med all konfig er webbasert. Greier du ikke og sette opp disse så kan du hvertfall bare glemme og sette opp en winserver på skikkelig vis. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Må bare slenge meg med på det reset sier. Trådstarter må forstå at det å kjøre kun EN pc (uansett hvor mange GHz du pøser på med) er og blir er dårlig valg. 2 server'er er det man må gå for, evt 3 om man har hardware for det. Tenkte også på en fine konklusjonen som reset kom med. Den belyser mange av trådende på forumet: a) en bruker starter en tråd der han forventer å få bekreftet det han tror er rette veien å gå. b) han får et svar helt ulik det han forventer c) han klarer ikke innse at han har et litt feil bilde av problemet / har tatt feil. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 øhm...ehmm....jaaa jooo Lenke til kommentar
kamus Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 kan jo ha bra hw da! 3ghz cpu og 1gb dual-ram er jo litt bedre enn 486 Det hjelper ikke en dritt.. Ta til fornuft skaff mer hardware og avlutt tråden. Det er grenser for hvor mange ganger det skal være nødvendig å si de samme tingene. Problemet ditt er at du har et litt feil bilde på hvordan ting fungerer, og du håper på å finne et svar som bekrefter det bildet du ser for deg. Det eneste som gjenstår nå er at du enten tar det som blir sagt for god fisk, eller at du prøver begge deler.. trust me.. jeg vet hvordan begge scenarier ser ut i praksis, og jeg vet hva som går og ikke går. 1 stk Filbox + 1 stk MultimediaBox + 1 stk FW/GW box = En bra løsning som holder på sikt 1 stk alt-i-ett-box = Kommer aldri til å bli bra.. Ikke meninga å virke irritert, men noen ganger er behovet for å si ting i klartekst sterkere enn andre.. Lykke til, og meld tilbake hvordan ting utvikler seg. Er helt enig med Reset i denne summeringen. Jeg har kjørt Smoothwall i oppsett for klubber og den fungerer helt greit. Kjørt den på en pentium 233 med 128MB RAM, fungerte fint som snus med 30 brukere. Hiver du inn en boks for fildeling og en for gaming så er dette det ultimate oppsettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå