Gå til innhold

Geforce 6800 SLi Benchmarks?

Anbefalte innlegg

Tusen takk til Simen1.. han vet hva han snakker om =)

Det er det Alienware også sier:

Det gir en forbedring på opptil 100%

Det vil si at det vil ta langt over et år før det finnes single kort som kan f.eks slå Gf 6800 SLi... Rettere sagt 18 måneder, i følge moores lov.

SLi vil slå an!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SLi vil slå an!

Ganske usannsynelig at dette vil slå an.

Gjett hva det vil koste?!?

2 x 6800ultra 10k +

2 x 6800GT 8k +

2x 6800nu 5-6k+

Disse prisene er jo avskrekkende.

nVidia vil ikke tjene veldig mye på dette.

Det er jo middel klasse kort de tjener mest på.

Lenke til kommentar
men SLi løsningen til 3dfx var vaporware, noe som ikke kjennetegnes av dårlig ytelse, men av at det var ca. 8 stykker i verden som fikk brukt det. Og den gangen var det også slik at 2 voodoo kort i tospann, likevel ble knust 6 måneder senere av geforce3 serien.

trenchypost: Nå vet du ikke hva du snakker om... Voodoo2 kortene til 3Dfx kunne kjøre i SLI, det fungerte GLIMRENDE, jeg hadde to stykker selv, og mang, mange andre gamere hadde det. Det var før GeForce3 var påtenkt... Var rundt RivaTNT tider... To Voodoo2 i SLI var nesten like raskt som et Voodoo3

2 x 6800ultra 10k +

2 x 6800GT 8k +

2x 6800nu 5-6k+

Også kan du ta med følgende:

2 x 6600GT 4k (omtrent samme pris som to Voodoo2 kostet)

Lenke til kommentar
Raptor' date='20/08/2004 : 22:39']

2 x 6800ultra 10k +

2 x 6800GT 8k +

2x 6800nu 5-6k+

Jeg har også hørt noen rykter om at maskinvare har en tendens til å synke i pris. Og som en vis mann skrev her i tråden, så er det jo genialt for dem som kjøper f.eks et 6800 nå, og om en stund når det skjermkortet begynner å bli treigt, så kan man bare kjøpe seg et ekstra og få mye mer ytelse istedenfor å måtte kjøpe et helt nytt og enda dyrere kort :-)

Lenke til kommentar
Raptor' date='20/08/2004 : 22:39']

2 x 6800ultra 10k +

2 x 6800GT 8k +

2x 6800nu 5-6k+

Også må vi huske på prisen for SLI-broen da, ikke avskrekkende men den blir på ca 250kr

Men når man har råd til 2x skjermkort, så blir det bare småpenger.

Lenke til kommentar
Og som en vis mann skrev her i tråden, så er det jo genialt for dem som kjøper f.eks et 6800 nå, og om en stund når det skjermkortet begynner å bli treigt, så kan man bare kjøpe seg et ekstra og få mye mer ytelse istedenfor å måtte kjøpe et helt nytt og enda dyrere kort :-)

:yes:

Takker forresten :p

Lenke til kommentar

2x 6600 kan ta knekken på noken av 6800-korta, det er det som er så genialt. Men eg lurer litt på korleis overklokking vil fungere på SLi, om man kan ha asynkrone frekvenser på dei to korta, om det lønner seg mest å ha høg klokk på 16x-porten i staden for 8x osv.

Blir interessant med en test.

2x 6800 ultra er regelrett sløsing av peng, spør du meg.

Lenke til kommentar
2x 6600 kan ta knekken på noken av 6800-korta, det er det som er så genialt.

2x 6600 SLi vil eige alt av 6800 korta heeeelt uten problem.

Altså, det eier jo ikke alt, ettersom det er forventet en score på 7000 i 03, som ATi sin RV410 brikke..

Da vil det ligge rett foran et uklokket 6800 Ultra, og klokk ultra litt, og du får vel 14-15k poeng i 03.. Men for de som ikke vil bruke 5k på 6800Ultra, og heller kjøpe kort for ca 4k, så er det jo et gunstig alternativ, med god ytelse involvert! ;)

Lenke til kommentar

Dette er planen min:

1: Vent

2: Vent

3: Vent

4: Kjøp hovedkort + cpu + minne i nedre toppklasse/øvre mellomklasse og den teknologien som _da_ viser seg å lønne seg. Sannsynligvis med 2x PCIe16x.

5: GF6 skjermkort som da sikkert ligger ganske lavt i pris.

6: Vent

7: Kjøp et brukt identisk skjermkort til under halv pris av ny

Lenke til kommentar
SLi vil slå an!

Ganske usannsynelig at dette vil slå an.

2 x 6800ultra 10k +

2 x 6800GT 8k +

2x 6800nu 5-6k+

Disse prisene er jo avskrekkende.

nVidia vil ikke tjene veldig mye på dette.

Det er jo middel klasse kort de tjener mest på.

Jeg tror det kan bli en suksess med tanke på at det ikke koster noe som helst ekstra å produsere SLI-kort enn ikke-SLI-kort. Samtidig er nok SLI et kraftig våpen i PR-kampen mot ATi. Selv om folk flest ikke tar seg råd til å kjøpe 2 like kort så betaler sikekrt mange littegrann ekstra for et kort med denne muligheten i stedet for et kort uten denne mulighenen. Dermed tjener de nok en smule ekstra per kort enn ellers.

Samtidig kan de påberope seg å være en klar ytelse-leder. Bare det har nok en god del å si for salget av samtilige kort.

Publisisteten i forbindelse med 100vis av nettsteder som får teste SLI er nok verd atskillige millioner.

De eneste fordelene jeg ser for oss kunder er å kunne kjøpe to middels kort å få samme ytelse som et toppkort. Toppkortene har til nå ofte kostet mer enn dobbelt så mye selv om de ikke tilbyr så mye som dobbelt ytelse. SLI vil gi en mer lineær ytelse/pris-kurve enn det vi har i dag. Samtidig får man åpnet et nytt (men lite) marked for de med alt for mye penger og som er vanvittig kravstore til ytelse.

Lenke til kommentar
Sli løsningen er ekstremt dyr - og at kortene som kommer ut om 5-6 måneder allikevel vil være raskere enn et tospann av dagens beste kort.

SLi løsningen fra 3dFX var ikke vaporware. Voodoo2 SLi gav omtrent like bra, eller bedre ytelse enn et Voodoo 3.

Dyrt er det, ja.. men hvis ytelsesforbedringen vil være opptil 90% som ryktene sier, kan det i mange tilfeller lønne seg. Og det vil ta mye mer enn 6 måneder før det finnes noen kort bedre enn 6800U SLi hvis dette er fakta..

Det en kan gjøre når en kjøper seg ny PC, er å skaffe seg et GF6800U kort og et HK med to PCIe sloter, og kjøpe enda et makent skjermkort når det har kommet enda mer ytelseskrevende spill. Da vil prisen på kortet være betraktelig mindre også, vips så har en topp grafikk på PC'en igjen til en rimelig pris.

Men... Nvidia SLi kan være en flopp, og den kan være en suksess. Derfor vil jeg se benchmarks!! :yes::cool:

Joda, ytelsen kan nok godt vise seg å være bra, men SLi løsningen til 3dfx var vaporware, noe som ikke kjennetegnes av dårlig ytelse, men av at det var ca. 8 stykker i verden som fikk brukt det. Og den gangen var det også slik at 2 voodoo kort i tospann, likevel ble knust 6 måneder senere av geforce3 serien.

Voodoo2 SLI var på ingen måte waporware. Jeg har selv sett løsningen i bruk hos en kamerat og vet det er mange av brukerene på forumet her som har hadd samme løsning selv. Det med 8 stykker på verdensbasis aner jeg ikke hvor du har fra. Du snakker kanskje om Voodoo 6000 (4 stk GPU'er 128MB/4) eller noe slikt som aldri kom lengre enn testlab'en og senere havnet på QXL som en kuriositet.

Jeg tror også du har bommet grovt på tidsperspektivet. Voodoo2 SLI var en High-end løsning fra ca 1998. Altså på samme tid som Nvidia kom med TNT. Senere (ca 1999?) kom TNT2, deretter (ca 2000?) kom Geforce 256, deretter (ca 2001?) Geforce 2-serien (inkl MX), deretter (ca 2002?) kom Geforce3. Så "6 måneder" er altså en bom på hele 3,5 år.

Lenke til kommentar
Sli løsningen er ekstremt dyr - og at kortene som kommer ut om 5-6 måneder allikevel vil være raskere enn et tospann av dagens beste kort.

SLi løsningen fra 3dFX var ikke vaporware. Voodoo2 SLi gav omtrent like bra, eller bedre ytelse enn et Voodoo 3.

Dyrt er det, ja.. men hvis ytelsesforbedringen vil være opptil 90% som ryktene sier, kan det i mange tilfeller lønne seg. Og det vil ta mye mer enn 6 måneder før det finnes noen kort bedre enn 6800U SLi hvis dette er fakta..

Det en kan gjøre når en kjøper seg ny PC, er å skaffe seg et GF6800U kort og et HK med to PCIe sloter, og kjøpe enda et makent skjermkort når det har kommet enda mer ytelseskrevende spill. Da vil prisen på kortet være betraktelig mindre også, vips så har en topp grafikk på PC'en igjen til en rimelig pris.

Men... Nvidia SLi kan være en flopp, og den kan være en suksess. Derfor vil jeg se benchmarks!! :yes::cool:

Joda, ytelsen kan nok godt vise seg å være bra, men SLi løsningen til 3dfx var vaporware, noe som ikke kjennetegnes av dårlig ytelse, men av at det var ca. 8 stykker i verden som fikk brukt det. Og den gangen var det også slik at 2 voodoo kort i tospann, likevel ble knust 6 måneder senere av geforce3 serien.

Så en GPU på 500mhz x 16 Pipes = 8000mhz?

HEHE! :!: :roll::D

Lenke til kommentar
Ok, jeg innrømmer og ha bomma på tidspunktet. Men står ved at "8 stk i verden hadde det". For guds skyld da, det er jo billedlig talt. Jeg kjente også folk som hadde det, men å si at det var mange fler enn "hardcore" entusiastene er drøyt.

ok, da anser jeg megselv som ganske unik, siden jeg var en av de 8... forresten så har jeg en kamerat som også hadde SLI... Jeg lurer litt på hvem de 6 siste i verden var da :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at Voodoo 2 SLI-løsningen var alt annet enn sjelden blandt spillentusiaster. Før disse nymotens nVidia-kortene tok over, var Voodoo 2 ikke så dyrt heller. Mitt kostet rundt 1500,- hvis jeg husker riktig.

Vaporware er iallefall helt feil å bruke om V2 SLI.

Lenke til kommentar
Så en GPU på 500mhz x 16 Pipes = 8000mhz?

HEHE! :!: :roll::D

Hvis det hadde vært minneprodusentene som skulle navngi GPU'ene så hadde de sikkert hett "8000MHz" osv.. ;)

Men, ja, selv om det er en forenkling så kan du godt sammenligne ytelsen på en 16xPipeline 500MHz GPU med en 1xPipeline, 8000MHz GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...