Gå til innhold

Geforce 6800 SLi Benchmarks?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sli løsningen er ekstremt dyr - og at kortene som kommer ut om 5-6 måneder allikevel vil være raskere enn et tospann av dagens beste kort.

SLi løsningen fra 3dFX var ikke vaporware. Voodoo2 SLi gav omtrent like bra, eller bedre ytelse enn et Voodoo 3.

Dyrt er det, ja.. men hvis ytelsesforbedringen vil være opptil 90% som ryktene sier, kan det i mange tilfeller lønne seg. Og det vil ta mye mer enn 6 måneder før det finnes noen kort bedre enn 6800U SLi hvis dette er fakta..

Det en kan gjøre når en kjøper seg ny PC, er å skaffe seg et GF6800U kort og et HK med to PCIe sloter, og kjøpe enda et makent skjermkort når det har kommet enda mer ytelseskrevende spill. Da vil prisen på kortet være betraktelig mindre også, vips så har en topp grafikk på PC'en igjen til en rimelig pris.

Men... Nvidia SLi kan være en flopp, og den kan være en suksess. Derfor vil jeg se benchmarks!! :yes::cool:

Lenke til kommentar
Så at Alienware hadde kjørt to 6800 kort i SLI, husker ikke hvilke, kom på 20k i 03..

ser dere!

Hvem vil ikke ha 20 000 3Dmarks? :cool: :!:

Jeg vil ikke det :p

Hehe, klarer meg med mine 9000 :p

Uansett, det hadde vært fett med SLi, er desverre ikke dette på kortet mitt, og hadde det vært det, måtte jeg hatt 2 stk AGP porter ;)

Lenke til kommentar
Noen som vet om det kommer noen hovedkort med 2 PCI Express sloter i nermeste framtid? :hmm:

Hvis du leser på forsiden på hw.no, så ser du at nForce4 får støtte for dette ;)

Altså SLi... Skulle gjerne hatt det selv, et kort med SLI altså, prøve å få en fet score. Gir vel ca 70% ytelse til ved bruk av SLi, om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Tingen er det at du kan kjøpe to billige kort å få nydelig ytelse av disse.

Ja det er sant, og som jeg skrev i en annen tråd om dette emne:

Tenk på oss "stakkars" folk som har flere enn 2 skjermer. Vi må nøye oss med Matrox Parhelia som yter ca 7000 3dmark 01, ikke 03, poeng!

Jeg håper at SLI vil kunne få surround gaming til å slå igjennom, da det er helt fantastisk å spille med! Prisene på LCD går jo nedover så det blir kanskje aktuelt for flere folk :)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Så at Alienware hadde kjørt to 6800 kort i SLI, husker ikke hvilke, kom på 20k i 03..

Alienware kjører ikke nVidia sin SLi, de bruker software istenden. Video Array tror jeg de kaller det. nVidia sin løsning er hardware med fysisk forbindelse mellom kortene, og dedikert hardware i NV4x GPU'ene

Lenke til kommentar

ser dere!

Hvem vil ikke ha 20 000 3Dmarks? :cool: :!:

Jeg vil ikke det :p

Hehe, klarer meg med mine 9000 :p

Ikke jeg heller. Jeg betaler ikke nærmere 10.000kr ekstra for noe jeg ikke trenger. Holder meg til Geforce4 Ti4200 en stund til, hvis det ikke skulle komme noe vanvittig bra til under 1000-lappen snart, men det kan jeg vel bare drømme om....

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på det.. De har kanskje best ytelse med SLI, men herregud for en pris det vil bli. Det er middelklassekortene som selger best, der kommer pengene inn.

Kanksje derfor nVidia setter SLi på GeForce 6600GT kortene demmes da. Det er jo mellomklasse kort

Lenke til kommentar

nForce4 SLI støtter i tillegg to PCIe grafikkporter. Den ene blir på x16 og den andre på x8.

Er nok derfor kort nr 2 som er koblet til SLi, "kun" yter 60% oppå det andre kortet :p

Ettersom et vanlig Ultra kort (eks. får nesten 13K), og kort nr 2 får da over 7000 poeng. Så det tilsier vel ca 60% ;)

Lenke til kommentar
Er nok derfor kort nr 2 som er koblet til SLi, "kun" yter 60% oppå det andre kortet :p

Ettersom et vanlig Ultra kort (eks. får nesten 13K), og kort nr 2 får da over 7000 poeng. Så det tilsier vel ca 60% ;)

Kortet som er i "slave" (du kobler ikke skjermen til begge) trenger ikke like stor båndbredde som det andre kortet.

Husk at PCIe x8 er omtrent samme båndbredde som AGPx8 er, og enda så er det ingen eller marginalt liten forskjell på AGPx4 og AGPx8. Det er ikke uten grunn at ytelsen nesten er identisk i AGPx8 vs PCIe x16.

Jeg vet ikke om noen tall på nVidia sin Sli teknologi enda, men SLI var meget effektivt på Voodoo2 husker jeg! :yes:

Lenke til kommentar

Grafikk er en type arbeid som svært lett lar seg dele opp parallellt. Det er derfor vi har flere paralelle "pipelines".

Sammenlign gjerne en GPU med 2 pipelines med de kommende CPU'ene med 2 kjerner. På GPU-fronten er vi nå oppe i hele 16 "GPU-kjerner" på en chip. Grunnen er nettopp den at grafikk er svært lett å kjøre parallellt. Faktisk så bra at du kan si ytelsen er proposjonal med antall kjerner. Slik er det ikke på CPU-fronten fordi CPU-kode ikke lar seg kjøre i parallell så lett. Det er derfor utviklingen har gått i den retning av at GPU'ene ligger på rundt 500MHz med opp til 16 kjerner, mens CPU'ene fortsatt har 1 kjerne, men nærmer seg 4GHz snart.

Det er denne fantastiske parallelliseringen som gjør at jeg tror 2 stk GPU'er vil yte ~dobbelt så bra som 1 GPU. Huska at minnebåndbredden også dobles så det lover svært bra for en dobling av den totale grafikkytelsen.

Hadde man hatt svært flertrådet programvare (noe som er skjelden) til CPU, så kunne man sidestillt oppgraderingen fra 6800 til 2x6800 (SLI) med en oppgradering fra en teoretisk 16 kjerners Opteron til to stk 16 kjerners Opteroner. (Ok, jalla sammenligning, men dere skjønner hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Sli løsningen er ekstremt dyr - og at kortene som kommer ut om 5-6 måneder allikevel vil være raskere enn et tospann av dagens beste kort.

SLi løsningen fra 3dFX var ikke vaporware. Voodoo2 SLi gav omtrent like bra, eller bedre ytelse enn et Voodoo 3.

Dyrt er det, ja.. men hvis ytelsesforbedringen vil være opptil 90% som ryktene sier, kan det i mange tilfeller lønne seg. Og det vil ta mye mer enn 6 måneder før det finnes noen kort bedre enn 6800U SLi hvis dette er fakta..

Det en kan gjøre når en kjøper seg ny PC, er å skaffe seg et GF6800U kort og et HK med to PCIe sloter, og kjøpe enda et makent skjermkort når det har kommet enda mer ytelseskrevende spill. Da vil prisen på kortet være betraktelig mindre også, vips så har en topp grafikk på PC'en igjen til en rimelig pris.

Men... Nvidia SLi kan være en flopp, og den kan være en suksess. Derfor vil jeg se benchmarks!! :yes::cool:

Joda, ytelsen kan nok godt vise seg å være bra, men SLi løsningen til 3dfx var vaporware, noe som ikke kjennetegnes av dårlig ytelse, men av at det var ca. 8 stykker i verden som fikk brukt det. Og den gangen var det også slik at 2 voodoo kort i tospann, likevel ble knust 6 måneder senere av geforce3 serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...