Gå til innhold

Overklokke P4 2,8 presc.

cliffme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sjekk innstillingene for sata, kan være de "tok kvelden" når du var inni bois (Integratet pheripials tror jeg det er, og så står den på s-ata only med keep p-ata enabled på mitt hk (se under). btw virker ikke cdrommer og alt annet ide stuff om pata ikke er enabled på mitt hk)

Lenke til kommentar
Det er nok minnet det stopper i.

Jepp, ganske så sikker på at det er minnet som ikke henger med

Så med andre ord må jeg ha nytt minne?

Kan jo sette lavere ratio på minnet også da. Litt høyere latency får man ved å kjøre fsb/ram asynkront, men det er ikke så mye at det er verdt å kjøpe nytt minne. Husk at raskere minne ofte er spesifisert med høyere timings, slik at man gjerne får litt tap der også.

Uansett, på nForce2-systemer bør man ikke vurdere å kjøre asynkront. DER er det virkelig snakk om ytelsestap.

Lurer på om det er minnet ditt som er problemet. Hvis en harddisk forsvinner kan det tyde på for høy frekvens på pci-bus. Sjekk at agp/pci lock er på.

Ellers kan du jo teste med memtest86 om ram`en tåler forskjellige hastigheter. Fant ut at mine Twinmos m/WB greier maks 208 mhz på std timings på den måten, men at de klarer svært stramme timings på lavere hastigheter. Kjører derfor på 0.8 divider på et Asus-kort. Sjekk manualen på hvordan du gjør instillinger på ditt kort.

EDIT: Oyyy...s-ata, ja. Det går vel ikke over pci-bussen. Men sjekk likevel.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Det er nok minnet det stopper i.

Jepp, ganske så sikker på at det er minnet som ikke henger med

Så med andre ord må jeg ha nytt minne?

Kan jo sette lavere ratio på minnet også da. Litt høyere latency får man ved å kjøre fsb/ram asynkront, men det er ikke så mye at det er verdt å kjøpe nytt minne. Husk at raskere minne ofte er spesifisert med høyere timings, slik at man gjerne får litt tap der også.

Uansett, på nForce2-systemer bør man ikke vurdere å kjøre asynkront. DER er det virkelig snakk om ytelsestap.

Lurer på om det er minnet ditt som er problemet. Hvis en harddisk forsvinner kan det tyde på for høy frekvens på pci-bus. Sjekk at agp/pci lock er på.

Ellers kan du jo teste med memtest86 om ram`en tåler forskjellige hastigheter. Fant ut at mine Twinmos m/WB greier maks 208 mhz på std timings på den måten, men at de klarer svært stramme timings på lavere hastigheter. Kjører derfor på 0.8 divider på et Asus-kort. Sjekk manualen på hvordan du gjør instillinger på ditt kort.

EDIT: Oyyy...s-ata, ja. Det går vel ikke over pci-bussen. Men sjekk likevel.

Kan du forklare litt nærmere hvordan å sette lavere ratio?

Lenke til kommentar
Hadde ikke satt apg pci på fixed 66/33

Etter det funket det bedre.

Har ikke rørt ram innstillinger.

Kjører på 3220mhz nå. Ser litt ustabilt ut...

Kanskje sette fsb litt ned...

Hvor mye vcore kan jeg gi cpu? (Eller bør gi cpu)

hvis du går en og en opp, med 0,05 v hver gang, og måler temp om du har mulighet til det, så skulle du være rimelig trygg :)

Lenke til kommentar
Bør jeg gjøre noe med timingene på minnet?

Ikke nødvendig med Intel. Der har ikke timing like mye å si. Kjører selv 2.5-3-3-7 på mine TwinMOS brikker.

Kjører også 5:4 divider på minnet, får ddr400(200mhz) hastighet på minnet uansett, da jeg kjører min P4C 2.8GHz på 3.5GHz.

edit: skriveleif

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Timings bør du først røre hvis overklokkingen har stoppet i hovedkort eller prosessor, og ram`en har mer å gå på. Hvis du derimot blir stoppet av ram`en, har det lite for seg å stramme opp timings. Når du allerede kjører på maksimal frekvens greier brikkene nok ikke hardere innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...