toss Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) først: jeg skjønner at det er forsjkell mellom en id og en klasse i css, men er det egentlig en fordel å bruke id i stedet for klasse? og hvordan kan jeg midtstille ved hjelp av css? #header { position: avbsolute; top: 0; } er det noe jeg kan putte inn her for å midtstille det? Endret 19. august 2004 av toss Lenke til kommentar
rogbiff Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 er det noe jeg kan putte inn her for å midtstille det? margin: 0 auto; vis det er gamle ie, så må du ha text-align: center; i body eller et element "over" i parse-tree Lenke til kommentar
Unglar Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 først: jeg skjønner at det er forsjkell mellom en id og en klasse i css, men er det egentlig en fordel å bruke id i stedet for klasse? og hvordan kan jeg midtstille ved hjelp av css? #header { position: avbsolute; top: 0; } er det noe jeg kan putte inn her for å midtstille det? så bør man kanskje skrive : absolute isteden for: avbsolute Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) For å midstille: body { text-align: center; } div#header { width: 500px; /*krever bredde for å midtstilles */ margin: 0 auto; text-align: left; } text-align: center er en IE5 hack for å midtstille. EDIT: Litt sent ute ja. Endret 19. august 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Fordelen med id, er at id også fungerer som en "indikator" til et element. Det betyr at elementene kan lenkes til ved hjelp av href="#elementid". Når vi ser bort i fra dette, bruker jeg id på designelementer som kun gjentas én gang, for å få orden i koden. Når det gjelder midtstilling, ligger det en artikkel ute med litt mer detaljerte beskrivelser her: http://decalibration.net/artikler/sentrering/ Lenke til kommentar
toss Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 (endret) tusen takk for gode svar.. unglar: la ikke merke til v'en takker.. satyrium: håper det kommer fler artikkler på siden din Endret 19. august 2004 av toss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå