Gå til innhold

Norsk forfatter som skoleoppgave

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går i tiende klasse og har et par individuelle oppgaver som skal fullføres før jul. Like greit å få det ferdig tidlig, tenkte jeg. Den ene av dem omhandler norsk litteratur, snarere en bestemt forfatter. I oppgaven kreves det at jeg har lest minst en bok av denne forfatteren. Denne skal jeg analysere, drøfte, anmelde, eller hva enn . . . skrive om. Forfatteren skal det også skrives en del om, så det må finnes tilgjengelig stoff om denne.

Hvilken?

Det første som falt meg inn var Jostein Gaarder. Jeg har – utilgivelig, ja – ikke fått lest noen av bøkene hans ennå. Men jeg har lest så utrolig få norske bøker at jeg kan plukke fra hvor jeg vil. Så, gidder dere å foreslå en god forfatter, gjerne en som har ført et interessant liv, med nok av informasjon om? Jeg håper også den har et par veldig gode bøker jeg kan boltre meg med, som er artige å skrive om.

Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville definitivt valgt Knut Hamsun og startet med å lese Mysterier (eventuelt Pan om du vil ha en noe kortere bok), deretter ville jeg begitt meg ut på Markens Grøde (eller muligens SeglFoss By om du vil ha en kortere bok og være litt original, men om du har tid til litt tjukkere bøker, velg Markens Grøde, den er fantastisk bra). I oppgaven din kan du da skrive om hvordan Hamsun forandret både skrivemåte og de temaer han tok opp i bøkene sine etter hvert som han ble eldre.

Hvis du trenger stoff om Hamsuns liv vil jeg anbefale deg å lese "Knut Hamsun Svermeren" av Ingar Sletten Kolloen. Her blir det meget innholdsrike og interessante livet til Hamsun skildret på en roman-aktig måte som gjør den meget lettlest (obs, bare første del er utgitt, del to kommer senere i høst).

Om du har tid til enda en bok vil jeg anbefale deg å lese "Livets Røst" som er en samling av Hamsuns beste noveller før du leser biografien, for hvis du har disse bøkene og novellene i bakhodet når du leser "Svermeren" vil du se hvor mye av hans forfatterskap som faktisk var inspirert av hans eget liv. Dette er også en flott vinkling på en oppgave..

Uansett hva du velger får du ha lykke til!

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg går i tiende klasse og har et par individuelle oppgaver som skal fullføres før jul. Like greit å få det ferdig tidlig, tenkte jeg. Den ene av dem omhandler norsk litteratur, snarere en bestemt forfatter. I oppgaven kreves det at jeg har lest minst en bok av denne forfatteren. Denne skal jeg analysere, drøfte, anmelde, eller hva enn . . . skrive om. Forfatteren skal det også skrives en del om, så det må finnes tilgjengelig stoff om denne.

Hvilken?

Det første som falt meg inn var Jostein Gaarder. Jeg har – utilgivelig, ja – ikke fått lest noen av bøkene hans ennå. Men jeg har lest så utrolig få norske bøker at jeg kan plukke fra hvor jeg vil. Så, gidder dere å foreslå en god forfatter, gjerne en som har ført et interessant liv, med nok av informasjon om? Jeg håper også den har et par veldig gode bøker jeg kan boltre meg med, som er artige å skrive om.

Tusen takk. :)

Følg link :-)

http://www.cappelen.no/main/forfatter.aspx?f=7040

Lenke til kommentar
Du kan skrive om Klaus Hagerup, han har skrevet mange morsomme bøker.

Jeg tok meg ikke bryet å nevne at jeg har lest to bøker av ham. Og det er vel stort sett de eneste norske bøkene jeg har lest. :)

Takk for to andre gode forslag! Knut Hamsun er det langt fra sannsynlig det bærer løs på. Takk.

Men Axel Jensen . . . hvor skal jeg i så fall begynne? Leser gjerne et par bøker. Kunne du foreslå noe?

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Jeg skal vel ha noe sånnt hvis jeg en gang kommer meg til VK2 Almenn, og jeg har tenkt å skrive om Stig Holmås. Kjekt å ikke skrive om verdens mest kjente person. Dessuten så bor han ganske nærmt, så jeg håper på å få snakket med han mens jeg skriver :D

Hvis du skal lese noe av Jostein Gaarder vil jeg egentlig anbefale Kabalmysteriet, den var jeg veldig fornøyd med.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Men Axel Jensen . . . hvor skal jeg i så fall begynne? Leser gjerne et par bøker. Kunne du foreslå noe?

Epp og Lol kan være greie bøker; likeså Ikaros og Line.

Skal du ha en utfordring, kan du jo ta for deg de to bøkene han skrev om religion/Salman Rushdie *s*

Lenke til kommentar

MÅ det være kun en forfatter? Ellers hadde det vært utrolig kult å skrive om 1 bok fra hver av 4 blad Hagerup:

Inger Hagerup

Klaus Hagerup -> sønn til Inger

Hanne Hagerup -> barnebarn til Inger, datter til Klaus, har skrevet 3 bøker

Simen Hagerup -> barnebarn til Inger, fetter av Hanne, kommer med første bok i høst.

Du hadde i hvertfall scoret høyt på originalitet! Du kan sammenlikne hvordan de tar opp temaer i sitt forfatterskap. Litt usikker på hva boka til SImen handler om, men de tre andre har skrevet bøker / dikt om det å være ungdom.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Greit, takk for mange gode svar. Det hjalp veldig.

Jeg har litt problemer med å velge dog. Axel Jensen og Knut Hamsun har vi noen bøker av her hjemme. Gaarder tror jeg jeg liker. Klaus Hagerup vet jeg at jeg liker, men jeg skulle gjerne hatt noe mer å analysere. Noe mer å grave i.

Jeg tror muligens jeg hopper på Hamsun. Det er litt synd å være norsk uten å ha lest noe av ham...

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme oppgaven som deg ifjor da jeg gikk i tiende. Jeg valgte å lese "Sult" av Knut Hamsun, noe du også bør vurdere. Det finnes utrolig mye stoff om Knut Hamsun, og jeg lover deg at du ikke kommer til å angre hvis du velger han. Jeg angrer i allefall ikke.

Lenke til kommentar
thomas mørkrid

Ja, fyttikatta, den karen høres spennende ut. Jeg har lest en del på hjemmesida hans, men, tja, hva er det å lese av ham? Det virker som om det er en kar man kan slå av en prat med på e-post, eller noe sånt, så skrive noe bør gå an.

Men lese hva?

Lenke til kommentar

thomas er helt klart en kar man kan slå av en prat med på epost eller noe sånt.

egentlig må jeg inrømme at det var et litt useriøst forslag, Thomas Mørkrid har nemlig ikke utgitt noen Romaner (enda).

han har imidlertid gitt ut et rollespill som heter fabula.

hvis du ikke har vert borti rollespill før blir det nok lit mye jobb å sette seg inn i det bare for en skoleoppgave (men absolut en god investering på lang sikt)

men ver advart: thomas mørkrid er skummel!

Lenke til kommentar

Ja, det var sånn jeg forstod det med lesestoff.

Jeg har vudert å begynne med P&P-rollespill i et par år nå (elsker CRPG), men har aldri kommet i gang. Det er en rollespillklubb nede på Samsen Kulturhus her i Kristiansand som visstnok tar pent imot nye medlemmer. Så det er godt mulig jeg kommer borti Fabula en gang i nær fremtid, men det blir litt dumt når jeg ikke en gang har erfaring med andre rollespill. Og det var vel mest vanlig skjønnlitteratur i form av romaner som sto på planen til norsklæreren min, tror jeg.

Men tusen takk for forslaget uansett. Nå fikk jeg i alle fall lyst til å ta kontakt med noen av rollespillfantastene her i byen. Om Mørkrid ikke blir skoleoppgave, blir han kanskje opphavet til mitt tidsfordriv de kommende år. Hvet vet...

Takk til olsen også, forresten. Jeg skal se på ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...