Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

ATI knuser Nvidia i HL2


Kaptein_S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HL2 hakket ikke på mitt 9800pro.. ikke 9700pro heller ( mins jeg)

Skulle da bare mangle også. De har jo bundla med hl2 på 9600xt korta. Og da kan man jo forvente og kjøre det på brukbar kvalitet uten lagging.

 

Regner med det er den gamle hl2 (stjelte kildekoden) versjonen du snakker om, da hl2 ikke har kommet ut enna.

CS: Source er ute og online cracked.

Lenke til kommentar
Raptor' date='20/08/2004 : 09:28'] Når Doom III kom så "rushet" ATi ut noen beta drivere... Regner med at nVidia kommer med det når HL2 kommer ut. For min del venter jeg til spillet offisielt kommer ut før jeg trekker noen konklusjoner

Enig,se bare på det styret det var med Nvidia og Far Cry......drivere...

Kan jo bli frustrert av mindre.....

Lenke til kommentar

Når man summerer ned alt tror jeg at X800XT PE vs 6800 Ultra blir omtrent like bra...

 

Vil du ha "gammel" godt utprøvd og kjapp teknologi i noen tilfeller gå for R420

Vil du ha ny teknologi (SM 3.0) oog kjapp teknologi i andre tilfeller få for NV40

 

men når det gjelder diskusjonen om ytelsen i HL2 er den ganske meningsløs før spillet kommer ut, og nVidia også har fått en sjans til å optimalisere driveren, for det er ingen hemmelighet at HL2 er kraftig optimalisert for ATi

 

Er også litt rart at spill som kommer med Source motoren bruker Shader Model 3.0, men ikke HL2... :whistle:

Lenke til kommentar
Og når det er sagt, så er jeg nok ikke alene om å føle at 6x på Ati er et lite hakk over 8x til nvidia i kvalitet... ;) Det er jo virkelig heller ikke Ati's skyld at nvidia velger AA modus som koster mye i FPS uten å gi noen kvalitetsgevinst!

 

Jeg tror nok du er ganske alene jo "alle" tester viser jo at kvaliteten på 8xSA er mye bedre enn 6x FSAA, bare synd det ksoter så mye ytelse at den modusen er mer eller mindre ubrukelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange mener at ati er sterkere i D3D og nvidia i OGL. Men det er nok ikke så enkelt. Den største forskjellen på brikkene ligger i matteytelse mot tekstur lasting. At Doom 3 favoriserer nvidia kort er fordi det brukes texture lookups i situasjoner hvor ati kan gjøre det raskere i matte. Dette er omvendt i HL2 hvor det brukes mer matte. Den beste løsningen vile hvert egne kodelinjer for hvert kort men siden valve og id er med i hvert sitt støtteprogram er det ikke noen overraskelse hvordan resultatene ble.

 

Hvis jeg ville kunne jeg lagd programmer som kjører MYE raskere på ati kort og omvendt. Uansett hvilken API jeg bruker. Så det er nok en litt rask konklusjon at API'en avgjør hvilket kort som er raskest.

Lenke til kommentar
Og når det er sagt, så er jeg nok ikke alene om å føle at 6x på Ati er et lite hakk over 8x til nvidia i kvalitet... ;) Det er jo virkelig heller ikke Ati's skyld at nvidia velger AA modus som koster mye i FPS uten å gi noen kvalitetsgevinst!

 

Jeg tror nok du er ganske alene jo "alle" tester viser jo at kvaliteten på 8xSA er mye bedre enn 6x FSAA, bare synd det ksoter så mye ytelse at den modusen er mer eller mindre ubrukelig.

 

AtW

Det kommer ann på spillet. Med sprites og alpha texturer/effekter er 8xS bedre (da MSAA ikke rører dette). Ren edge AA er det dog ganske likt.

Lenke til kommentar
Mange mener at ati er sterkere i D3D og nvidia i OGL. Men det er nok ikke så enkelt. Den største forskjellen på brikkene ligger i matteytelse mot tekstur lasting. At Doom 3 favoriserer nvidia kort er fordi det brukes texture lookups i situasjoner hvor ati kan gjøre det raskere i matte. Dette er omvendt i HL2 hvor det brukes mer matte. Den beste løsningen vile hvert egne kodelinjer for hvert kort men siden valve og id er med i hvert sitt støtteprogram er det ikke noen overraskelse hvordan resultatene ble.

Ja, hovedgrunnen til at ATi er bedre i matte er jo at de har mye større klokkehastighet enn nVidia. X800XT PE er vel på 520Mhz, mens 6800 Ultra er mellom 400 og 450Mhz (varierer på fabrikanten)

 

ATi kalkulerer også med 24-bit pressisjon, mens NV32 bruker 32-bit (sammen med 16-bit i enkelte situasjoner)

 

ATi sparte mange transistorer på å ikke implementere Shader Model 3.0. SLi delen til nVidia bruker også litt plass etter hva jeg har forstått (den er i alle NV4x kort, selv om den bare brukes i PCIe).

Lenke til kommentar
Jeg kjørte med Ultra high details på mitt Radoen 9800pro kort det gikk glatt...

Da har du en annen mening om hva glatt er enn folk flest. Har mange kammerater med 9800Pro, å hefige maskiner utenom, å de mener det er på grensen med 1024x768 High. Ta å kjør en timedemo du. Tviler på at du har noe særlig over 35FPS, å det er ett "snitt" I spillet vil det med andre ord falle lengre ned, å da er det ikke glatt i mine øyne ihvertfall

 

PS. Ser du har 256MB på ditt 9800Pro. Det vil hjelpe deg litt :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk er så sinnsyk opptatt av fps... Jeg kjører iallefall "glatt" i mine øyne...ingen hakking og ingen lagg, og da er jeg i utgangspunktet fornøyd og driter i hvor mange fps jeg har

 

Og ja 256mb DDR2 kortet hjelper litt på vei, men tok heller å sett den ned på Hight og med 1280x1024 oppløsning for å blaffe opp størrelsen litt ;)

 

Er veldig fornøyd med ytelsen kortet mitt gjør, og kan sikekrt vente enda bedre ytelse i HL2.....for det er jo slik det er.....Doom3 digger Nvidia og HL2 digger ATI

 

De satser på hver sin "ting" DirectX og OpenGL......så spillprodusentene må vel velge eller "bestikkes" for hvilke merke spillet skal gi mest ytelse for...mye juks og tull der tror jeg :thumbdown:

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...