Gå til innhold

Flere nyheter fra Canon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har ikke bruk for mer enn ca 4mp i kompaktkameraer.

De små objektivene er for dårlige.

 

Du vil aldri oppnå samme skarpheten som med store linser/objektiver.

 

Og du vil altid få mye bedre bildekvalitet med 6mp D70/300D enn med et kompaktkamera med 7mp.

Helt enig.

Har "forkjøpt" meg på kompaktkameraer med for mange megapixler. Det blir ikke no' bedre bildekvalitet av det, heller tvert imot. Det skjer noe med bildekvaliteten mellom 4 og 5 Megapixler.

Den "beste" bildekvaliteten opplevde jeg med et Olympus Camedia 2100 UZ med 2 Megapixler (nostalgisk sukk!!!). Min store kjærlighet, som jeg solgte for en billig penge for å kunne fråtse i masse megapixler. Det ble kamera etter kamera og skuffelse etter skuffelse. Til jeg "tok han helt ut" og kjøpte eos300D. ... :p

Lenke til kommentar
Du har ikke bruk for mer enn ca 4mp i kompaktkameraer.

De små objektivene er for dårlige.

 

Du vil aldri oppnå samme skarpheten som med store linser/objektiver.

 

Og du vil altid få mye bedre bildekvalitet med 6mp D70/300D enn med et kompaktkamera med 7mp.

Det synes jeg er en sannhet med modifikasjoner.

 

Man får omtrent like god detaljgjengivelse med et kompaktkamera med 8 megapiksler oppløsning som et speilrefleks med den samme oppløsningen. Så at man ikke har bruk for mer enn 4 megapiksler er bare tull.

Lenke til kommentar
Virker som folk ikke vet helt hva megapixel er:

 

Megapixel påvirker oppløsningen dvs hvor stort du kan blåse opp bildet og IKKE bildekvaliteten. Det er det objektiv og fotograf som bestemmer...... :yes:

Selvsagt. Men er det noe galt i å ønske å ha store bilder?

 

Tommy

Lenke til kommentar

Absolutt ikke! Det har jeg heller aldri sagt......alle innlegg er ikke ment som negative vet du.

 

Selv er jeg utdannet trykker og jobber nå med førtrykk og har derfor allverdens muligheter for å lage STORE bilder. Skulle derfor gjerne hatt råd til et kamera med 11megapixel.

 

MP=Oppløsning/Størrelse/DPI - IKKE Kvalitet!!!!! ;)

Lenke til kommentar

Hvis du tar et 11MP bilde med et kamera som tar uskarpe/softe bilder og blåser opp, og så blåser opp et bilde tatt av et 4MP kamera som tar skarpe bilder så vil jeg tro at 4MP kameraet vil komme bedre ut.

 

Men på den annen side vil jeg nok tro at lekekameraer som tar 320x240 ikke kan blåses opp uansett hvor skarpe de bildene blir på de få pixlene så jeg tror kvaliteten på resultatet etter at du har blåst opp både er avhengig av oppløsningen og skarpheten på bildet.

Lenke til kommentar
Virker som folk ikke vet helt hva megapixel er:

 

Megapixel påvirker oppløsningen dvs hvor stort du kan blåse opp bildet og IKKE bildekvaliteten. Det er det objektiv og fotograf som bestemmer...... :yes:

Feil, feil, feil!!!!

 

Antall megapixler har minst like mye innvirkning som optikken og fotografen! En brikke med liten fysisk størrelse og mange pixler = støy, mye støy!

Lenke til kommentar

Støyen er jo først og fremst et problem i dårlig lys. Midt på dagen med iso50 har jeg inntrykk at de fleste digitalkompakter tar gode bilder selv de med høy oppløsning, det er på kvelden/morgenen og innendørs at man virkelig merker hvor greit det er å kunne ta ISO400 bilder med lite støy. Synd at det er da man tar flest bilder :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...